PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 286 Methods and Applications of Multivariate Statistical Analysis | 333--340
Tytuł artykułu

Construction of the Measurement Scale for Consumer's Attitudes in the Frame of One-Parametric Rasch Model

Autorzy
Warianty tytułu
Konstrukcja skali pomiaru postaw konsumentów w ujęciu jednoparametrycznego modelu Rascha
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article discusses issues concerning the scale design based on one-parametric Rasch model in the context of consumers' attitudes. The first part describes the specificity of the measurement in the light of Item Response Theory (IRT). In particular the attention is paid to the nature of the dichotomous data used in the model. At last, the author presents the scale in reference to attitudes of people towards their hedonistic, consumer lifestyle. (original abstract)
W artykule autor omawia zagadnienia dotyczące konstrukcji skali pomiarowej postaw konsumenckich w kontekście jednoparametrycznego modelu Rascha. W pierwszej części opisano specyfikę pomiaru w świetle teorii reakcji na odpowiedzi (IRT) oraz założenia teoretyczne stanowiące podbudowę konstrukcji skal pomiarowych. Szczególną uwagę zwrócono na charakter danych dychotomicznych. W końcowej części opracowania zaprezentowano problem badawczy w sferze konstrukcji skali do analizy postaw konsumentów wobec konsumpcyjno-hedonistycznego stylu życia. W pomiarze wykorzystano jednoparametryczny model Rascha. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
  • Poznań University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Allen M.J., Yen W.M. (1979), Introduction to measurement theory, Waveland Press: Illinois.
  • Bearden W.O., Netemeyer R,G. (1999), Handbook of marketing scales, Sage: Thousand Oaks, London.
  • Birnbaum A. (1968), Some latent trait models and their uses in inferring an examinee's ability, (in:) Lord F.M., Novick, M.R., (eds.), Statistical theories of mental test scores, Addison-Wesley: Reading, MA, pp. 397-479.
  • Guttman L. (1944), A basis for scaling qualitative data, "American Sociological Review", Vol. 9, pp. 139-150.
  • Likert R., (1932), A technique for the measurement of attitudes, "Archives of Psychology", Vol. 22, 140, pg. 55.
  • Rasch G. (1960), Probabilistic models for some intelligence and attainment tests, University of Chicago Press: Chicago.
  • Sagan A. (2000), Wybrane problemy identyfikacji i pomiaru struktur ukrytych, Zeszyty naukowe nr 543, Wyd. AE w Krakowie, pp. 54-64.
  • Salzberger T. (1999), How the Rasch model may shift our perspective of measurement in marketing research, University of Economics and Business Administration, Vienna 1999.
  • Tarka P. (2010), Latent variable models - issues on measurement and finding exact constructs - "Przegląd Statystyczny", 4/2010, pp. 142-167.
  • Thurstone L.L. (1928), Attitudes can be measured, "American Journal of Sociology", Vol. 33, pp. 529-554.
  • Van der Linden W.J., Hambleton R.K. (eds.), (1997), Handbook of modern item response theory, Springer: New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171265283

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.