PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | nr 4 (tematyczny) Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce - PolSenior | 23--31
Tytuł artykułu

Satysfakcja z korzystania z opieki medycznej przez osoby starsze

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Satisfaction from the Use of Health Care Services by Older Adults
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prześledzenie, jak osoby starsze uczestnicząc w programie PolSenior korzystały ze świadczeń medycznych oraz jaki jest stopień ich satysfakcji z otrzymanych usług medycznych wraz z określeniem czynników determinuiących zadowolenie z tych usług.(fragment tekstu)
EN
Authors discuss factors that affect patients' satisfaction from the use of health care services by older adults participating in the national Polish survey PolSenior. The aim of the study was to assess the patterns of use of health care services by older adults and what is the level of their satisfaction from received care, moreover, to determine factors responsible for reported high level of satisfaction or dissatisfaction. It was noticed that majority of Polish people over 65 reported high level of satisfaction, which might be related to their low expectations.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie; Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Allan J., Schattner R, Stocks N., Ramsay E. (2009), Does patient satisfaction of general practice change over a decade?, "BioMed Central Journal Family Practice" [dostęp 27.06.2011], na stronie: http://www.biomed-central.com/1471 -2296/10/13.
  • Bastiaens H., Van Royen P., Pavlic D.R., Raposo V., Baker R. (2007), Older people's preferences for involvement in their own care: A qualitative study in primary health care in 11 European countries, "Patient Education and Counseling" 68, s. 33-42.
  • Beck R.S., Daughtridge R., Sloane RD. (2002), Physician-Patient Communication in the Primary Care Office: A Systematic Review, "Journal of the American Board Fam Pract" 15, s. 25-38.
  • Bensing J.M., Roter D.L., Hulsman R.L. (2003), Communication Patterns of Primary Care Physicians in the United States and The Netherlands, "Journal of General Internal Medicine" 18, s. 335-342.
  • Bień В. (2002), Opieka zdrowotna i pomoc w chorobie w: Polska starość, red. B. Synak, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 78-100.
  • Deveugele M., Derese A., De Maeseneer J. (2002), Is GP-patient communication related to their perceptions of illness severity, coping and social support?, "Social Science & Medicine" 55, s. 1245-1253.
  • Grol R., De Maeseneer J., Whitfield M., Mokkink H. (1990), Disease-Centred Versus Patient-Centred Attitudes: Comparison of General Practitioners in Belgium, Britain and The Netherlands, "Family Practice" 7, s. 100-103.
  • Gulbrandsen P., Fugelli P., Sandvik L., Hjortdahl P. (1998), Influence of social problems on management in general practice: multipractice questionnaire survey, "British Medical Journal" 317, s. 28-32.
  • GUS (2011), Raport "Stan zdrowia ludności Polski w 2004 r." [dostęp 27.06.2011], na stronie: http://www.stat.gov.pl/gus/5840_658_PLK_HTML.htm.
  • Hills R., Kitchen S. (2007), Toward a theory of patient satisfaction with physiotherapy: Exploring the concept of satisfaction, "Physiotherapy Theory and Practice" 23, s. 243-254.
  • Jones I., Morrell D. (1995), General practitioners'background knowledge of their patients, "Family Practice" 12, s. 49-53.
  • Kincey J., Bradshaw P., Ley P. (1975), Patients' satisfaction and reported acceptance of advice in general practice, "Journal of the Royal College of General Practitioners" 25, s. 558-566.
  • Klich J. (2006), Dostępność świadczeń zdrowotnych - ujęcie teoretyczne i praktyczne, w: Dostępność opieki zdrowotnej i pomocy społecznej dla osób starszych w Polsce, red. K. Szczerbińska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Luras H. (2007), The association between patient shortage and patient satisfaction with general practitioners, "Scandinavian Journal of Primary Health Care" 25, s.133-139.
  • Miller M., Supranowicz P., Gębska-Kuczerowska A., Car J. (2007), Ocena poziomu satysfakcji pacjentów jako element jakości pracy podstawowej opieki zdrowotnej, "Polski Merkuriusz Lekarski" 137, s. 367-370.
  • Murray J., Banerjee S., Byng R., Tylee A., Bhugra D., Macdonalda A. (2006), Primary care professionals' perceptions of depression in older people: a qualitative study, "Social Science & Medicine" 63, s. 1363-1373.
  • Owens D.J., Batchelor C. (1996), Patient satisfaction and the elderly, "Social Science & Medicine" 42, s. 1483-1491.
  • Rao M., Clarke A., Colin Sanderson C., Hammersley R. (2006), Patients' own assessments of quality of primary care compared with objective records based measures of technical quality of care: cross sectional study, "British Medical Journal" [dostęp 17.06.2011], na stronie: http://www.bmj.com/content/333/7557/19.full.
  • Ruiz-Moral R., Perula de Torres L.A., Jaramillo-Martin I. (2007), The Effect of Patients' Met Expectations on Consultation Outcomes. A Study with Family Medicine Residents, "Society of General Internal Medicine" 22, s. 86-91.
  • Szczerbińska К. (2006), Korzystanie osób starszych ze świadczeń medycznych i opiekuńczych w Polsce, w: Dostępność opieki zdrowotnej i pomocy społecznej dla osób starszych w Polsce, red. K. Szczerbińska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Speer D.C., Schneider M.G. (2003), Mental Health Needs of Older Adults and Primary Care: Opportunity for Interdisciplinary Geriatric Team Practice, "Clinical Psychology: Science and Practice" 10, s. 85-101.
  • Staniszewska S., Ahmed L. (1999), The concepts of expectation and satisfaction: do they capture the way patients evaluate their care?, "Journal of Advanced nursing" 29(2), s. 364-372.
  • Stewart M .A. (1995), Effective physician-patient communication and health outcomes: a review, "Canadian Medical Association Journal" 152(9), s. 1423-1433.
  • Tobiasz-Adamczyk B. (2007), Społeczne uwarunkowania chorób serca u kobiet, s. 291-294, w: Podręcznik polskiego forum profilaktyki 1.1, red. P Podolec, Kraków: Medycyna Praktyczna.
  • Thompson A.G.H., Sunol R. (1995), Expectations as Determinants of Patient Satisfaction: Concepts, Theory and Evidence, "International Journal for Quality in Health Care" 7(2), s. 127-141.
  • Vick, S., Scott, A. (1998). Agency in health care. Examining patients'preferences for attributes of the doctor-patient relationship, "Journal of Health Economics" 17, s. 587-605.
  • Williams S., Weinman J., Dale J., Newman S. (1995), Patient expectations: What do primary care patients want from the GP and how far does meeting expectations affect patient satisfaction?, "Family Practice" 12, s. 193-201.
  • Winefield H.R., Murreil T.G., Clifford J. (1995), Process and outcomes in general practice consultations: Problems in defining high quality care, "Social Science & Medicine" 41(7), 969-975.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171265481

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.