PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 | 35--46
Tytuł artykułu

New Trends inthe Decision Making Process

Autorzy
Warianty tytułu
Nowe trendy w procesie podejmowania decyzji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of this paper is to identify and analyse critically those of the new tendencies in decision making that are connected with an increased significance of intuition. Firstly, the notion of quasi-rationality, utilized in the Cognitive Continuum Theory, will be presented, following which there will be a discussion of the concept of non-rational thinking and its relevance in the decision making process. In the last part, this paper will describe what is called a model for ethical decision making which combines rational analysis with intuition. Lastly, some conclusions will be offered concerning future applications of intuition in decision making, and proposed directions for research.(original abstract)
Celem artykułu jest identyfikacja i krytyczna analiza nowych tendencji w procesie podejmowania decyzji związanych ze wzrostem znaczenia intuicji. W pierwszej części przedstawiono pojęcie quasi-racjonalności występujące w ramach Kognitywnej Teorii Kontinuum, następnie scharakteryzowano kategorię myślenia nieracjonalnego i jego znaczenia w procesie podejmowania decyzji. W ostatniej części zaprezentowano tzw. model etycznego podejmowania decyzji łączący racjonalną analizę z wykorzystaniem intuicji. Artykuł kończą wnioski dotyczące perspektyw wykorzystania intuicji w procesie decyzyjnym oraz proponowane kierunki badań.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
35--46
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznań University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Bratianu C., Andriessen D., Knowledge as energy: a metaphorical analysis, Proceedings of the 9th European Conference on Knowledge Management, "Solent Southampton University", 4-5 September 2008, Academic Publishing.
  • Burciu A., Hapenciuc C. V., Non-Rational Thinking in the Decision Making Process, European Conference on Intellectual Capital 2010.
  • Drucker P., Managing for results, HarperCollins, New York 1993.
  • Evans J. S. B. T., Intuition and Reasoning: a Dual-Process Perspective, "Psychological Inquiry" 2010, No. 21, 2010, pp. 313-314.
  • Hammond K. R., Intuition, No!... Quasirationality, Yes!, "Psychological Inquiry" 2010, No. 21, pp. 327-337.
  • Khatri N., Alvin N. G., The role of intuition in strategic decision making, "Human Relation" 2000, Vol. 53, No. 1.
  • Malewska K., Intuicja w procesie podejmowania decyzji menedżerskich, in: Społeczne wymiary zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami: ludzie - kultura organizacji - społeczna odpowiedzialność, J. Stankiewicz (ed.), Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.
  • Woiceshyn J., Lessons from "Good Minds": How CEOs Use Intuition, Analysis and Guiding Principles to Make Strategic Decisions, "Long Range Planning" 2009, No. 42.
  • Woicieshyn J., A Model for Ethical Decision Making in Business Reasoning, Intuition, and Rational Moral Principles, "Journal of Business Ethics" 2011, Vol. 104.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171265635

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.