PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 4, cz. 1 | 367--387
Tytuł artykułu

Konstruowanie przewag regionalnych a tworzenie wartości polskich przedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Constructing Regional Advantages vs. Constructing Polish Enterprises Value
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem podjętej analizy jest przedstawienie roli konstruowania przewag konkurencyjnych regionu w tworzeniu wartości przedsiębiorstw oraz określenia potencjału regionów Polski na poziomie województw NUTS II do konstruowania relacji współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, instytucjami publicznymi i naukowo-badawczymi. Przedstawiono podejście oparte na wiedzy, której generowanie i wykorzystanie wymaga dynamicznego współgrania i transformacji wiedzy milczącej i kodowanej. Stąd analizę uzupełnia diagnoza charakteru i rodzaju wiedzy dominującej w poszczególnych województwach. Badanie wykonano w oparciu o analizę danych statystycznych opisujących potencjał Potrójnej Helisy. (skrócony abstrakt oryginalny)
EN
Proper identification and use of competitive advantages, which reveal not only the effectiveness of potential management, but also the opportunities and threats from the environment is a very important aspect of the enterprise strategy in the modern economy. Business environment, inextricably linked to its location and containing in itself both elements of the industrial and the macroeconomic environment is being constructed within the region and its ability to create a competitive and conducive business related areas. The competitiveness of regions is being built today, with the participation of key actors of the economy such as business, science and government (the concept of the Triple Helix). The regions have the potential, creating by: specialized companies, often integrated in clusters, R&D institutions with knowledge infrastructure, business climate with enterprise policy and people climate. The essence of the modern concept of constructing the regional competitive advantages is the ability to manage its potential with the use of regional systems of innovation. The role of these systems is the optimum combination and use of the triple helix partners potential, research and application of knowledge and organizational control. The aim of the analysis is undertaken to highlight the role of constructing the regional competitive advantages in the creation of enterprise value and to determine the potential of Polish regions to build relations of cooperation between enterprises, public and research institutions. The paper presents the knowledge based approach that generation and use requires a dynamic interplay and transformation of tacit and encoded knowledge. (original abstract)
Rocznik
Strony
367--387
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Adamkiewicz H. G. (1999), Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 11.
  • Asheim B. (2007), Differentiated Knowledge Bases and Varieties of Regional Innovation Systems; Innovation, vol. 20 (3).
  • Asheim B. Hansen H. K. (2009), Knowledge Bases, Talents and Contexts: On the Usefulness of the Creative Class Approach in Sweden, Economic Geography, 85(4), Clark University.
  • Asheim B., Coenen L. (2005), Knowledge bases and regional innovation systems: comparing Nordic countries, Research Policy, no 34.
  • Asheim B., Coenen L., Moodysson J., Vang J. (2005), Regional Innovation System Policy: a Knowledge-Based Approach, Lund University, paper Nr. 13.
  • Benner M., Sandström U. (2000), Institutionalizing the Triple Helix: research funding and norm in the academic system, Research Policy, nr. 29.
  • Bennett R. (1999), International Business, London.
  • Best M. H. (2001), The new competitive advantage, Oxford University Press, Oxford.
  • Bieńkowski W. (1995), Reganomika i jej wpływ na konkurencyjność gospodarki amerykańskiej, Warszawa.
  • Bossak J. (2004), Pozycja konkurencyjna, konkurencyjność i zdolność konkurencyjna przedsiębiorstwa, w: Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Bossak J., Bieńkowski W., red., Warszawa.
  • Budnikowski A. (2001), Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Warszawa.
  • Coenen L., Asheim B. (2005), Constructing Regional Advantage at the Northern Edge, Lund University, paper No. 1.
  • Coenen L., Moddysson J. (2009), Putting Constructed Regional Advantage into Swedish Practice, European Planning Studies, vol. 17 (4).
  • Cooke P. (2001), Regional Innovation Systems, Clusters and the Knowledge Economy; Oxford University Press, Oxford.
  • Cooke P., Leydesdorff L. (2006), Regional Development in the Knowledge-Based Economy: The Construction of Advantage, Journal of Technology Transfer, 31; 1-2.
  • Costa S., Madureira R. M., Werther W. B. (2008), Entrepreneurship, SME-s and Regional Constructed Advantage, RENT Conference, Covilha, Portugal.
  • De la Mothe J. (2004), The institutional governance of technology, society and innovation, Technology in Science, nr. 26.
  • Dzisah J., Etzkowitz H. (2008), Triple Helix circulation: the heart of innovation and development, International Journal of Technology Management and Sustainable Development, vol. 7, nr 2.
  • Etzkovitz H., Leydesdorff L. (2000), The Dynamics of Innovation: from National Systems and Mode 2 to a Triple Helix of University-Industry-Government Relations, Research Policy, no 29(2).
  • Etzkowitz H. (2002), Networks of innovation: science, technology and development in the Triple Helix area; International Journal of Technology Management and Sustainable Development, vol. 1, nr 1.
  • Etzkowitz H., Klofsten M. (2005), The innovating region: towards a theory of knowledge-based regional development, R&D Management, vo. 35, nr 3.
  • Etzkowitz H., Webster A, Gebhardt Ch., Cantisano Terra B. R. (2000), The future of the university and the university of the future: evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm, Research Policy nr. 29.
  • Gorynia M. (2000), Teoria przedsiębiorstwa w okresie transformacji, Gospodarka Narodowa, nr 2.
  • Gorynia M. (2002), Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do UE, Poznań.
  • Kay J. (1996), Podstawy sukcesu firmy, Warszawa.
  • Krugman P.R. (1996), Making sense of the competitiveness debate, Oxford Review of Economic Policy, vol. 12, nr. 3.
  • Krugman P.R. (1996a), Competitiveness: A Dangerous Obsession, Foreign Affairs, vol. 73, nr. 2.
  • Lengyel B., Leydersdorff L. (2010), Regional Systems in Hungary: the Failing Synergy at the National Level; Regional Studies (forthcoming).
  • Leydesdorf L. (2000), The Triple Helix: an evolutionary model of innovations, Research Policy, nr. 29.
  • Leydesdorff L., Meyer M. (2006), Triple Helix indicators of knowledgebased innovation systems. Introduction to the special issue, Research Policy no. 35.
  • Lubiński M., Michalski T., Misala J. (1995), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki. Pojęcie i sposób mierzenia, Raporty Studia nad konkurencyjnością, Instytut Rozwoju i Studiów Strategicznych, Warszawa.
  • Lundvall B. eds. (1992), National Systems of Innovation, Pinter, London.
  • Lundvall B.L., Borras S. (1997), The Globalising Learning Economy: Implications for Innovation Policy, Luxemburg, European Communities.
  • Marques J.P.C., Caraca J.M.G., Diz H. (2006), How can universityindustry-government interactions change the innovation scenario in Portugal? - the case of University of Coimbra, Technovation, , nr 26.
  • Misala J. (1995), Teoretyczne podstawy międzynarodowej konkurencyjności gospodarki narodowej, Prace i materiały, nr 141, Instytut Gospodarki Światowej, SGH, Warszawa.
  • Nightingale P. (1998), A Cognitive Model of Innovation, Regional Policy, vol. 27.
  • Nonaka I., Takeuchi H. (1995), The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press, Oxford.
  • Nowakowski M. K. (1999), Wprowadzenie do zarządzania międzynarodowego, Warszawa.
  • Porter M. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
  • Skokan K., Rumpel P. (2007), Constructing Regional Advantage: does it matter to the Czech regions?, MPRA Paper, nr. 12378.
  • Zielińska-Głębocka A. (2003), Teoretyczne koncepcje konkurencyjności, w: Potencjał konkurencyjny polskiego przemysłu w warunkach integracji europejskiej, red. Zielińska-Głębocka A., Gdańsk.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171266067

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.