Warianty tytułu
Merchandising : Genesis, Typology and Definitions
Języki publikacji
Abstrakty
Merchandising musi być dostosowywany do potrzeb klienta i sposobu jego postępowania przy dokonywaniu zakupów. Najlepiej sprawdza się w kategorii towarów szybko rolujących (tzw. FMCG - fast moving consumer foods). To towary nabywane najczęściej, rutynowo, doskonale znane klientom, co powoduje, że dokonywane wybory i decyzje są algorytmami przyzwyczajenia. Daje to szansę na zaproponowanie towarów substytucyjnych lub nowych (nowinek rynkowych), trzeba dobrze je wyeksponować, oświetlić i umożliwić porównywanie z konkurencją. Wywołuje to potrzebę rynkowej kontestacji, modyfikacji rutynowych sposobów dokonywania wyborów, a przede wszystkim chęć eksperymentowania z nowymi produktami pojawiającymi się w sklepach. Merchandising można zdefiniować jako wszelką działalność organizującą ekspozycję i promocję towarów w jednostkach handlu detalicznego, służącą wizualnemu i emocjonalnemu motywowaniu konsumentów do nabywania towarów i przyśpieszenia sprzedaży towarów i usług. (fragment tekstu)
Merchandising has different meaning depending who and where is using this term. It has been found that in Central and continental Europe merchandising is defined as all promotional efforts carried out in retail trade by category, shelf and floor management, by creating goods' lines, managing assortment, by displaying, exhibiting, looping and visual presentation supporting all together overall marketing and sales. Different meaning of the word is applied in the United Kingdom, continental Europe or USA. Author presents semantic analysis of merchandising through genealogical three of the term. There are seven different meanings described. Discusion analyzes structures of identified definitions and meanings. The aim of this paper is to clarify the term of merchandising and propose modern understanding of it. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
53--64
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
Bibliografia
- [1] Baker M.J., The Westburn Dictionary of Marketing, Westburn Publishers Ltd., Glasgow 2002, s. 412.
- [2] Cox R., Brittain P., Zarządzanie sprzedażą detaliczną, PWE, Warszawa 2000, s. 153-156.
- [3] Harland S., Little W., Visual merchandising: planning and techniques, Second ed. South-Western Publishing Co., Cincinnati 1985.
- [4] Kean R.C., Definition of merchandising: Is it time for a change? [w:] R.C. Kean (red.) Theory Building in Apparel Merchandising, University of Nebraska - Lincoln, Lincoln 1987.
- [5] Kunz G.I., Merchandising. Theory, principles and practice, Fairchild Books, New York 2000, s. XIV i 5-17.
- [6] McGoldrick P., Retail marketing, McGraw+Hill Book Companz Europe, 1990, s. 98.
- [7] Oxford Advanced Leaner's Dictionary, Oxford University Press, 1995.
- [8] Plezia M., (red.), Słownik łacińsko-polski, t. 3: I-Q, PWN, Warszawa 1969.
- [9] Rosenberg J., Dictionary of Retailing and Merchandising, John Wiley & Sons, New York 1995, s. 178.
- [10] Szumilak J. (red.), Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
- [11] The American Heritage Dictionary of English Language, 4th Ed., Houghton Mifflin, Boston 2003, s. 315.
- [12] The New Webster's Encyclopedic Dictionary of The English Language, Lexicon Publications Inc., New York 1988, s. 625.
- [13] Varley R., Retail product management, Routledge, London 2000.
- [14] http://www.brainyencyclopedia.com/encyclopedia/m7me/merchandising. html [stan z: 06.05. 2010]
- [15] http://www.britannica.com/ [stan z: 06.05. 2010].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171266205