PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 22 | 419--428
Tytuł artykułu

Czynniki kształtujące postawy i zachowania konsumentów produktów mleczarskich w procesie świadczenia usług handlowych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Factors Determining the Attitudes and Behavior of Dairy Product Consumers in the Process of Trade Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Atrybuty handlowe produktów i organizacja sprzedaży jako podstawowe elementy usług handlowych w coraz większym stopniu determinują postawy i zachowania konsumentów produktów mleczarskich w relacji do innych poza cechami konsumenckimi oferowanych na rynku produktów. W toku badań ogólnopolskich na próbie N=1000 osób przeprowadzonych na przełomie lat 2009/2010 dokonano analizy czynników kształtujących postawy oraz zachowania zakupowe konsumentów produktów mleczarskich (klientów sklepów) oraz przeprowadzono analizę wybranych działań podejmowanych przez handlowców, ukierunkowanych na przyciągnięcie uwagi i wpływ na decyzję konsumentów. Na podstawie wyników badań można stwierdzić ciągle dominujące znaczenie atrybutów produktowych, duże znaczenie ceny oraz rosnące znaczenie warunków organizacji usług handlowych w ich decyzjach. (abstrakt oryginalny)
EN
The present study includes the problems of influence of select factors conditioning on the shopping and market decisions of consumer's attitudes and behaviors in the dairy products market in Poland, from special regard of characteristics of factors determine shopping decisions this specific products and as well as the factors. The paper contains results of research work in sample n=1000, which show that Polish consumer's understanding this decisions and determinants of dairy products market development. On the most important determinants of the success in terms of process selling organization dairy products in strategic point of view is understanding of selling services needs and organization process promotion in shop. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • B. Sojkin, M. Małecka, T. Olejniczak, M. Bakalarska, Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności. Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2009, s. 49-50.
  • M. Świątkowska, K. Krajewski, Ocena działań promocyjnych na rynku produktów mleczarskich w opinii konsumentów, Roczniki Naukowe SERiA, 2010 T. XII, z. 4, s. 336-340.
  • S. Nowak, Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach, w: Teorie postaw, red. S. Nowak, PWN, Warszawa 1973.
  • G. Światowy, Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa 2006, s. 12.
  • E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań 1997, s. 314.
  • I. Ajzen, M. Fischbein, Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Prentice Hall, New Jersey 1980.
  • A. Gajewski, Zachowanie konsumenta a współczesny marketing, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego , Łódź 1994, s. 169-180.
  • Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, red. E. Kieżel, PWE, Warszawa 2004, s. 14.
  • S. Smyczek, I. Sowa, Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa 2005, s. 59.
  • A. Kreft, R. Zabrocki, Postawy i zachowania konsumentów Trójmiasta na rynku karpia, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej nr 65, Gdynia 2010, s. 51.
  • E. Babicz-Zielińska, M. Jeżewska- Zychowicz, W. Laskowski, Postawy i zachowania konsumentów stosunku do żywności wygodnej, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość" 2010, nr 4 (71), s. 141-153.
  • M. Świątkowska, A. Tul-Krzyszczuk, S. Berger, Zachowania nabywcze konsumentów na rynku jogurtów w Polsce, Roczniki Naukowe SERiA, 2005, T. VII, z. 8, s. 253-259.
  • M. Jeznach, Ocena zmian na rynku produktów mleczarskich w opinii konsumentów, Roczniki Naukowe SERiA, 2005, T. VII, z. 3, s. 71-77.
  • M. Klonowska-Matynia. Analiza procesu zakupu produktów mleczarskich w aspekcie decydujących kryteriów wyboru, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Politechniki Koszalińskiej nr 8, Koszalin 2008, s. 67-73.
  • K. Gutkowska, I. Ozimek, Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania,Wyd. SGGW, Warszawa 2005, s. 86.
  • P. Łukasik, Marketing w handlu detalicznym produktami spożywczymi. Wybrane aspekty zachowań nabywców, Wyd. UMCS, Lublin 2008, s. 95.
  • Zachowania zakupowe Polaków 2010, Pentor Research International, Warszawa 2010, http://www.pentor.pl/60303.xml?doc_id=11280.
  • M. Stefańska, Postawy konsumentów wobec wybranych środków aktywizacji sprzedaży, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Współczesne wyzwania komunikacji marketingowej, red. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu. Szczecińskiego nr 559, Ekonomiczne Problemy Usług nr 42, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2009, s. 360-368.
  • M. Sullivan, D. Adcock, Marketing w handlu detalicznym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003, s. 280.
  • K. Krajewski, Zarządzanie produktem żywnościowym w kanałach dystrybucji - aspekty komunikacji rynkowej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego nr 153, Poznań 2010, s. 100-108.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171266723

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.