PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 3, cz. 1 | 61--69
Tytuł artykułu

Tożsamość zarządzania jakością - wybrane zagadnienia

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Identity of Quality Management - Chosen Issues
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęta została próba "ulokowania" kluczowych pojęć dotyczących zarządzania jakością w ramach konwencji terminologicznej proponowanej przez czołowych przedstawicieli nauk o zarządzaniu w Polsce. Stworzyło to okazję do zrewidowania sposobów interpretacji terminu "zarządzanie jakością", uwzględniającego zmiany, jakie się dokonały w tej dziedzinie na przestrzeni ostatnich 30 lat. W pierwszej części artykułu została przedstawiona, zgłoszona przez H. Jagodę i J. Lichtarskiego, propozycja podziału "recept na zarządzanie", na koncepcje, metody ogólne oraz metody szczegółowe. Wyjaśnione ponadto zostały relacje zachodzące między tymi kategoriami. Druga część została poświęcona przeprowadzeniu przeglądu współczesnych sposobów definiowania terminu "zarządzanie jakością" i zidentyfikowaniu głównych rodzajów podejść do tej problematyki. W trzeciej części zaproponowano, aby zarządzanie jakością było rozpatrywane zarówno jako funkcja rodzajowa przedsiębiorstwa, jak i koncepcja zarządzania. (abstrakt oryginalny)
EN
The article tries to set the key ideas concerning quality management in the framework of terminology conventions proposed by some of the quality management leaders in Poland. It gave a chance to verify the ways of interpreting the definition of quality management. As the result they proposed to treat quality management as both: a generic function of a company and the concept of management. At the same time TQM was included in the group of management methods. (original abstract)
Rocznik
Strony
61--69
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Czerska M., Szpitter A.A. (red.) (2010), Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki, C.H. Beck, Warszawa 2010.
  • Fotopoulos Ch., Psomas E., Vouzas F. (2010), Investigating Total quality management practice's inter-relationships In ISO 9001:2000 certified organizations, "Total Quality Management", nr 5.
  • Gajewski S.A. (2007), Wstęp do zarządzania jakością, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie, Tarnów.
  • Hamrol A. (2005), Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa.
  • Hamrol A., Mantura M. (2002), Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa-Poznań.
  • Jagoda H., Lichtarski J. (2003), O istocie i ewolucji współczesnych koncepcji i metod zarządzania przedsiębiorstwem, "Przegląd Organizacji", nr 1.
  • Lichtarski J. (2010), Profile orientacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem i kształtujące je czynniki, [w:] Kierunki i dylematy rozwoju nauki i praktyki zarządzania przedsiębiorstwem, Jagoda H., Lichtarski J. (red.), Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.
  • Lisiecka K. (2002), Kreowanie jakości, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice.
  • Morawski M., Niemczyk J., Perechuda K., Stańczyk-Hugiet E. (2010), Zarządzanie. Kanony i trendy, C.H. Beck, Warszawa.
  • Mroczko F. (2011), Zarządzanie jakością, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
  • Skrzypek E. (2000), Jakość i efektywność, Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej, Lublin.
  • Wasilewski L. (1998), Podstawy zarządzania jakością, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa.
  • Zimniewicz K. (2009), Współczesne koncepcje i metody zarządzania jakością, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171267329

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.