PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 3, cz. 1 | 91--111
Tytuł artykułu

Model doskonałości - Swissmed Excellence Model

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Swissmed Excellence Model
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównymi problemami poruszanymi w pracy są doskonałość i modele doskonałości. Artykuł prezentuje i wyjaśnia podstawowe definicje dotyczące doskonałości, modeli doskonałości, samooceny i benchmarkingu. Celem pracy jest zaprezentowanie autorskiej propozycji modelu doskonałości - SEM, przygotowanego dla Swissmed Centrum Zdrowia. W artykule autorki opisują strukturę tego modelu, jego podstawowe kryteria i główne zasady oceny. Ponadto artykuł identyfikuje możliwe korzyści wynikające z zastosowania modelu oraz wskazuje na jego słabe punkty i ograniczenia, wymagające szczególnej troski w procesie przyszłego doskonalenia modelu. (abstrakt oryginalny)
EN
The main problems considered in the paper are excellence and business excellence models. Article presents and explains the basic definitions like: excellence, business excellence models, self-assessment and benchmarking. The aim of the paper is to present the authors own model of excellence - SEM, prepared for Swissmed Company. In the paper authors describe the structure of the model, the main criteria and the general principles of the assessment. Additionally paper indicates possible advantages connected with the model implementation as well as weak points and limitations, considered as the area of special attention in future model development. (original abstract)
Rocznik
Strony
91--111
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
autor
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Achilleas K., Anastasios S. (2008), Marketing aspects of assurance systems. The organic food sector case, "British Food Journal", vol. 110, no. 8.
  • Bose S., Oliveras E., Edson W.M. (2001), How can self-assessment improve the quality of health-care, "QA Operations Research Paper", vol. 2, iss. 4, September.
  • Bovaird i Löffler, Bovaird T., Löffler E. (red.) (2009), Public Management and Governance, Second Edition, Routledge, Oxon.
  • Brown A., van der Wiele T. (1996), Quality management self-assessment in Australia, "Total Quality Management", vol. 7, no. 3.
  • Buchacz T., Rogala P. (2007), Model Doskonałości EFQM drogą do osiągania poziomu najlepszych firm europejskich, "Problemy Jakości", nr 4.
  • Elliot S., Henderson C. (2001), Benchmarking. A guide for journey to best practice processes, APQC, Huston.
  • Finn M., Porter L.J. (1994), TQM self-assessment in the UK, "The TQM Magazine", vol. 6, no. 4.
  • Flynn B.B., Saladin B. (2006), Relevance of Baldrige Constructs in an International Context. A study of national culture, "Journal of Operations Management", no. 11(4).
  • Grigoroudis E., Siskos Y. (2010), Customer Satisfaction Evaluation. Methods for Measuring and Implementing Service Quality, Springer Science+Business Media, New York.
  • Haffer R. (2011), Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Haffer R. (2009), Pierwszy Kanadyjski Kongres Jakości, "Problemy Jakości", nr 11.
  • Hass-Symoniuk M. (2011), System pomiaru i oceny dokonań szpitala, ABC a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Hendrics K., Singhal V. (1997), Does implementing an effective TQM program actually improve operating performance? Empirical evidence from firms that have won quality awards, "Management Science", vol. 43, no. 9.
  • Jedynak P. (2007), Benchmarking znormalizowanych systemów zarządzania jakością, "Problemy Jakości", nr 4.
  • Kanji G.K. (2002), Performance management system, "Total Quality Management", vol. 13, no. 5.
  • Karaszewski R. (2001), TQM. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń.
  • Kiliński A., (1979), Jakość, WNT, Warszawa.
  • Kolman R. (2009), Kwalitologia. Wiedza o różnych dziedzinach jakości, Placet, Warszawa.
  • Kÿro P. (2003), Revising the concept and forms of benchmarking, "Benchmarking: An International Journal", vol. 10, no. 3.
  • Lisiecka K. (2006), Sposoby utrzymywania przewagi konkurencyjnej firmy, Copyright by Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej i RWTUV Polska Sp. z o.o., Katowice.
  • Łukasiński W., Sikora T. (2009), Ciągłe doskonalenie - praktyczna realizacja zasady ISO 9001, "Problemy Jakości", nr 10.
  • Marienau C. (1999), Self-assessment at work: Outcomes of adult learners' reflections on practice, "Adult Education Quarterly", no. 49(3).
  • Michalska J. (2008), Using the EFQM excellence model to the process assessment, "Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering", vol. 27, iss. 2, April.
  • Opolski K., Dykowska G., Możdżonek M. (2003), Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych, CeDeWu, Warszawa.
  • Recha M. (2009), Samoocena organizacji, "Problemy Jakości", nr 9.
  • Rogala P. (2010), Modele Doskonałości EFQM - wersja 2010, "Problemy Jakości", nr 2.
  • Sikora T. (red), (2010), Wybrane koncepcje i systemy zarządzania jakością, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Stępniewski J., Karniej P., Kęsy M. (2011), Innowacje organizacyjne w szpitalach, ABC a Wolters Kluwers Business, Warszawa.
  • Szczepańska K. (2011), Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Szczepańska K. (2009), Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
  • Talvar B. (2011), Business excellence models and the path ahead..., "The TQM Journal", vol. 23, no. 1.
  • Tatarkiewicz W. (1976), O doskonałości, PWN, Warszawa.
  • Voss C.A., Chiesa V., Coughlan P. [1994], Developing and testing benchmarking and self-assessment frameworks in manufacturing, "International Journal of Operations and Production Management", vol. 14, no. 3.
  • Wiśniewska M., Malinowska E. (2011), Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, Warszawa.
  • Zaremba D., Crew T. (1995), Increasing involvement in self-assessment: the Royal Mail Approach, "The TQM Magazine", vol. 7, no. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171267335

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.