PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 159 Zastosowanie metod matematycznych w ekonomii i zarządzaniu | 28--38
Tytuł artykułu

Wpływ położenia szkoły na wyniki edukacyjne uczniów

Warianty tytułu
The Impact of School Location on Student Achievement
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Główne zmiany organizacyjne w polskim szkolnictwie po 1989 r. sprowadzają się do wprowadzenia trzystopniowego nauczania oraz odejścia na etapie szkół ponadgimnazjalnych od szkolnictwa zawodowego na rzecz nauczania w liceach ogólnokształcących. Zmianie uległy także wzorce i stereotypy dotyczące miejsca zamieszkania. Rosnące bezrobocie oraz rozwój rynku nieruchomości spowodowały coraz częstsze migracje ludności. Migracje te wpłynęły także na proces edukacji młodego pokolenia. Przemieszczając się wraz z rodzicami dzieci zaczęły coraz częściej zmieniać swoje środowisko szkolne. W związku z tym istotną rolę zaczął odgrywać problem lokalizacji różnego poziomu szkół. Przy tej okazji rodzi się pytanie o ocenę poszczególnych placówek w połączeniu z ich lokalizacją. Główna cześć pracy opiera się na zastosowaniu modelu efektywności nauczania, który został opisany przez M. Aitkina i N. Longforda w artykule "Statistical Modelling Issues in School Effectiveness Studies". Przedstawiono tam kilka modeli służących do badania efektywności kształcenia w amerykańskich szkołach za pomocą różnicy punktów pomiędzy wynikami egzaminów osiąganymi przez uczniów kończących szkołę a ilorazem inteligencji IQ, mierzonym przed rozpoczęciem nauki w danej szkole. Celem prezentowanego artykułu jest analiza przyrostu wiedzy uczniów w zależności od miejsca ukończenia gimnazjum oraz liceum. W tym celu wykorzystano model z losowymi efektami - rozpatrywany jako model nr 5 przez M. Aitkina i N. Longforda.(fragment tekstu)
EN
The modern socio-economic situation and, in particular, migrations highlight the issue of training quality depending on the location of the school. It happens that students who change their place of stay change the environment in which they learn. These changes may affect the results of training measured by national tests. The content of the article is an analysis of these effects in connection with the location of the school(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Aitikin M., Longford N.(1986): Statistical Modelling Issues in School Effectivenes Studies. ,,Journal of the Royal Statistical Society" Vol. 149, no 1. s.1-43
  • Balestra P., Nerlove M.(1966):Pooling Cross Section and Time Series Data in Estimation of Dymanic Model: The Demand of Natural Gas. ,,Econometrica" Vol 34, No 3, s. 585-612
  • Baltagi B. (2005):Econometric Analysis of Panel Data. John Wiley & Sons, New York,
  • Centralna Komisja Egzaminacyjna 2010
  • Ejsmont W.(2009): Efektywnośc nauczania we wrocławskich liceach. Didactic of Mathematics 5-6 (9-10), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2009, s. 78-88
  • Hasio C.(1999) : Analysis of Panel Data. Cambridge University Press, Cambridge
  • Jakubowski J.,Sztencel R.(2004):Wstęp do teorii prawdopodobieństwa. Script, Warszawa
  • Scrondal A., Rabe-Hesketh (2008): Multilevel and Longitudinal Modelling Using Stata. Stata Press Publication-Stata Corp LP. College Station, Texas.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171267485

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.