PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 16 Zarządzanie dziś i jutro | 123--139
Tytuł artykułu

Rola etyki w reklamie biznesu

Autorzy
Warianty tytułu
The Role of Ethics in Advertising
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W reklamie biznesu w warunkach gospodarki rynkowej etyka, będąca zbiorem zasad wyznaczających kodeks postępowania w społeczeństwie demokratycznym odgrywa ważną rolę. W bezwzględnych regułach gospodarki rynkowej etyka nie może być już traktowana jako statyczny kodeks postępowania, lecz musi nadążać za szybko zmieniającą się sytuacją. Ekspansja reklam, które przerywają program telewizyjny, krzyczą z ulicznych billboardów, są wszechobecne w internecie wpływa negatywnie na jakość życia publicznego, na zdrową kulturę i dobry smak w konsumpcji. Reklamujący nie zawsze przestrzegają obowiązującego prawa, naruszając podstawowe zasady etyki w biznesie i reklamie. W Polsce. przestrzeganiem etyki reklamy w biznesie zajmuje się Komisja Etyki Reklamy, jako instytucja samoregulacji, działająca w oparciu o Kodeks etyki reklamy i nadająca certyfikaty etycznej reklamy. Nadzorem związanym z nieuczciwą reklamą zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który stwierdza wiele nieprawidłowości. Przykłady naruszeń etyki w reklamie podane zostały w opracowaniu. (abstrakt oryginalny)
EN
In the domain of advertising business, under the conditions of market economy, ethics- being a collection of rules regulating the conduct in a democratic society- play a major role. Under relentless rules of market economy, ethics cannot be treated as a static code of behaviour but it must catch up with continuously changing situations. The expansion of advertisements- interrupting TV programmes, shouting from street billboards, being ubiquitous in the Internet- has a negative bearing on the quality of public life, on the "healthy" culture and the good taste in consumption. Advertisers do not always obey the laws enforced, thus violating fundamental rules of ethics in business and advertisement. In Poland, respecting ethics of advertisement, in business is dealt with by the Commission of Advertisement Ethics as an institution of sell-regulation acting on the basis of the Code of Advertisement Ethics and granting certificates of ethical advertisements. The supervision over unfair commercials is dealt with by the Office of Fair Trading, which acknowledges many anomalies. The cases of violating the ethics in advertisement are cited in this paper. (original abstract)
Rocznik
Strony
123--139
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Bibliografia
  • Barnes M. (1982), Attitudes to Advertising, "International Journal of Advertising" t. 1, nr 2.
  • Gasparski W. (2004), Wykłady z etyki biznesu. Nowa edycja, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im Leona Koźmińskiego, Warszawa.
  • Chryssides G.D., Kaler J.H. (1999), Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Etyka w Reklamie (1997), Dokument Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu, podpisany przez Abp John Foley'a - Przewodniczącego i Bp Pierfranco Pastore - Sekretarza, Watykan, 22 lutego 1997 r., święto Katedry św. Piotra Apostoła.
  • Firma Dannon zapłaci 21 mln dol. Odszkodowania, (2010), http://biznes.onet.pl/firma-dannon-zaplaci-21-mln-dol-odszkodowania,18566,4083532,1,news-detal, 16.12.2010.
  • Fletcher J. (1976), Situation Ethics: The Morality, The Westminster Press, Philadelphia.
  • Frankowski P. (2010), Prawne aspekty reklamy w sieci, CBKE e-biuletyn, http:/WWW.bibliotekacyfrowa.pl/Content/23619/Prawne_aspekty_reklamy_w_sieci.pdf, 24.03.2010.
  • Gawda W. (2011), Swoboda reklamy i swobodne zakazy reklamy, czyli co się zdarzyło, a co mogło zdarzyć w 1999 roku, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/X/XB/swobodareklamy.html
  • http:/www.imsnqerdosai.com/, 07.03.2011.
  • http:/www.iaa.org.pl/oreldamie_kodeksy.htm2, 25.03.2010.
  • http:/www.biznes.onet.pl/uokik-ws-kary-dla-banku-pko-bp,18543,3189579,1,news-detal, 10.03.2010.
  • http:/www.twojasprawa.org.pl/index.php/aktualnosci/198-nieetyczna-reklama-wprost, 24.03.2010.
  • Kietliński K., Reyes V.M., Oleksyn T. (2005), Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Jonas H. (2010), Etyczny biznes, http://etyczny-biznes.blogspot.com/2010/11/etyka-biznesu-9-i-10.html, 13.11.2010.
  • MacRae D.G. (1968), Ideology and Society.
  • Pilczyński J. (2004), Wójt nie gorszy od prezydenta. Prawo anty korupcyjne. Nowelizacja ustawy o prowadzeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, "Rzeczypospolita" z 21 lipca.
  • Polski rynek reklamy online 2011, http://www.egospodarka.pl/63634,Polski-rynek-reklamy-online-2011,1,39,1 .html, 26.03.2011.
  • Raport "MPG Media Market Scan 1Q 2011. Analiza rynku reklamy w Polsce, Rynek reklamy w Polsce I kw. 2011 r., http://www.egospodarka.pl/65286,Rynek-reklamy-w-Polsce-I-kw-2011-r,1,39,1.html, 05.05.2011.
  • Stafiej L. (2011), Czy reklama jest dziwką?
  • Uchwała Nr ZO 08/10 z dnia 9 lutego 2010 roku Zespołu Orzekającego w sprawie sygn. Akt: K/121/09 http://www.opoka.org.pl/biblioteka/X/XB/czyreklamajest.html
  • Strzelecki A. (2008), Aspekty etyczne działalności banków spółdzielczych, [w:] Perspektywy rozwoju bankowości spółdzielczej w Polsce, pod red. M. Stefańskiego, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek.
  • Szokujące reklamy na ulicach miast (2010), http://fakty.interia.pl/newsroom/news/news/szokujace-reklamy-na-ulicach-miast,1451555,3286, 02.12.2010.
  • Walkowiak J. (1998), Misja firmy a etyka biznesu, Centrum Informacji Menadżera, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171267757

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.