PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 161 Społeczno-ekonomiczne problemy rynku pracy | 27--35
Tytuł artykułu

Kobiety w zarządzaniu organizacjami

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Women in the Management of Organisations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W świetle współczesnej teorii nauk o zarządzaniu modelowe ujęcie menedżera jest bardziej zgodne z naturą kobiet. Kobieta-menedżer ma przewagę dzięki swym interpersonalnym zdolnościom. Zachęca swych pracowników do angażowania się w sprawy przedsiębiorstwa, chętnie dzieli się swoją wiedzą i deleguje władzę, by stworzyć atmosferę twórczej pracy i uczyć umiejętności czerpania z niej satysfakcji. Kobiety wdrażają tym sposobem mentoring/ coaching, który przejawia się takimi cechami, jak wzajemne zaufanie, pomoc w rozwijaniu umiejętności personelu, nacisk na słuchanie i pytanie, a nie na instruowanie i ograniczanie, jasne określanie celów i ról, nieformalna wymiana informacji, doradztwo11. Ponadto, kobiety przywiązują mniejszą wagę do hierarchii, łatwiej nawiązują kontakty i podtrzymują więzi, częściej współpracują niż rywalizują, ale przede wszystkim budują swój sukces opierając się na wspólnym dążeniu do celu. Kobiety zdecydowanie rzadziej uczestniczą w przepychankach i rywalizacji o władzę, wpływy i dominację w organizacji. Kobiety zarządzają poprzez kooperację i współpracę oraz partnerskie traktowanie ludzi w zespole. Należy zatem podjąć badania, diagnozować sytuację i poszukiwać możliwości szerszego wykorzystania potencjału kobiet w zarządzaniu. (fragment tekstu)
EN
The position of women in the employment structure of many companies is changing. Women have more responsible positions, although their work, as shown by statistics, is less paid work than men. The need for compromise of work and family life for women has developed the qualities and skills that allow for effective decision-making on the ongoing processes in the company and thus more frequent promotions. This article attempts to identify the characteristics and skills that determine the effective functioning of women in organizations, in addition, the effect of the qualities listed on the management of processes in organizations. The article ends with proposals. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • R. Griffin: Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 38.
  • Z. Pierścionek: Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 21.
  • H. Januszek: Sylwetka i rola współczesnego menedżera. W: Umiejętności kierownicze. Red. G. Bartkowiak, H. Januszek. AE, Poznań 1999, s. 158.
  • A. Woolley, T. Malone: Jak podnieść inteligencję zespołu? Dołącz do niego więcej kobiet. "Harvard Business Review Polska" 2012, nr 4.
  • European Professional Women's Network. Third EuropeanPWN BoardWomen Monitor 2008. http://www.europeanpwn.net/files/presentation_bwm_2008.pdf
  • A.H. Eagly, L.L. Carli: Kobiety w labiryncie przywództwa. "Gazeta Wyborcza", nr 47 z 25.02.2008, s. 34.
  • European Professional Women's Network, Third Bi-annual European PWN BoardWomen Monitor 2008. European PWN, Milan 2008. http://www.europeanpwn.net/files/3rd_bwm_2008_press _release_1.pdf
  • R.T. Bliss, L. Polutnik, E. Lisowska: Women Business Owners and Managers in Poland. W: New Perspective on Women Entrepreneurs. Red. J.E. Butler. Information Age Publishing Inc., Greenwich 2003.
  • E. Parsloe, M. Wray: Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002, s. 78-79.
  • K. Oppermann, E. Weber: Język kobiet, język mężczyzn, jak porozumiewać się w miejscu pracy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171269197

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.