PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 6 | 86--90
Tytuł artykułu

Galery jako instytucja totalna

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Galleys as a Total Institution
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Galery jako instytucja zamknięta /totalna/, dotyczy miejsca pobytu pewnej liczby osób odizolowanych na dłuższy okres od reszty społeczeństwa, pozostających w podobnym położeniu, których zachowanie jest pod prawie całkowitą kontrolą personelu tej instytucji. W okresie starożytności podstawową siłą napędową galer byli niewolnicy lecz ich los wynikał ze statusu społecznego. W okresie średniowiecza, galernicy, zwani po włosku galeotti, byli ludźmi wolnymi, a ich zawód cieszył się poważaniem. Od XV wieku przede wszystkim we Francji coraz częściej zaczęto wykorzystywać galery jako miejsce odbywania kary pozbawienia wolności. Sytuacja taka trwała na skalę masową do drugiej połowy XVIII w. pozostawiając w świadomości społecznej stereotyp galernika. (abstrakt oryginalny)
EN
Galleys as the closed/total institution/, is regarding the whereabouts of the certain number of people isolated for a long stretch from the rest of society, remaining in the similar situation, of which the behaviour is under almost the total control of the staff of this institution. In the period of the antiquity slaves were the basic driving force of galleys but their fate resulted from the social status. In the period of the Middle Ages, galley slaves, called in Italian galeotti, they were free people, and their profession enjoyed the respect. Above all in France they have more and more often started with the 15th century to use galleys as the place of serving a penalty of imprisonment. This situation lasted to the mass scale till the XVIII century second-half, leaving in the social awareness stereotype of the galley slave. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
6
Strony
86--90
Opis fizyczny
Twórcy
  • Pomeranian University in Słupsk
Bibliografia
  • [1] K. Olechnicki, P. Załęcki, Słownik socjologiczny, Toruń, 1997, s. 85.
  • [2] A. Borowski, International Letters of Social and Humanistic Sciences 2 (2013) 56-60.
  • [3] A. Borowski, International Letters of Social and Humanistic Sciences 3 (2013) 69-74.
  • [4] A. Borowski, International Letters of Social and Humanistic Sciences 4 (2013) 70-74.
  • [5] Benny Goodman, Nurse Education Today 33(2) (2013) 81-82.
  • [6] Catrin Johansson, Public Relations Review 33(3) (2007) 275-280.
  • [7] Robert White, Dallas Hanson, Scandinavian Journal of Management 18(3) (2002) 285-301.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171269255

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.