PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 2, cz. 2 | 203--218
Tytuł artykułu

Irracjonalność zachowań inwestorów giełdowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Emotion in Investor's Behavior
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badania prowadzone przez wielu uczonych dowodzą, że psychologiczne uwarunkowania działalności finansowej są ważne do ich zrozumienia, tak jak i ekonomiczne, prawne, techniczne czy instytucjonalne. Teoria racjonalności postępowania inwestorów giełdowych została przez przedstawicieli finansów behawioralnych wzbogacona o aspekty emocjonalne. Wydawać by się mogło, że w tak ważnej dziedzinie, jaką są finanse, nie ma miejsca dla emocji. W rzeczywistości badania wykazały, że przy inwestowaniu na giełdzie zarówno pozytywne emocje, takie jak: radość, pewność siebie, optymizm, euforia itp., jak i negatywne: złość, strach, żal, lęk, pesymizm, panika itp., wpływają na zachowania inwestorów. Są one szczególnie widoczne w okresach zmiany cyklu koniunkturalnego i mogą powodować irracjonalne zachowania inwestorów w postaci np. efektu tłumu. (abstrakt oryginalny)
EN
Analyzes made by many academic researchers indicate that the investor's decisions are highly influenced by the psychological factors, besides economic, legal, technological or institutional. The theory of rationalizing investor's behavior has been enriched about an emotion, by representatives of behaviour finance. The investor's choices are highly influenced by positive emotions such as joy, self-confidence, optimism, euphoria and negative ones such as: angry, fear, worry, hate, pessimism, panic and so on. The emotions are especially strong stimulus impelling action when the trend changes on the financial markets. The emotional attitudes lead investors to irrational behavior for example the crowd effect. (original abstract)
Rocznik
Strony
203--218
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Boguszewicz-Kreft M. (2009), Zarządzanie doświadczeniem klienta w usługach, UG, Sopot.
  • Czerwonka M., Godlewski B. (2008), Finanse behawioralne, SGH, Warszawa.
  • Dembiński P. (2011), Finanse po zawale, Studio Emka, Warszawa.
  • Encyklopedia PWN w trzech tomach, t. 1, (1999), Warszawa.
  • Falkowski A., Tyszka T. (2003), Psychologia zachowań konsumenckich, GPW, Gdańsk.
  • Feldman R. S. (1998), Zrozumieć psychologię, Astrum, Wrocław.
  • Gerrig R.J., Zimbardo Ph.G. (2009), Psychologia i życie, PWN, Warszawa.
  • Jajuga K. (2006), Podstawy inwestowania na Giełdzie Papierów Wartościowych, Szkoła Giełdowa, Warszawa.
  • Lambkin M., Foxall G., van Raaij F., Heilbrunn B. (2001), Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, PWN, Warszawa.
  • Nofsinger J. R. (2006), Psychologia inwestowania, Wyd. Helion, Gliwice.
  • Pring M., J. (2006), Psychologia inwestowania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Sławiński S. (2206), Rynki finansowe, PWE, Warszawa.
  • Szyszka A. (2009), Finanse behawioralne, UE, Poznań.
  • Zatwarnicka-Madura B. (2009), Irracjonalność zachowań konsumenta, SiP Kolegium Zarządzania Finansów, Zeszyt Naukowy nr 93.
  • Zielonka P. (2011), Giełda i psychologia, CedeWu, Warszawa.
  • Żurawik B. (2008), Model zachowania inwestorów giełdowych, "Pieniądze i Więź", nr 4.
  • Żurawik B., Żurawik A. (2009), Emocjonalne motywy zachowań inwestorów giełdowych, "Marketing i Rynek", nr 8.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171269329

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.