PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 303 Gospodarka turystyczna w regionie : wybrane problemy funkcjonowania regionów, gmin i przedsiębiorstw turystycznych | 205--213
Tytuł artykułu

Strategie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach hotelarskich - implikacje dla konkurowania przez jakość

Warianty tytułu
Knowledge Management Strategies in Hospitality Enterprises - Implications for Competing by Quality
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Strategia zarządzania wiedzą to sposób, w jaki przedsiębiorstwo zamierza zdobyć wiedzę, a następnie wykorzystać ją do realizacji swojej strategii konkurencji. Celem artykułu jest określenie sposobów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach hotelarskich, a także ocena wpływu wybranej strategii na skuteczność konkurowania przez jakość. W pierwszej części przedstawione zostało pojęcie zarządzania wiedzą oraz strategii zarządzania wiedzą, ze szczególnym naciskiem na porównanie podejścia opartego na kodyfikacji i personalizacji wiedzy. Na część drugą składa się metodologia oraz wyniki pomiaru pierwotnego. Zakończenie zawiera rekomendacje dotyczące wyboru strategii zarządzania wiedzą, która w najwyższym stopniu związana jest z wysoką skutecznością konkurowania przez jakość.(abstrakt oryginalny)
EN
A company's choice of knowledge management strategy is not arbitrary - it must be driven by the company's competitive strategy. The aim of the article is to present knowledge management strategies and to assess the influence of knowledge strategy on the effectiveness of competing by quality in hospitality enterprises. The concept of knowledge management and its strategies have been presented in the theoretical part. In the empirical part the theory-testing with multiple case study method has been used. On the basis of the investigation it has been found that the best effects are gained when the main KM strategy is accompanied by subsidiary KM strategy.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Bednarska M., Gołembski G., Markiewicz E., Olszewski M., Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, PWE, Warszawa 2007.
  • Bukovitz W.R., Williams R.L., The Knowledge Management Fieldbook, Financial Time. Prentice Hall, London 2010.
  • Godziszewski B., Istota i główne problemy zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, [w:] Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw, red. M.J. Stankiewicz, Dom Wydawniczy TNOiK, Toruń 2006.
  • Greiner M.E., Bohmannm T., Krcmar H., A strategy for knowledge management, "Journal of Knowledge Management" 2007, vol. 11, no. 6.
  • Hansen M.T., Nohria N., Tierney T., What's your strategy for managing knowledge?, "Harvard Business Review" 1999, vol. 77, no. 2.
  • Kachniewska M., Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa hotelarskiego, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2009.
  • Paliszkiewicz J.O., Zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach - koncepcja oceny i modele, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007.
  • Probst G., Zarządzanie wiedzą w organizacji, "E-mentor" 2004, nr 3 (5).
  • Staniewski M., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach - przegląd badań, [w:] Strategie przedsiębiorstw a zarządzanie wiedzą, red. J. Dąbrowski, G. Gierszewska, Wydawnictwo WSPiZ im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2005.
  • Yin R. K., Application of case study research, SAGE, Newbury Park 1993.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171269723

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.