PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 303 Gospodarka turystyczna w regionie : wybrane problemy funkcjonowania regionów, gmin i przedsiębiorstw turystycznych | 223--234
Tytuł artykułu

Uwarunkowania wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach hotelowych z Wrocławia

Autorzy
Warianty tytułu
Determinants of Innovation Implementation in Hotel Enterprises Located in Wrocław
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym problemem badawczym pracy była kwestia uwarunkowań innowacyjności hoteli. W ramach badań wykorzystano metody: dedukcji, dokumentacyjną, delficką oraz sondażu diagnostycznego. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że niespełna połowa rozpatrywanych przedsiębiorstw hotelowych wdrożyła w ostatnim roku jakąś innowację. Najważniejszymi wewnętrznymi uwarunkowaniami innowacyjności okazały się: kreatywność pracowników, dostęp do rzetelnych informacji rynkowych oraz umiejętność antycypowania zmian w otoczeniu. Główne determinanty zewnętrzne to natomiast: zmieniające się gusty i preferencje gości, wzrost konkurencji na rynku oraz postęp naukowo- -technologiczny. Istotnie częściej innowacje były wprowadzane w hotelach z kapitałem zagranicznym oraz w obiektach większych. Duże znaczenie aplikacyjne poruszanych w pracy kwestii sprawia, że niezbędne jest prowadzenie dalszych badań w tym zakresie
EN
The main issue of this research paper are conditions of hotels' innovativeness. In the study following methods were used: deduction, documentary method, Delphi method and diagnostic survey. The analysis found that fewer than a half of considered hotel enterprises have implemented an innovation in the last year. The most important internal determinants of innovations were: creativity of employees, access to reliable market data and the ability to anticipate changes in the environment. On the other hand, the main external determinants were: changing tastes and preferences of customers, increasing market competition, scientific and technological progress. Significantly, innovations were more frequently introduced in hotels with foreign capital and in larger objects. The importance of the issues raised in the article makes it essential to conduct further research in this area.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Christensen C. M., The innovator's dilemma: when new technologies cause great firms to fail, Harvard Business School Press, Boston 1997Cooper R, Managing technology development projects, "Engineering Management Review" 2007, no. 35.
  • Janasz W., Kozioł-Nadolna K., Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa 2011.
  • Januszewska M., Nawrocka E., Pobudzanie przedsiębiorczości lokalnej i innowacyjności a konkurencyjność obszaru recepcji turystycznej, [w:] Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, red. G. Gołembski, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2008.
  • Knosala R., Jurczyk-Bunkowska M., Zarządzanie innowacjami, PWE, Warszawa 2013.
  • Oslo Manual. Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 4rd Edition, OECD, Oslo 2008.
  • O'Sullivan D., Dooley L., Applying innovation, Sage Publishing, London 2009.
  • Puciato D., Goranczewski B., Łoś A., Innowacje w biurach podróży, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2011, nr 7.
  • Tomala F., Sénéchal O., Innovation management: a synthesis of academic and industrial points of view, "International Journal of Project Management" 2004, no. 22.
  • Tranfield D., Young M., Partington D., Bessant J., Sapsed J., Knowledge management routines for innovation projects: developing a hierarchical process model, "International Journal of Innovation Management" 2003, no. 7.
  • Trott P., Innovation management and new product development, Prentice Hall, Harlow-Milan 2005.
  • Tuominen M., Pippo P., Ichimura T., Matsumoto Y., An analysis of innovation management systems characteristics, "International Journal of Productions Economics" 1999, no. 60-61.
  • Verworn B., Herstatt C., Approaches to the fuzzy front end of innovation, Technische Universität, Hamburg 1999.
  • Wiśniewska J., Janasz K., Innowacyjność organizacji w strategii inteligentnego i zrównoważonego rozwoju, Difin, Warszawa 2012.
  • Zahay D., Griffin, A., Fredericks, E., Sources, uses, and forms of data in the new product development process, "Industrial Marketing Management" 2004, no. 33.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171269731

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.