PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 304 Gospodarka turystyczna w regionie : rynek turystyczny - współczesne trendy, problemy i perspektywy jego rozwoju | 174--181
Tytuł artykułu

Turystyka edukacyjna - kontekst społeczny i ekonomiczny

Warianty tytułu
Educational Tourism: Social and Economic Context
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Funkcja poznawcza turystyki, niezależnie od tego czy jest pochodną głównego motywu podróży, czy też jedynie znajduje odzwierciedlenie w indywidualnych korzyściach turysty, potwierdza istnienie więzi między turystyką w dowolnej formie a kształceniem. Wzrost znaczenia aspektu edukacyjnego w ostatnich dwu dekadach jako motywu wyjazdów turystycznych stanowi wyzwanie zarówno dla badaczy zjawisk i procesów turystycznych, jak i podmiotów odpowiedzialnych za marketing destynacji turystycznych. Turystyka edukacyjna staje się nie tylko ważnym obszarem badawczym, ale i potencjałem dla biznesu regionów i miast. Jego wykorzystanie uwarunkowane jest jednak pełniejszym zrozumieniem natury uczenia się w kontekście rozwoju turystyki. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie społecznej roli turystyki edukacyjnej, dla jej uczestników, oraz ekonomicznej, dla podmiotów sektora turystycznego i edukacyjnego na obszarze recepcji turystycznej(abstrakt oryginalny)
EN
The educational tourism is generally an overlooked field of research as well as sub-sector of the tourism market in Poland. Little attention is also paid to a role of education for tourism development and destination management. This is probably due to the lack of understanding the concept of educational tourism and its economic value. This article presents approaches to understanding an educational tourism and attempts to explain how travelers and tourists could be motivated by a desire to learn; it is suggested that even where this is not the primary reason for travel an educational function education is an important factor of a change in socio-economic sense. The significant role of the education tourism is described based on literature review, with particular emphasis on its social influence, as well as its impact on a visitor and destination economies. It is also suggested that destination management requires more effective marketing which could emphasize a value of education as a demand-stimulating factor.(original abstract)
Słowa kluczowe
PL
EN
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni; Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku
Bibliografia
  • Cohen E.H., Educational Dark Tourism at an in Populo Site. The Holocaust Museum in Jerusalem, "Annals of Tourism Research" 2011, vol. 38, no. 1, s. 193-209.
  • Falk J.H., Ballantyne R., Packer J., Benckendorff P., Travel and Learning: A Neglected Tourism Research Area, "Annals of Tourism Research" 2012, vol. 39, no. 2, s. 908-927.
  • Gracz J., Sankowski T., Psychologia w rekreacji i turystyce, Wydawnictwo AWF w Poznaniu, Poznań 2001.
  • Kosiewicz J., Protreptikos - zachęta do turystyki naukowej, "Folia Turistica" 2011, nr 24, s. 59-77.
  • Lipiec J., Filozofia turystyki, [w:] Turystyka w naukach humanistycznych, red. R. Winiarski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 13-32.
  • Marciszewska B., Marciszewski K., Promocja destynacji turystycznej za granicą. Odyseja Turystyczna - nowe trendy w turystyce, http://www.gdansk4u.pl/odyseja/materialy, dostęp: 15.03.2013.
  • Moscardo G., Cultural and Heritage Tourism. The Great Debates, [w:] Tourism in the 21 century. Lessons from experience, red. B. Faulkner, G. Moscardo, E. Laws, Continuum, London-New York, 2000, s. 3-17.
  • Niebrzydowski L., Wpływ motywacji na uczenie się, NK, Warszawa 1972.
  • Przecławski K., Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, ALBIS, Kraków 1996.
  • Przecławski K., Społeczny wymiar turystyki, [w:] Turystyka w ujęciu podmiotowym i przestrzennym. Człowiek - przestrzeń - przedsiębiorstwo, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2006, s. 13-21.
  • Richards G. (red.), Cultural Attractions and European Tourism, CABI Publishing, Wallingford 2011.
  • Rydzik A., Pritchard A., Morgan N., Sedgley D., The Potential Of Arts-Based Transformative Research, "Annals of Tourism Research" 2013, vol. 40, s. 283-305.
  • Shirky C., Dżin, telewizja i nadwyżka kognitywna, [w:] Ekonomia kultury. Przewodnik krytyki politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
  • Vanhove N., The Economics of Tourism Destinations, Elsevier Butterworh-Heinemann, Oxford 2005.
  • Williams P., Educational Tourism: Understanding The Concept, Recognising The Value, 2010.
  • http://www.insights.org.uk/articleitem.aspx?title=Educational%20Tourism:%20Understanding%20th e%20Concept,%20Recognising%20the%20Value
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171270135

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.