Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Regiony jako "siły napędowe" gospodarki, wprowadzając nowe narzędzia analizy uwarunkowań rozwoju regionalnego, muszą współcześnie stymulować rozwój trzeciego rodzaju kapitału (obok społecznego i ludzkiego), jakim jest kapitał kreatywny, zwłaszcza w swoich dużych ośrodkach miejskich. W kolejnym, wyższym stopniu zorganizowania czy też rozwinięcia gospodarki opartej na wiedzy w centrum zainteresowania znajduje się nowy czynnik wzrostu i niematerialny zasób - kreatywność. Jako pierwszy na kreatywność jako czynnik rozwoju regionalnego zwrócił uwagę szwedzki geograf G. Tômqvist w publikacji Creativity and the Renewal of Region Life (1983). Wprowadził on pojęcie środowiska kreatywnego (creative milieux), w którym dzięki występowaniu pokaźnych zasobów informacji łatwo przenoszonych przez kompetentną kadrę decyzyjną następuje akumulacja wiedzy. Inny z twórców teorii kapitału kreatywnego, Ch. Landry, autor popularnego podręcznika Sztuka tworzenia miast dodaje, że poprzez efekty spillover środowisko to aktywizuje kreatywność w innych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego danego obszaru, prowadząc do kumulacji kreatywności. Stąd nie ulega wątpliwości, że w warunkach globalizacji o powodzeniu gospodarczym regionu decydować będzie jego innowacyjność, oparta na kreatywności i dostosowaniu wiedzy powszechnie dostępnej do jego potrzeb. Głównymi ośrodkami innowacji w regionie są przede wszystkim miasta skupiające przedstawicieli tzw. klasy kreatywnej (creative class), o której pisze R. Florida w swojej pracy The Rise of the Creative Class, and How it's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life . (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
9--22
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Białek J., Oleksiuk A.: Gospodarka i geopolityka. Dokąd zmierza świat? Difin, Warszawa 2009.
- Etmanowicz A.: Co to takiego przemysły kreatywne i przemysły kultury?, http://www.kreatywnisamozatrudnieni.pl/przewodnik.html?artid=25
- European Commission: Economy of Culture in Europe. DG Education and Culture, Brussels 2006.
- Florida R.: Cities and the Creative Class. Routledge, New York-London 2005.
- Florida R.: The Flight of the Creative Class. The New Global Competition Form Talent. Harper Business 2005.
- Florida R.: The Rise of the Creative Class, and How it's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. Basic Books, New York 2002.
- Florida R. i in.: The University and the Creative Economy, www.creativeclass.org
- Grzeszczak J.: Bieguny wzrostu a formy przestrzeni spolaryzowanej. Prace Geograficzne nr 173, Wydawnictwo PAN, Wrocław 1999.
- http://www.creativeclass.com/rfcgdb/articles/Brief_116_B4P.pdf
- http://www.culture.gov.uk
- http://www.kongreskultury2010.pl/?p=/pl/menu/04_badania/04/04
- http://www.unctad.org/creative-economy/
- Jacobs J.: The Economy of Cities. Random House, New York 1969.
- Kaliński M.: Państwo w kreatywnej gospodarce XXI wieku. W: Społeczeństwo i gospodarka w Europie XXI wieku. Red. G. Wrzeszcz-Kamińska. Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław 2007.
- Kukliński K.: Ku kreatywnej Europie XXI wieku. Artykuł dyskusyjny. W: Unia Europejska w kontekście Strategii Lizbońskiej oraz gospodarki i społeczeństwa wiedzy w Polsce. Red. E. Okoń-Horodyńska, K. Piech. Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2006.
- Landry Ch.: The Creative City. A Toolkit Urban Innovators Earthscan 2000.
- Mackiewicz M.: Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych. Ecorys na zlecenie Ministerstwa Gospodarki, Warszawa 2009.
- McCann P.: Urban and Regional Economics. Oxford University Press, New York 2001.
- Ministerstwo Kultury: Narodowa Strategia Rozwoju Kultury na lata 2004-2013.
- Pires A., Albrechts L., Alden J.: Conclusions: Driving process for institutional change. W: The changing institutional landscape of planning. Red. L. Albrechts, J. Alden, A. da Rosa Pires. Ashgate, Aldershot 2001.
- Queensland Government: Creativity is Big Business: A framework for the future. State Development and Innovation, Investing in creative industries. UK Government, Department of Culture, Media and Sport (DCMS), London 2009.
- Raport o Kapitale Intelektualnym Polski. Warszawa 2008, http://pliki.innowacyjnosc. gpw.pl/Kapital_Intelektualny_Polski.pdf
- Stryjakiewicz T., Męczyński M., Stachowiak K.: Sektor kreatywny w poznańskiej gospodarce, www.poznan.pl/mim/pubhc/publikacje/attacliments.html?co...
- The Creative Compact: An Economic and Social Agenda for the Creative Age, www. creativeclass. Org
- Tomys I.: Istota wiedzy w gospodarce XXI wieku. Wybrane aspekty socjologiczne. W: Społeczeństwo i gospodarka w Europie XXI wieku. Red. G. Wrzeszcz-Kamińska. Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław 2007.
- Tõrnqvist G,: Creativity and the Renewal of Region Life. W: Creativity and context. Red. A. Buttimer. Lund Studies in Geography 1983, Series B, 50.
- www.dbresearch.com
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171270923