PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Rozwój gospodarki kreatywnej na obszarach metropolitalnych | 23--45
Tytuł artykułu

Znaczenie projektów wspierających rozwój sektora kreatywnego w podnoszeniu konkurencyjności wybranych regionów metropolitalnych Europy Zachodniej

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W większości z powstających strategii związanych z rozwojem miast i regionów metropolitalnych ich twórcy stawiają za cele przyciągnięcie i zatrzymanie firm należących m.in. do sektora kreatywnego. Natomiast publikacja R. Floridy z 2002 roku - The Rise of the Creative Class wywołała szeroką dyskusję w kręgach akademickich, dotyczącą znaczenia osób, które należą do tego sektora. Pojawiające się publikacje dotyczyły nie tylko przedstawienia czynników, które przyciągają przedstawicieli klasy kreatywnej, ale także tych, które mają wpływ na ich dłuższe pozostawanie w określonych miastach i regionach. Musterd i Murie stwierdzili, że strategie rozwoju miast nie powinny koncentrować się tylko na przyciąganiu firm, ale także osób kreatywnych. Zauważyli oni, że za nimi podążać będą firmy, które przyczynią się do rozwoju gospodarki kreatywnej regionu i miasta. Dyskusja dotycząca znaczenia kreatywnych jednostek spowodowała poszukiwanie czynników, które decydują o ich przyciąganiu i pozostawaniu w mieście i regionie. Wyniki prowadzonych badań wskazują, że w procesie wyboru lokalizacji miejsca zamieszkania istotną rolę odgrywają rolę tzw. twarde czynniki (m.in. dostępność miejsc pracy, wysokość wynagrodzeń, jakość infrastruktury itd.). Jednocześnie te same wyniki badań pozwalają, stwierdzić, że coraz istotniejszą rolę w decyzjach lokalizacyjnych odgrywają trudno mierzalne, tzw. miękkie czynniki. Mają one szczególnie duże znaczenie w zatrzymywaniu osób. Wiążą się one m.in. z jakością miejsca zamieszkania, bliskością terenów zielonych, dostępnością i jakością restauracji, pubów czy ofertą imprez kulturalnych. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM
Bibliografia
  • Bontje M., Sleutjes B.: Amsterdam: History meets modernity. Pathways to creative and knowledge-based regions. ACRE report 2.1. AMIDSt, Amsterdam 2007.
  • Brown J., Chapain C., Murie A.: From city of a thousand trades to city of a thousand ideas. Birmingham, West Midlands, UK. Pathways to creative and knowledge-based regions. ACRE report 2.3, AMIDSt, Amsterdam 2007.
  • Brown J., Męczyński M.: 'Complexities': Locational choices of creative knowledge faces the future: Pathways to creative and knowledge-based regions. ACRE report 2.8. AMIDSt, Amsterdam 2009.
  • Castells M.: Kwestia miejska. PWN, Warszawa 1982.
  • Florida R.: The rise of the creative class and how it's transforming work, leisure, community and everyday life. Basic Books, New York 2002.
  • Florida R.: The Flight of the Creative Class: The New Global Competition for Talent. HarperCollins, New York 2005.
  • Florida R.: Who's your city? How the creative economy is making where to live the most important decision of your life. Basic Books, New York 2008.
  • Griffiths R.: Making Sameness: Place Marketing and the New Urban Entrepreneurialism. W: Economic Competition and Urban Policy. Red. N. Oatley. Paul Chapman Publishing Ltd, London 1998.
  • Hall P.: Cities in civilization. Weidenfeld and Nicholson, London 1998.
  • Hall P.: Creative cities and economic development. "Urban Studies" 2000, Vol. 37, No. 4-3.
  • Hall P.: Creativity, culture, knowledge and the city. "Built Environment" 2004, Vol. 30, No. 3.
  • Hall T., Hubbard P.: The Entrepreneurial City: Geographies of Politics, Regime and Representation. Wiley, Chichester 1998.
  • Jacobs J.: The Death and Life of Great American Cities. Random House, New York 1961.
  • Jałowiecki B.: Społeczne wytwarzanie przestrzeni. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
  • Johnson K., Gee S.: Creating the Profile for Birmingham's Creative and Cultural Industries: Marketing Creative Birmingham. Urban Communications Limited, Birmingham 2004.
  • Kovacs Z., Murie A., Musterd S., Gritsai O., Pethe H.: Comparing paths of creative knowledge regions. ACRE report 3. AMIDSt, Amsterdam 2007.
  • Knox P.: Creating Ordinary Places: Slow Cities in a Fast World. "Journal of Urban Design" 2005, Vol. 10, No. 1.
  • Landry C.: The Creative City. A Toolkit for Urban Innovators. Earthscan, London 2000.
  • Lawton P.: Creative Entrepreneurialism: The role of urban public space in urban change in Dublin. W: Brand-Building the Creative City. Red. S. Vicari. Firenze University Press 2010.
  • Lawton P., Męczyński M., Barber A.: Policies towards Place Attraction and Policies for Place Retention. Wiley-Blackwell 2012.
  • Musterd S., Bontje M., Chapain C., Kovacs Z., Murie A.: Accomodating creative knowledge: A literature review from a European perspective. ACRE Report 1. AMIDSt, Amsterdam 2007.
  • Małecki E.J.: The R&D location decision of the firm and "creative " regions. "Technovation" 1987, No. 6.
  • Montgomery J.: Making a City: Urbanity, Vitality and Urban Design. "Journal of Urban Design" 1998, Vol. 3, No. 1.
  • Making competitive cities. Red. S. Musterd, A. Murie. Wiley-Blackwell 2012.
  • Pareja M.E., Garuz J.T., Miquel M.P., Ferrando L.G., Solsona M.S.: The city of marvels? Multiple endeavours towards competitiveness in Barcelona. Pathways to creative and knowledge-based regions. ACRE report 2.2. AMIDSt, Amsterdam 2007.
  • Scott A.J.: Creative cities: Conceptual issues and policy questions. "Journal of Urban Affairs" 2006, Vol. 28, No. 1.
  • Stolarick K., Florida R.: Creativity, connections and innovation: Urban theory and urban resurgence. "Urban Studies" 2006, Vol. 43, No. 8.
  • Stryjakiewicz T., Kaczmarek T., Męczyński M., Parysek J.J., Stachowiak K.: Polityka i strategia wspierania rozwoju sektora kreatywnego w poznańskim obszarze metropolitalnym na tle doświadczeń zagranicznych. Poznań 2010.
  • Stryjakiewicz T., Męczyński M.: Atrakcyjność Poznańskiego Obszaru Metropolitalnego dla pracujących w sektorze kreatywnym. Poznań 2010.
  • Stryjakiewicz T., Męczyński M., Stachowiak K.: Sektor kreatywny w poznańskiej gospodarce. Poznań 2009.
  • Stryjakiewicz T., Kaczmarek T., Męczyński M., Parysek J.J., Stachowiak K.: Poznań Faces the Future. Pathways to Creative and Knowledge-Based Regions. ACRE report 2.8. AMIDSt, Amsterdam 2007.
  • Tornqvist G.: Creativity and the renewal of regional life. W: Creativity and context. Red. A. Buttimer. Lund Studies in Geography, Series B: Human Geography No. 50. Gleerup, Lund 1983.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171270955

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.