PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Rozwój gospodarki kreatywnej na obszarach metropolitalnych | 123--133
Tytuł artykułu

Kultura, przemysły i sektor kultury - terminologiczne i statystyczne dylematy badawcze

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Mały słownik języka polskiego podaje cztery wyjaśnienia pojęcia kultura, jednakże dwa z nich należy uznać za przydatne dla rozważań dotyczących sektora i przemysłów kultury. Kultura rozumiana jest jako: - całokształt dorobku ludzkości, wytworzonego w ogólnym rozwoju historycznym lub w jego określonej epoce, - stopień doskonałości, sprawności w opanowaniu, znawstwie jakiejś specjalności i umiejętności. W pierwszym kontekście kultura może być związana z określonym okresem historycznym i obejmować różnorodne aspekty, np. architekturę, literaturę i muzykę. Kultura w tym sensie utożsamiana jest z wytworami określonej cywilizacji. W takim ujęciu rozróżnić można kulturę antyczną, grecką, socjalistyczną czy współczesną. W drugim ujęciu kultura związana jest ze stopniem łub poziomem funkcjonowania określonej sfery działalności, a także postaw człowieka. Można w tym względzie mówić o wysokim lub niskim poziomie czegoś, najczęściej rozwoju intelektualnego i moralnego. W tym sensie kultura jest traktowana jako cecha działania człowieka, wyrażająca m.in. jego postawę społeczną, określony styl bycia, ogładę i takt. Kulturze przypisywany jest jednak pozytywny wydźwięk, zatem należy przyjąć, że określa ona wysokie wartości, normy i postawy. Każde z tych dwóch ujęć w sposób bezpośredni i jednoznaczny jest trudne do przeniesienia na grunt badań ekonomicznych i przestrzennych. Częstą praktyką jest wiązanie w sposób intuicyjny obu wymiarów kultury i takie stosowanie jej w badaniach. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • Ginsburgh V.A, Throsby D.: Handbook of the Economics of Arts and Culture. Elsevier 2006.
  • Janikowski R.: Przemysły kultury jako czynnik zrównoważonego rozwoju miast i aglomeracji. W: Rola sektora kultury i przemysłów kreatywnych w rozwoju miast i aglomeracji. Red. A. Klasik. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2010.
  • Klasik A.: Sektor kultury i przemysły kreatywne nowym fundamentem rozwoju dużych miast i aglomeracji miejskich. W: Rola sektora kultury i przemysłów kreatywnych w rozwoju miast i aglomeracji. Red. A. Klasik. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2010.
  • Kultura w 2010 roku. GUS, Warszawa 2011.
  • Lewandowski P., Ponichter M.: Przemysły kreatywne a polska gospodarka, www.miesięcznik.znak.com.pl
  • Mały słownik języka polskiego. Red. S. Skorupka, H. Auderska, Z. Łempicka. PWN, Warszawa 1967.
  • Materiał roboczy do wypracowania diagnozy sytuacji społeczno-gospodarczej województwa opolskiego. UMWO, styczeń 2012.
  • Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności. Długofalowa Strategia Rozwoju Kraju. Red. M. Boni. KPRM, Warszawa, lipiec 2011.
  • Słodczyk J., Szafranek E.: Ocena kreatywności i atrakcyjności miast. W: Kreatywne miasta i aglomeracje. Studia przypadków. Red. A. Klasik. Katowice 2009.
  • Smoleń M.: Przemysły kultury. Wpływ na rozwój miast. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.
  • Stryjakiewicz T., Stachowiak K.: Uwarunkowania, poziom i dynamika rozwoju sektora kreatywnego w poznańskim obszarze metropolitalnym. Sektor krea- tywny w poznańskim obszarze metropolitalnym I. Poznań 2010.
  • The Economy of Culture in Europę. Komisja Europejska 2004.
  • Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Dz.U. z 1991 r., nr 114, poz. 493.
  • Ustawa z dnia 31.08.2011 r. o zmianie ustaw o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw. Dz.U. z 2011 r., nr 207, poz. 1230.
  • Uzupełnienie Narodowej Strategii Rozwoju Kultury na lata 2004-2020. Ministerstwo Kultury, Warszawa 2005.
  • www.kongreskultury.pl
  • Znaczenie gospodarcze sektora kultury. Wstęp do analizy problemu. Raport końcowy. Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171271189

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.