PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 15 Kierunki racjonalizacji systemów i procesów logistycznych | 255--268
Tytuł artykułu

Kształtowanie oferty podażowej na polskim rynku usług transportu lotniczego

Warianty tytułu
Shaping the Supply Offer on Air Transport Services Market in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa lotnicze zaczynają odgrywać znaczącą role w rozwoju gospodarczym regionu, kraju, świata. Transport lotniczy, podobnie jak inne konkurencyjne sposoby przemieszczania, prowadzi do wymiany i handlu między rynkami, co z kolei przyczynia się do tworzenia nowych miejsc pracy, zarobków oraz ogólnych korzyści gospodarczych dla regionów. Stąd też istnieje konieczność dokonywania analizy czynników kształtujących podaż usług lotniczych. Struktura podaży usług lotniczych u Polsce wskazuje na równomierny podział rynku pomiędzy przewoźników tradycyjnych oraz niskokosztowych, taka sytuacja także występuje u dużych, regionalnych portach lotniczych. W segmencie przewozów niskokosztowych kształtuje się model duopolu. Udział firm Wizzair i Ryanair przekroczył w 2010 r. poziom 80%, marginalizując w zasadzie pozostałych przewoźników. Taka sytuacja nie jest korzystna dla polskiego rynku usług lotniczych. Większa dywersyfikacja oferty przewozów niskokosztowych będzie prowadzić do dostosowania poziomu jakości świadczonych usług dla wybranych segmentów rynku korzystających z przewozów LCC. Porty lotnicze chcąc uniknąć dominacji jednego czy dwóch przewoźników niskokosztowych zmuszone będą prowadzić działania celem przyciągnięcia przewoźników tradycyjnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The air carriers are beginning in play a significant role in the economic development of the region, country, world. Aviation, like other competing modes of movement leads to trade and commerce between the markets, which in turn contributes to the creation of new jobs, wages, and general economic benefits for the regions. There is a need to analyze the factors influencing the supply of air services. The structure of the supply of air market in Poland shows the a uniform distribution of the market between traditional and low-cost carriers, such a situation also occurs in large, regional airports. The low-cost carrier industry is as a duopoly model Wizzair and Ryanair share exceeded the 2010 level of 80%, essentially marginalizing other carriers. This situation is not favorable for the Polish air market. Greater diversification of the low-cost tansportation will lead to adjust the level of quality services for selected market segments using the LCC traffic. Airports to avoid dominance of one or two low-cost carriers will be forced to carry out activities to attract the traditional carriers. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Dane statystyczne z portów lotniczych
  • Dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego
  • Starkie D.: AviationMarkets. Ashgate
  • Vasigh B., Fleming K., Tacker T., Introduction to Air Transport Economics, Asgate.
  • Wrzosek W., Badanie i kształtowanie rynku, PWE, Warszawa 1984.
  • www.airitalypolska.pl - info, z dn. 10 lutego 2011 r.
  • www.jetair.com - info, z dnia 10 lutego 2011 r.
  • www.lot.com.pl - info, z dn. 10 lutego 2011 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171271793

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.