PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 295 Clusters, Networks and Markets in the Asia-Pacific Region | 83--92
Tytuł artykułu

Has the Economic Liberalization Changed Filipino Business Networks? A Case Study of a Small Travel Agency

Warianty tytułu
Czy liberalizacja ekonomiczna zmieniła filipińskie sieci biznesowe? Studium przypadku małego biura podróży
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of the article is to explore whether the greater market orientation imposed on the Filipino business has brought about also a transformation of business networks based on personal relationships into more contractual and transparent agreements. The article presents a case study of social dimension of business network of a Filipino small travel agency. The research has confirmed that the key element of business strategy in the Philippines is network relationships. The increased competition and changes in consumers' behaviour have forced companies to strive for cost reduction and enhanced efficiency. Therefore entrepreneurs simultaneously undertake a search for new business relations and strengthen their existing ones. Even if the strong personal ties, mutual obligations and trust are important, the essential factor for long and successful business relationships is mutual profitability and transparency.(original abstract)
Celem artykułu jest zbadanie, czy wymuszona na filipińskich firmach bardziej prorynkowa orientacja spowodowała także transformację sieci biznesowych opartych na więziach osobistych w kierunku porozumień bardziej kontraktowych i przejrzystych. Artykuł prezentuje studium przypadku wymiaru społecznego sieci biznesowej małego biura podróży. Badania potwierdziły, iż sieci biznesowe są kluczowym elementem strategii biznesowej na Filipinach. Zwiększona konkurencyjność i zmiana zachowania konsumentów wymusiły na firmach redukcję kosztów oraz zwiększoną efektywność. Dlatego też przedsiębiorcy jednocześnie poszukują nowych kontaktów i wzmacniają relacje istniejące. Przy całej istotności silnych więzi osobistych, wzajemnej zależności i zaufania, kluczowym czynnikami determinującymi długie i udane relacje biznesowe jest wspólny zysk oraz przejrzystość.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Jagiellonian University in Krakow, Poland
  • Jagiellonian University in Krakow, Poland
Bibliografia
  • Blau P., The Dynamics of Bureaucracy, University of Chicago Press, Chicago 1964.
  • Contractor F.J., Lorgance P. (eds.), Cooperative Strategies in International Business, Lexington Books, Lexington 1988.
  • Cropanzano R., Mitchell M.S., Social exchange theory: An interdisciplinary review, Journal of Management 2005, vol. 31, no. 6, pp. 874-900.
  • Davis W.G., Hollnsteiner M.R., Some recent trends in Philippine social anthropology, Anthropologica 1969, vol. 11, no. 1, pp. 59-84.
  • Dembiński P.H., Finance: Servant or Deceiver? Financialization at the Crossroads, Palgrave Macmillan, New York 2009.
  • DFAT, Philippines. Doing business, www.austrade.gov.au/Export/Export-Markets/Countries/Philippines/ Doing-business, 2013 (retrieved 29.05.2013).
  • Ellegaard Ch., Geersbro J., Medlin Ch.J., Value Appropriation within a Business Network, Competitive paper IMP ASIA Conference, December 6-10 2009, Kuala Lumpur, Malaysia.
  • Granovetter M., The impact of social structure on economic outcomes, Journal of Economic Perspectives 2005, vol. 19, no. 1, pp. 33-50.
  • Hakansson H., Snehota I., Developing Relationships in Business Networks, Routledge, London 1995.
  • Hakansson H., Snehota I., Gadde L.E., Ford D., Managing Business Relationships, Wiley & Sons, New York 2011.
  • Hansen N., Competition, trust and reciprocity in the development of innovative regional milieux, The Journal of the RSAI 1992, vol. 71, pp. 95-105.
  • Hjalager A.M., Repairing innovation defectiveness in tourism, Tourism Management 2002, vol. 23, pp. 465-m,474.
  • Ho Ch., Exchange-based value creation system for network relationships management, The Journal of American Academy of Business 2006, vol. 9, no. 1, pp. 202-209.
  • Hollnsteiner M.R., Reciprocity as Filipino value, [in:] M.R. Hollnsteiner (Ed.), Society, Culture and the Filipino, vol. 1, Ateneo de Manila University Institute of Philippine Culture, Quezon City 1975, pp. 84-91.
  • Hutchcroft P.D., Booty Capitalism: The Politics of the Banking in the Philippines, Cornell University Press, Ithaca 1998.
  • Katz L., Negotiating International Business - The Negotiator's Reference Guide to 50 Countries around the World, BookSurge Publishing, Charleston 2006.
  • Lande C.H., Parties and politics in the Philippines, Asian Survey 1968, vol. 8, no. 9, pp. 725-747.
  • PERC, Report on Corruption in Asia, Political & Economic Risk Consultancy Ltd., 2013.
  • Najda-Janoszka M., Ochrona zasobów niematerialnych w sieciach kooperacyjnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, no. 650, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011, pp. 427-438.
  • Roffey B. H., Strategic leadership and management in the Philippines: Dynamics of gender and culture, Labour and Management in Development 2000, vol. 1, pp. 2-31.
  • Sakai K., Kang N.H., International Strategic Alliances: Their Role in Industrial Globalization, OECD, Paris 2000.
  • Sison, A.J., Palma-Angeles A., Business ethics in the Philippines, Journal of Business Ethics 1997, vol. , no. 14, pp. 1519-1528.
  • Thorelli H.B., Networks: Between markets and hierarchies, Strategic Management Journal 1986, vol. 7, no. 1, pp. 37-51.
  • Tikkanen H., Kujala J., Artto K., The marketing strategy of a project-based firm: The four portfolios framework, Industrial Marketing Management 2007, vol. 36, pp. 194-205.
  • Wiatrak A.P., Organizacje sieciowe - istota ich działania i zarządzania, Współczesne Zarządzanie 2003, no. 3.
  • Zapata C.P., Olsen J.E., Martins L.L., Social exchange from the supervisor's perspective: Employee trustworthiness as a predictor of interpersonal and informational justice, Organizational Behavior and Human Decision Processes 2013, vol. 121, no. 1, pp. 1-12.
  • World Web Foundation, Web Index 2012, http://thewebindex.org/data/all/country/PHL (retrieved 29.05.2013).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171272239

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.