PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 69 Społeczno-kulturowe uwarunkowania systemów gospodarczych | 13--25
Tytuł artykułu

Ontologia rynku

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Ontology of the Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ostatni kryzys finansowy wywołał zwiększone zainteresowanie problematyką konwergencji systemowej, a w szczególności pogłębił kontrowersje wokół neoliberalnego porządku instytucjonalnego. Ponownie wróciły problemy wolnego rynku i ingerencji państwa w życie gospodarcze. Do tej dyskusji nawiązuje niniejszy artykuł, ponieważ jego celem jest próba odpowiedzi na pytanie: czy rynek jest i czy może być bytem samoistnym i samodzielnym? Główna hipoteza artykułu głosi, że rynek prawidłowo funkcjonuje tylko w ściśle określonym porządku ufundowania i umocowania. Neoliberalny system gospodarczy podważa fundamenty rynku, ponieważ faworyzuje wartości ekonomiczne, a jednocześnie degraduje takie wartości, jak równość i sprawiedliwość, co w konsekwencji generuje nadmierne nierówności majątkowe, zagrażające spójności społecznej. (fragment tekstu)
EN
The article contains a description of three moments of the market: its existence relationship, independence and autonomy. The dependence of the market on the society and natural environment in the aspect of the existence has been proved. The fundaments of the market are decisions of the economic subjects, social actions and real processes (production, transport). The money and credit are also very important fundaments of the market. There is a feedback between the market and its fundaments. The market is an object which is dependent in the sense of existence because its attributes are definite by other real objects. Institutions are the main factor that determines the market. The final factors are economic laws and values. The main characteristic of neoliberal economic system is the dominance of the economic values over the universal values. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • P.A. Samuelson, W.D. Nordhaus: Ekonomia. T. I. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1995, s. 82.
  • L. von Mises: Human Action. A Treat on Economics. William Hodge, London 1949, s. 258.
  • R. Ingarden: Spór o istnienie świata. T. I. PWN, Warszawa 1960, s. 93-94.
  • A. Chmielecki: Rzeczy i wartości. Humanistyczne podstawy edukacji ekonomicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 66.
  • P. Sztompka: Socjologia. Wydawnictwo Znak, Kraków 2002, s. 55-65.
  • K. Polanyi: The Great Transformation. The Political and Economics Origins or our Title. Bacon Press. Boston 1944. s. 57. cyt. za J. Gray: Po liberalizmie: eseje wybrane. Fundacja Aletheia, Warszawa 2001, s. 435-436.
  • K.R. Popper: Droga do wiedzy: domysły i refutacje. PWN, Warszawa 1999, s. 215.
  • A. Giddens: Stanowienie społeczeństwa. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003, s. 50.
  • R. Boudon: Efekt odwrócenia. Oficyna Naukowa, Warszawa 2008, s. 17
  • A.G. Hirschman: Lojalność, krytyka, rozstanie. Wydawnictwo Znak, Kraków 1995.
  • D.C. North, R. Thomas: The Rise of the Western World. Cambridge University Press, 1973, s. 97.
  • D.C. North: Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge University Press. s. 3. cyt. za J. Godłów-Legiędź: Współczesna ekonomia. Ku nowemu paradygmatowi? Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010, s. 67.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171274235

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.