PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 12 | nr 1 (45) Wkład badań psychologicznych w naukach o zarządzaniu | 9--17
Tytuł artykułu

Zaangażowane badania jakościowe

Warianty tytułu
Committed Qualitative Research in Management Studies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł podejmuje się refleksji nad tym, czemu i komu służyć mają nauki zarządzania? Ukazane są główne sposoby widzenia roli tych nauk: jako nieaplikacyjna nauka czysta, jako nauka praktyczna oraz jako zaangażowane działanie mające na celu wspólne dobro wszystkich uczestników organizacji i, szerzej, całego społeczeństwa. Przybliżamy ten ostatni punkt widzenia i argumentujemy, iż jest on szczególnie wskazany we współczesnych czasach. Następnie prezentujemy metody jakościowe jako dobrze nadające się do praktykowania badań w ramach tak rozumianych nauk zarządzania oraz główne kryteria wiarygodności i poprawności stosowania tych metod. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper is dedicated to a reflection on the topic of purpose and aim of organization and management studies. It presents the three main approaches: management studies regarded as pure science, as a practical discipline, and as an engagement undertaken with the aim of increasing the wellbeing of organizational participants and, in broader terms, of society. We focus on the last perspective and argue for its value, especially in contemporary times. Further, we present qualitative methods as particularly well suited for the practice of such management and organization studies and, finally, we introduce the main criteria of credibility and quality of research undertaken with the use of these methods. (original abstract)
Twórcy
  • University of Sheffield, United Kingdom
  • Uniwersytet Warszawski; University of Leeds, United Kingdom
Bibliografia
  • Bateson, G. (1972). Steps to an Ecology of Mind. Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology. Chicago: University of Chicago Press.
  • Burawoy, M. (1979). Manufacturing Consent: Changes in the Labor Process under Monopoly Capitalism. Chicago: University of Chicago Press.
  • Burawoy, M. (2005). For Public Sociology. American Sociological Review, 70 (1), 4-28, http://dx.doi.org/10.1177/000312240507000102.
  • Cairns, G. (2013). Life More Tragic than Death: Who Remembers Rana Plaza? The Conversation. Pozyskano z: http://theconversation.com/life-more-tragic-than-death- who-remembers-rana-plaza-18222 (14.11.2013).
  • Cairns, G. i Śliwa, M. (2010). Developing a New Ethics of International Business: Possibilities and the Role of Educators. W: S.L. Muhr, B.M. Sorensen i S. Vallentin (red.), Ethics and Organizational Practice: Questioning the Moral Foundations of Management (s. 17-35). Cheltenham: Edward Elgar.
  • Czarniawska, B. (2009). A Theory of Organizing. Northampton: Edward Elgar Publishing.
  • Czarniawska-Joerges, B. (1992) Exploring Complex Organizations: A Cultural Perspective. Newbury Park: Sage.
  • Donaldson, L. (1996). For Positivist Organization Theory: Proving the Hard Core. London: Sage.
  • Fleetwood, S. (2004). An Ontology for Organisation and Management Studies. W: S. Fleetwood i S. Ackroyd (red.), Critical Realist Applications in Organisation and Management Studies (s. 25-50). London: Routledge.
  • Glaser, B.G. i Strauss, A.L. (1967/2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Nomos.
  • Hammer, M. i Champy, J.A. (1993). Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution. New York: Harper Business Books.
  • Haraway, D. (1991). Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. New York: Routledge.
  • Harding, N. (2003). The Social Construction of Management: Texts And Identities. London: Routledge.
  • Ishikawa, K. (1985). What is Total Quality Control? The Japanese Way. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Jacques, R. (1996). Manufacturing the Employee: Management Knowledge from the 19th to 21st Centuries. London: Sage.
  • Jemielniak, D. (2012a). Badania jakościowe: Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Jemielniak, D. (2012b). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kim, W.C. i Mauborgne. R. (2010). Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna. Warszawa: MT Biznes.
  • Kincaid, H., Dupré, J. i Wylie, A. (red.). (2007). Value-Free Science: Ideals and Illusions. Oxford: Oxford University Press.
  • Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych: Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kostera, M. (2003). Antropologia organizacji: Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kostera, M. (2008). Wprowadzenie: Zarządzanie jako nowoczesna dyscyplina akademicka. W: M. Kostera (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu (s. 17-30). Warszawa: WAiP.
  • Kostera, M. (2014). Occupy Management! Inspirations and Ideas for Self-Organization and Self-Management. London: Routledge.
  • Kostera, M. (w przygotowaniu). Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym. Warszawa: Sedno.
  • Koźmiński, A.K. i Piotrowski, W. (2010). Zarządzanie: Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kuhn, T. (1968). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: PWN.
  • Lincoln, Y.S. i Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry. New York: Sage.
  • Markowski, M.P. (2013). Polityka wrażliwości: Wprowadzenie do humanistyki. Kraków: Universitas.
  • Mayo, E. (1949). Hawthorne and the Western Electric Company: The Social Problems of an Industrial Civilisation. New York: Routledge.
  • Parker Follett, M. (2013). The New State. Hardpress.
  • Smith, A. (1759/2010). The Theory of Moral Sentiments. London: Penguin.
  • Smith, A. (1776/1997). The Wealth of Nations. Books I-III. London: Penguin.
  • Taylor, F.W. (1911). Principles of Scientific Management. New York: Harper & Brothers.
  • Van Maanen, J. (1988). Tales of the Field: On Writing Ethnography. Chicago: University of Chicago Press.
  • Weber, M. i Runciman W.G. (red.) (1978). Max Weber: Selections in Translation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yancey M.P. i Turner, B.A. (1986). Grounded Theory and Organizational Research. The Journal of Applied Behavioral Science, 22 (2), 141-157.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171275375

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.