PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo

---

101--112
Tytuł artykułu

Balanced Scorecard : a Strategic Tool for Corporate Social Responsibility

Warianty tytułu
Zrównoważona karta wyników : strategiczne narzędzie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Globalization process has created awareness of the need for sustainability, as well as the role of stakeholders. Organization's stakeholders have ever increasing expectations for organizations to act in a responsible and sustainable way. Increasing number of organizations are adopting the mission statements that relate to sustainable development and Corporate Social Responsibility. As one of the results of globalization, International Organization for Standardization has been creating and developing ISO standards, which are to be a guideline in managing areas of the most importance for the organization. One of those standards is ISO 26000 norm, a guideline for Corporate Social Responsibility. The 26000 norm defines the meaning of the term Corporate Social Responsibility and clarifies its link to sustainable development. Although the benefits of its implementation are being emphasized, Corporate Social Responsibility concept is still for many organizations almost impossible to capture and implement. As a management tool made of measurement system, balanced scorecard translates mission into measurable objectives. Since Corporate Social Responsibility is part of ever increasing numbers of mission statements, the aim of this paper was to research the potential of balanced scorecard in comprising the meaning and measuring of the corporate social responsibility concept by analyzing research and professional papers. (original abstract)
Proces globalizacji uświadomił potrzebę zrównoważonego rozwoju, a także rolę interesariuszy. Interesariusze organizacji wciąż mają wzrastające oczekiwania, że organizacje będą działały w sposób odpowiedzialny i zrównoważony. Rosnąca liczba organizacji wyznacza sobie misje, które odnoszą się do zrównoważonego rozwoju oraz do społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (ang. corporate social responsibility - CSR). Jako jeden z rezultatów globalizacji Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna tworzy i rozwija normy ISO, mające stanowić wytyczne w najważniejszych dla organizacji obszarach zarządzania. Jedną z tych norm jest norma ISO 26000, wytyczna dla społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Norma 26000 określa znaczenie terminu "społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa" i objaśnia jej związek ze zrównoważonym rozwojem. Chociaż podkreśla się korzyści wynikające z wdrożenia normy, koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw wciąż jeszcze jest dla wielu organizacji niemal niemożliwa do pojęcia i zastosowania. Jako narzędzie zarządzania opierające się na systemie pomiarowym zrównoważona karta wyników przekłada założenia misji na osiągalne cele. Ponieważ społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa jest częścią wciąż rosnącej liczby wyznaczanych misji, celem niniejszej pracy było zbadanie potencjału zrównoważonej karty wyników w definiowaniu znaczenia oraz w pomiarze założeń odpowiedzialności społecznej poprzez analizę badań i literatury przedmiotu. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
---
Strony
101--112
Opis fizyczny
Twórcy
  • Karlovac University of Applied Sciences, Croatia
  • Karlovac University of Applied Sciences, Croatia
  • Karlovac University of Applied Sciences, Croatia
Bibliografia
  • Lin-Hi N., Müller K. "The CSR bottom line: Preventing corporate social irresponsibility" [online, accessed: 2013-10-31]. Journal of Business Research, 2013. Available online: www.sciencedirect.com.
  • International Organization for Standardization, Guidance on social responsibility-draft international standard ISO/DSI 26000 [online, accessed: 2013-10-31], published 2009. Available online: www.lsd.lt.
  • Drexhage J., Murphy D. Sustainable development: From Brundtland to Rio 2012 [online, accessed: 2013-10-21]. United Nations Headquarters, New York 2010. Available online: www.un.org.
  • Commission of the European Communities. Green Paper: Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility [online, accessed: 2013-10-31], 2001. Available online: http://www.csr-in-commerce.eu.
  • Crawford D., Scaletta T. The balanced scorecard and corporate social responsibility: Aligning values for profit [online, accessed: 2013-10-21], published 23 October 2005. Available online: www.greenbiz.com.
  • Gminder C. U., Bieker T. "Managing corporate social responsibility by using the 'sustainability-balanced scorecard'" [online, accessed: 2013-10-23], paper from the GIN2002 Goteborg Conference Corporate Social Responsibility & Governance for Sustainability, 2002. Available online: https://gin.confex.com/gin/archives/2002/papers/010261Gminder.pdf.
  • Rohm H., Montogomery D. Link sustainability to corporate strategy using the balanced scorecard [online, accessed: 2013-10-24]. Available online: https://balancedscorecard.org.
  • Kaplan R. S., Norton D. P. The balanced scorecard: Translating strategy into action. Boston: Harvard Business School Press, 1996, p. 18. ISBN 0875846513.
  • Niven P. Balanced scorecard step by step: Maximizing performance and maintaining results. New York: John Wiley & Sons, 2002. ISBN 0471078727.
  • Epstein M. J., Wisner P. S. "Using a balanced scorecard to implement sustainability". Environmental Quality Management, 2001 (Winter).
  • Figge F. et al. "The sustainability balanced scorecard: Linking sustainability management to business strategy" [online, accessed: 2013-10-31]. Business Strategy and the Environment, 2002. Available online: www.interscience.wiley.com.
  • Nikolaou I. E., Tsalis T. A. "Development of a sustainable balanced scorecard framework" [online, accessed: 2013-11-07]. Ecological Indicators, 2013, no. 34. Available online: www.sciencedirect.com.
  • Global Reporting Initiative [online, accessed: 2013-11-01]. Available online: www.globalreporting.org.
  • Oshika T., Saka C., Oka S. Why it pays to be green? An empirical investigation of carbon SBSC [online, accessed: 2013-11-01]. Available online: http://aaahq.org/AM2012/SuppFiles/SuppID_11.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276009

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.