PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | z. nr 9 Problemy globalizacji i regionalizacji. Cz. 2 | 353--366
Tytuł artykułu

Kryteria oceny jakości kształcenia w szkole wyższej (na przykładzie ekonomii i zarządzania) jako czynnik wzmacniający nierówności społeczne

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Criteria for Assessing Higher Education Quality (on the Example of Management Education) as a Factor Affecting Social Inequality
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tekst zorganizowany jest następująco. Najpierw wskazane zostaną publicznie dostępne kryteria oceny jakości szkół wyższych kształcących w zakresie wiedzy z ekonomii i zarządzania, jakimi może dysponować młody człowiek, jeśli nie jest obdarzony rzadkimi rodzajami kapitału społecznego. Następnie przedstawione będą kluczowe ustalenia metodologii zarządzania efektywnością szkoleń w biznesie oraz ich możliwe przełożenie na wymagania informacyjne w stosunku do szkół wyższych. W rezultacie zostanie pokazane, jak specyfika informacji publicznej tworzy źródło potencjalnych nierówności w dostępie do wykształcenia. (fragment tekstu)
EN
The text analyses one of the sources of inequality in Poland, caused by the Polish system of higher education. Marketing analysis tools (such as the purchase decision tree for services) are used to show how the lack of easily accessible information concerning education goals in a chosen college creates sources of inequality in the educational system. A discussion of training management practices in business shows what can result from applying methods used in business for perfecting education quality management in higher education. The development of evaluations focused on pinpointing actual changes taking place in students' lives is significant for making candidates' choices more rational. Making such information public is conditional on research and decisions the college has to undertake to increase awareness of their goals for working with students and the methods of achieving them. (original abstract)
Twórcy
  • Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania im. prof. T. Kotarbińskiego
Bibliografia
  • Borowicz R., Nierówności społeczne w dostępie do wykształcenia: casus Suwalszczyzny, WM, Olecko 2000.
  • Davis J. R., Davis A. B., Effective Training Strategies, Berrett-Koehler Publishers, San Francisco 1998.
  • Glueckler J., Armbruester T., Bridging Uncertainty in Management Consulting: The Mechanisms of Trust and Networked Reputation, "Organization Studies" No. 24 (2), 2003.
  • Gmerek T. (red.)., Edukacja i stratyfikacja społeczna, Wolumin, Poznań 2003.
  • Kaplan R. S., Norton D. P., Strategiczna karta wyników, PWN, Warszawa 2002.
  • Kirkpatrick D., Cztery poziomy efektywności szkoleń, Emka, Warszawa 2001.
  • Kwiatkowski S., Institutions of higher learning - mindful or mindless of yesterday changes and future challenges?, [w:] Knowledge Cafe for Intellectual Entrepreneur through Higher Education, S. Kwiatkowski, J. Sedlak (red.), WSPiZ, Warszawa 2003.
  • Paduszek J., Nierówności społeczne a egalitaryzacja edukacji, IS UW, Warszawa 1991.
  • Phillips J. J., Stone R. D., Pulliam Phillips P., Ocena efektywności w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Human Factor, Kraków 2003.
  • "Polityka", nr 14 (2446), 2004, bezpłatny dodatek Ranking wyższych uczelni.
  • Putkiewicz E., Zahorska M., Społeczne nierówności edukacyjne - studium sześciu gmin, ISP, Warszawa 2001.
  • Sawiński Z., Pomiar i skalowanie wykształcenia w badaniach socjologicznych, ISUW, Warszawa 1986.
  • Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2002.
  • Szlendek T., Zaniedbana piaskownica, ISP, Warszawa 2003.
  • Woźniak J., Szkolenia jako metoda rozwoju kadr, praca habilitacyjna w przygotowaniu do druku.
  • Woźniak J., Analiza potrzeb szkoleniowych - procedura, nauka czy sztuka sprzedaży?, [w:] Przedsiębiorstwo i jego otoczenie w warunkach integracji europejskiej, E. Niedzielski (red.), Olsztyn 2004.
  • Woźniak J., Kryteria oceny jakości usług szkoleniowych, materiały konferencji "Konsument a rynek", Iwonicz 2005, (w druku).
  • Woźniak J., Co z metod pomiaru efektywności szkoleń warto zastosować w ewaluacji jakości kształcenia w szkole wyższej, [w:] Media i metody wspomagające jakość kształcenia, K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk (red.), Wyd. AP, Siedlce 2005.
  • Zandecki A., Wykształcenie a jakość życia: dynamika orientacji młodzieży szkół średnich, Edytor, Toruń 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276231

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.