PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 1 | 130--137
Tytuł artykułu

Evaluation of Application Selected Methods for Determination TML of Solid Bulk Cargoes

Autorzy
Warianty tytułu
Ocena możliwości zastosowania metod oznaczania TML wybranych towarów masowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Liquefaction is one of the dangers that occur during maritime transport of metal ores concentrates. The interpretation of the flow moisture point (FMP) and the transportable moisture limit (TML) obtained in laboratory conditions affects the opportunity to qualify of cargoes capable of liquefaction to shipping and their safety transport. It was measured and compared to the values for the metal ores concentrates, with different origins, chemical composition and fragmentation in order to assess the applicability of the various methods of determining the TML. Methods for determining the flow moisture point are strictly explicit methods of compaction energy. However, it is pointed out that the results obtained by Proctor C / Fagerberg are always greater than by Flow Table and the Japanese Penetration Test. The observed differences in yield values allow to conclude that at the specific compaction of the concentrate more values of critical moisture content exist, as it is dependent on the adopted methodology for measuring. (original abstract)
Upłynnienie jest jednym z podstawowych niebezpieczeństw występujących w czasie transportu morskiego koncentratów rud metali. Interpretacja wartości granicy płynności (FMP) i dopuszczalnej transportowej zawartości wilgoci (TML) otrzymywanych w warunkach laboratoryjnych wpływa na możliwość zakwalifikowania ładunków zdolnych do upłynniania do transportu morskiego i na bezpieczeństwo ich przewozu. W celu oceny możliwości stosowania poszczególnych metod wyznaczania TML dokonano pomiarów i porównano otrzymane wartości dla koncentratów, charakteryzujących się różnym pochodzeniem, składem chemicznym i rozdrobnieniem. Metody oznaczania granicy płynności są metodami o ściśle sprecyzowanej energii zagęszczania. Mimo to zwraca uwagę fakt, że wyniki uzyskiwane metodą Proctora C/Fagerberga są zawsze większe niż metodą Flow Table i japońską metodą penetracyjną. Obserwowane różnice wielkości granicy płynności pozwalają stwierdzić, że przy określonym zagęszczeniu dla danego koncentratu, nie istnieje tylko jedna wartość krytycznej zawartości wilgoci, ponieważ jest zależna od przyjętej metodyki pomiaru. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
130--137
Opis fizyczny
Twórcy
  • Gdynia Maritime University, Poland
Bibliografia
  • [1] IMO: International Maritime Solid Bulk Cargoes Code, (2011), London.
  • [2] Popek M. (2003) Investigation on the Relationship between Transportable Moisture Limit and Particle Size of Ore Concentrates, 3rd International Congress on Maritime Technological Innovations and Research, Bilbao, 35-38.
  • [3] Popek M. (2003) Influence of Production Method of Zinc Blende Concentrate on its Parameters Determining Ability for Safe Shipment by Sea, "Polish Maritime Research", 2 (36), 21-23.
  • [4] Kirby J. M. (1968) Shift of granular materials: Why they occur and how to avoid them, Warren Spring Laboratoty, UK Department of Industry, London.
  • [5] Szymański A. (2007) Mechanika gruntów. Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
  • [6] Popek M. (2002) Investigation on the relationship between Transportable Moisture Limit and particle size of ore concentrates, Proc. Of the 3rd International Congress on Maritime Technological Innovations and Research, Bilbao, 35-38.
  • [7] Popek M., Rutkowska M., Michałowski Z., Sobiecki A. (2001) Investigation of Polish Lead Ore Concentrates Regarding Their Safe Transport by Sea, Polish Maritime Research, 1 (27), 25-29.
  • [8] DSC 3/11/2/: Amendments to the ВС Code including evaluation of properties of solid bulk cargoes. Use of determination of the Flow Moisture Point in coarse grained galena concentrates. Submitted by Poland, 14 November 1997, London.
  • [9] Popek M. (2012) Analiza jakości koncentratów rud metali modyfikowanych materiałami skrobiowymi w transporcie morskim. Prace Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni. Gdynia.
  • [10] DSC 17/INF.10: Inadequacy of current IMSBC Code methodologies to Transportable Moisture Limit determination on Brazilian iron ore fines. Submitted by Brazil, 13 July 2012, London.
  • [11] DSC 17/INF.15: The Corrected Proctor/Fagerberg method as an adequate protocol to assess the Transportable Moisture Limit (TML) of iron ore fines in bulk. Submitted by Brazil, 13 July 2012, London.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276261

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.