PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 69 Społeczno-kulturowe uwarunkowania systemów gospodarczych | 243--257
Tytuł artykułu

Poglądy na znaczenie konfucjanizmu dla przemian gospodarczych i społecznych w Chinach i Azji Wschodniej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Views on the Significance of Confucianism for Economic Transformation in China and other East Asian Countries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nierównomierny rozwój społeczny i gospodarczy przejawiający się szczególnie wyraźnie w dziedzinie gospodarczej, a co za tym idzie - militarnej i politycznej, skłaniał do pytania o uwarunkowania przewagi świata Zachodu nad Azją, a szczególnie jej najpotężniejszą cywilizacją - Chinami. Intelektualiści stawiający sprawę modernizacji Chin zadawali pytanie o znaczenie w tych procesach podstawowych chińskich wartości związanych z konfucjańskim systemem etycznym. Konfucjanizm był stale obecny w życiu chińskich społeczności także w czasach, gdy nąjpierw Japonia, a potem tzw. "małe tygrysy" rozpoczęły zwycięski marsz ku modernizacji. Dołączyły do nich Chiny w latach 80., gdy umożliwiono tam rozwój elementów gospodarki rynkowej. Artykuł przedstawia oceny znaczenia konfucjanizmu dla zmian gospodarczych i społecznych zachodzących od końca wieku XIX do czasów dzisiejszych. (fragment tekstu)
EN
Confucianism as an ethical system has became fundamental for Chinese civilization. The reformers at the turn of the 19th and 20th centuries while not rejecting Confucianism, were critical of its role in the Empire period. Max Weber pointed out that Confucianism had not helped in creating capitalist economy. When, however, a dynamic economic development of Eastern Asia occurred, it was attributed to great extent to Confucianism or Asian values. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • T. Żbikowski: Kultura a wierzenia religijne w Chinach. W: Kultura a religia, Iskry, Warszawa 1977.
  • Chen Yang Li: Wielka nauka (Da xue), Doktryna środka (Zhongyong), W: I.P. McGreal: Wielcy myśliciele Wschodu, Wydawnictwo al fine, Warszawa 1997, s, 63-68, 72-75
  • L.S. Wasiliew: Tradycja a problem postępu społecznego w historii Chin W: Tradycja i nowoczesność. Red. J.Kurczewska, J. Szacki, Czytelnik, Warszawa 1984, s, 266-267
  • W. Jabłoński: Chiński pluralizm ustrojowy. "Przegląd Socjologiczny" 1937, t. V. z, 1-2, s. 108-109
  • M.J. Künstler: Sprawa Konfucjusza, Iskry, Warszawa 1983, s, 171-172
  • A. Mielcarek: Chiny jako model fizjokratycznego społeczeństwa i państwa. W: Fizjokratyzm wczoraj i dziś. Ekonomia - filozofia - polityka. Red. J. Rosicka. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Kraków 1996, s. 19-22.
  • Feng Youlan: Krótka historia filozofii chińskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s, 364-365 Chen Huan-Chang: The Economic Principles of Confucius and his School. Vol. XLIV (44) (whole number 112). Studies in history, Economics and Public Law, New York, Columbia University 1911
  • A. Dirlik: Confucius in the Borderlands: Global Capitalism and the Reinvention of Confucianism, "Boundary" 2. Vol. 22. No, 3 (Autumn 1995) Duke University Press. s, 232
  • Ph. Jane: The Secret of China's Destiny, W: Chiang Kai-shek: China's Destiny and Chinese Economic Theory. With Notes and Commentary by Ph. Jaffe. Roy Publishers, New York 1947, s. 16,
  • J. Robinson: Society and Economics in China Today, W: China and the West Mankind Evolving, The Garnstone Press Limited London [br), s. 45
  • M. Weber: Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie I, J. C. B Molu (Paul Sicbeck) Verlag Tübingen 1988, s, 534
  • H. Chung-Hwa Ku: Tranditionalismus und Rationalismus -- Problem einer Unterscheidung am Beispiel der China Studie Max Webers, Heidelberg 1987, s, 166
  • Konfuzianismus, Sunyatsenismus und chinesischer Kommunismus. Red. G.-K. Kindermann, Verlag Rombach Freiburg im Briesgau, 1963, s. 38
  • Wang Hui, R.E. Karl: Contemporary Chinese . Thought and the Question of Modernity. "Social Text", No, 55, Intellectual Politics in Post- Tiananmen China (Summer 1998), s. 21-22
  • L.W. Pye: "Wartości azjatyckie": od efektu dynama do efektu domina? W: Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Red L.E. Harrison, S.P. Huntington. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003, s, 368-369.
  • Tu Wei-Ming: Wielość nowoczesności: wstępna analiza implikacji procesu modernizacji Azji Wschodniej. W: Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Red L.E. Harrison, S.P. Huntington. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003, s. 386-389.
  • D.H. Perkins: Przepisy prawa, więzi rodzinne oraz wschodnioazjatycki sposób prowadzenia interesów. W: Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Red L.E. Harrison, S.P. Huntington. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003, s, 355-356.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276399

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.