PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 41 | 25--50
Tytuł artykułu

Rozwój procesów "makdonaldyzacji" we współczesnej gospodarce rynkowej

Autorzy
Warianty tytułu
Development of Process of "McDonaldization" in Modern Market Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przybliżenie czytelnikowi pojęcia "makdonaldyzacji", jej głównych aspektów i przejawów oraz udzielenie odpowiedzenie na pytanie, czy jest ona zjawiskiem pozytywnym, czy też negatywnym. Analizę w/w problematyki rozpoczęto od zarysowania ewolucji organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem oraz ewolucji marketingu na przestrzeni około 100 lat rozwoju amerykańskiej gospodarki. W oparciu 0 obecnie obowiązujące zasady zarządzania i organizacji procesów działania przedsiębiorstw oraz w oparciu o zasady marketingu poszerzono 1 uzupełniono definicję "makdonaldyzacji" oraz jej aspektów i przejawów. Autor osadzając "makdonaldyzację" w szerszym kontekście metod zarządzania wskazał na różnice pomiędzy nowymi metodami zarządzania opartymi na wiedzy i nowoczesnych strukturach organizacyjnych wskazał na branże i rodzaje organizacji, w których zastosowanie "zmakdonaldyzowanych" reguł zarządzania może przynieść wzrost efektywności. W konsekwencji autor udzielił również odpowiedzi na postawione wcześniej pytanie o pozytywnym lub negatywnym znaczeniu "makdonaldyzacji" dla społeczeństwa i gospodarki. (fragment tekstu)
EN
In the aftermath of technical development changes in production and sale have occurred. A place of small workshops and stores has been occupied by international concerns and franchising networks. Methods of operations based on detailed organization of work and its automation, have been transmitted on other aspects of lives and other branches of economy. G. Ritzer, in his work, treats very today's methods of production and promotion of product very skeptically as they remind him of a period of organization of scientific work and sales marketing more then times of humanism in a management and fair competition. Nevertheless this system, which G. Ritzer identifies with McDonalds, has brought progress world-wide. It is possible to detect reasons of this progress in its profitability, American sentiment to McDonaldization and in adopting considerably wider trends in society resulting from increasing pace of life and typical consumable attitude to existence. Companies are always oriented toward profits and they aim to maximize them. If McDonaldization with its rationalization maximizes profits then businessmen will be more inclined to choose this way of operation. G. Ritzer underlines the role of American tradition in evolution of McDonaldization. Americans are used to standards of service from fast food bars and they expect the same manner of operation in other aspects of life and other branches of economy. First of all, they expect predictability, which can assure only advanced standardization and rationalization. Also technical progress accounts for one of the basic factors of McDonaldization evolution. Although "McDonalization" has brought: dehumanization, a decline in qualifications and requirements, a certain expectation of customers' standard behaviors, it has flattened the culture, and reduced everything to numbers, money and time, it is now one of the most important element that strongly influences the growth of availability of products and services for continuously growing population. Standardization and applying the same rules leads on one hand to the homogenization of society, and on the other it causes that everyone is equal to established principles and they are treated in the same manner regardless of personal feelings of employees working for McDonaldizated corporations. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Aldrige A., Konsumpcja, Sic!, Warszawa 2006.
  • Blaszczyk A., Więcej luzu pod firmowym krawatem, Rzeczpospolita nr 129 (8030) z dnia 04 czerwca 2008 roku.
  • Davenport T. H., Prusak L., Working knowledge - how organizations manage what they know, Harvard Business School Press, Boston 1998.
  • Hatch M. J., Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • International business - theories, policies and practices, red. Tayeb M. H., Person Education Ltd., Essex 2000.
  • Kall J., Promocja sprzedaży - czyli jak sprzedać więcej, Businessman Press, Warszawa 1995.
  • Kotler P., Dziesięć śmiertelnych grzechów marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.
  • Kotler P., Bliemel F., Marketing - Management, Analyse, Planung und Verwirklichung, Schaffer - Poeschel Verlag, Stuttgart 2001.
  • Leveraging corporate knowledge, red. Truch E., Gower, Hampshire 2004.
  • Linczowski C., Organizacja, zarządzanie i elementy marketingu, Politechnika Śląska, Kielce 1999.
  • Mayo A. J., Nohria N., Liderzy amerykańskiego biznesu XX wieku - Czas rekinów, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
  • Mikuła B., Pietruszka - Ortyl A., Potocki A., Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku - wybrane koncepcje i metody, Difin, Warszawa 2002.
  • Owens R. N., Management of industrial enterprises, Richard D. Irwin Inc, Homewood 1961.
  • Ritzer G., Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2005.
  • Robbins S. P., Managing today!, Prentice Hall, Upper Saddle River 2000.
  • Strategic capabilities and knowledge transfer within and between organizations, red. Capasso A., Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2005.
  • Taylor F. W., Zarządzanie warsztatem wytwórczym, Księgarnia Wł. Wilak w Poznaniu, Poznań, 1947.
  • Witek L., Merchandising w małych i dużych firmach handlowych, C. H. Beck, Warszawa 2007.
  • Wojciechowska K., Wiśniewski M., Rynek franszyzy i systemów agencyjnych w Polsce - Raport 2006/2007, PROFIT system sp. z o.o.
  • http://www.lcnb.com/lcnb_history.asp.
  • http://www.pigglywiggly.com/cgi-bin/customize7aboutus.html.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276491

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.