PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 34 Nowe perspektywy filmoznawstwa | 177--195
Tytuł artykułu

Rashomon : kinematografia okresu PRL

Autorzy
Warianty tytułu
Rashomon : Cinematography in the Polish People's Republic Period
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nie ulega dyskusji, iż o kinie PRL powstało wiele wartościowych prac. Wydaje się jednak, że wciąż paradoksalnie sporo o nim nie wiemy, a sam PRL - amorficzny, trudno uchwytny, zadziwiająco długo "niezakrzepły" w obowiązującym dyskursie - naturalnie wyczerpującemu ujęciu nie sprzyja. Wydaje się, iż wątkiem zdolnym przynieść jeszcze obfity badawczy plon jest przyjrzenie się "kulturze produkcji" polskiej kinematografii okresu PRL. Szczególnie istotne wydaje się to w kontekście kluczowych dla tamtej kinematografii relacji z władzą. Trudno oprzeć się wrażeniu, iż explicite bądź implicite wciąż jesteśmy niewolnikami pewnego uproszczonego obrazu sytuacji, w którym to w PRL władza (zła) posługiwała się cenzurą (złą), by ograniczać szeroko sprzeciwiających się jej filmowców (dobrych), którzy w przymierzu ze społeczeństwem (dobrym) władzy tej byli przeciwnikami, z wyjątkiem nielicznych reżyserów partyjnych (złych). Korci tutaj nieco mniej manichejskie spojrzenie, raczej z ducha filmu Kurosawy z 1950 roku. Akcentowałoby ono wielość perspektyw w pisaniu o osobliwej kinematografii, w przypadku której wnikliwa lektura traktujących o niej dokumentów przekonuje, iż niemal na każde zdanie czy przykład znaleźć możemy kontr-zdanie i kontr-przykład. Tekst ten jest skromną próbą zwrócenia uwagi na kilka takich niejednoznaczności. (fragment tekstu)
EN
This text deals with the reality of film production in Polish cinematography during the socialist period. The author presents arguments against the common perception of socialist ("evil communists") and brave anti-socialist, oppositionist film-makers ("our heroes") as contradictory. The actual field of cinematography was much more nuanced and fluid. What is more, nowadays it is perceived from several different, general perspectives, like in Kurosawa's classic drama. Therefore, the real state of affairs in Polish cinematography during the previous decades still needs careful scholarly examination and solid archival research. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Bugajski R. (2010), Jak powstało "Przesłuchanie", Warszawa
  • Czarna księga cenzury (1981), Warszawa
  • Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej (2010), Warszawa
  • Figielski Ł., Michalak B. (2005), Prywatna historia kina polskiego, Gdańsk.
  • Fik M. (1996), Cenzor jak współautor, [w:] Literatura i władza, red. B. Wojnowska, Warszawa
  • Filmowcy: polskie kino według jego twórców (2006), koncepcja, układ i wybór tekstów A. Romanowska, redakcja B. Janicka, Warszawa
  • Filmówka. Powieść o Łódzkiej Szkole Filmowej (1998), przyg. Pracownia Reportażu: K. Krubski, M. Miller, Z. Turowska, W. Wiśniewski, Warszawa
  • Gębicka E. (1994), "Obcinanie kantów", czyli polityka PZPR i państwa wobec kinematografii lat sześćdziesiątych, [w:] Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, red. T. Miczka, A. Madej, Katowice
  • Hobot J. (2000), Gra z cenzurą w poezji Nowej Fali: 1968-1976, Kraków
  • Hollender B., Turowska Z. (2000), Zespół TOR, Warszawa
  • Jankun-Dopartowa M. (2006), 1983. Ta nasza młodość albo ZSMP organizuje festiwal, [w:] Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K.J. Zarębski, Warszawa
  • Kornacki K. (2011), "Popiół i diament" Andrzeja Wajdy, Gdańsk
  • Malatyńska M. (2006), 1980. W cieniu Stoczni Gdańskiej, [w:] Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. J. Zarębski, Warszawa
  • Misiak A. (2006), Kinematograf kontrolowany: cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Kraków
  • Prokop J. (1998), Lata niby-Polski: literatura, stalinizm, mity polityczne, Kraków
  • Prokop J. (1994), Wyobraźnie pod nadzorem: z dziejów literatury i polityki w PRL, Kraków
  • Siwiński I. (1994), "Barwy walki" albo tęsknota za legend", [w:] Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, red. T. Miczka, A. Madej, Katowice
  • Sobolewski T. (2000), Dziecko Peerelu. Esej-dziennik, Warszawa
  • Spór o PRL (1996), red. P. Wandycz, Kraków
  • Tejchma J. (1991), Kulisy dymisji: z dzienników ministra kultury 1974-1977, Kraków
  • Wajda mówi o sobie: wywiady i teksty (1991), wstęp, wybór i opracowanie W. Wertenstein, Kraków
  • Wasilewski P. (1990), Świadectwa metryk: polskie kino młodych w latach osiemdziesiątych, wstęp i redakcja T. Skoczek, posłowie K. Mętrak, Kraków
  • Wertenstein W. (1991), Zespół filmowy "X", Warszawa
  • Wojtczak M. (2004), Kronika nie tylko filmowa, Warszawa
  • Wojtczak M. (2009), O kinie moralnego niepokoju... i nie tylko, Warszawa
  • Zajicek E. (2009), Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005, Warszawa
  • Zajicek E. (1997), Praca i film. Problemy ekonomiki pracy w produkcji filmowej, t. I-II, Łódź
  • Żuławski Przewodnik Krytyki Politycznej (2008), wywiad-rzeka: P. Kletowski, P. Marecki, Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276729

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.