PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 (4) | 62--72
Tytuł artykułu

Implikacje doświadczania marki w zachowaniach konsumentów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Implications of Brand Experience in Consumers' Behaviour
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia główne przesłanki rozwoju koncepcji doświadczania marki i koncentruje się na wskazaniu implikacji tej koncepcji w zachowaniach konsumentów. Prezentuje przegląd literatury, wskazując na wielowymiarowość i złożoność koncepcji, która jest analizowana przez filozofów, kognitywistów oraz ekonomistów. Zidentyfikowane obszary zachowań konsumentów wrażliwe na zmiany wywołane doświadczaniem marki wskazują na szeroki zakres oddziaływania doznań. Zatem koncepcja ta wymaga holistycznego ujęcia, które uwzględni różne aspekty zachowań konsumentów. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the main premises of development of the concept of brand experience and focuses on indication of this concept's implications in consumers' behaviour. It presents a review of literature, pointing out to multi-dimensionality and complexity of the concept which is analysed by philosophers, cognitivists and economists. The identified areas of consumers' behaviour sensitive to the changes caused by experiencing the brand indicate a wide range of feelings impact. Therefore, this concept requires a holistic approach which will take into account various aspects of consumers' behaviour. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
62--72
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Aaker D.A. (1991), Managing Brand Equity, The Free Press, New York.
  • Alloza A. (2008), Brand Engagement and Brand Experience at BBVA. The Transformation of a 150 years old Company, "Corporate Reputation Review", nr 11(4).
  • Ballester D.E., Aleman M.J. (2005), Does brand trust matter to brand equity?, "Journal of Product and Brand Management", nr 14 (3).
  • Brakus J.J., Schmitt B.H., Zarantonello L. (2009), Brand Experience: What Is It? How Is It Measured? Does It Affect Loyalty? "Journal of Marketing", nr 73.
  • Dewey J. (1992), Human Nature and Conduct, The Modern Library, New York.
  • Dubé L., LeBel J.L. (2003), The Content and Structure of Laypeople's Concept of Pleasure, "Cognition and Emotion", nr 17 (2).
  • Fodor J. (1998), In Critical Condition: Polemic Essays on Cognitive Science and the Philosophy of Mind, Bradford Books/MIT Press, Cambridge.
  • Freud S. (1961), Beyond the Pleasure Principle, W.W. Norton & Company, New York.
  • Gorn G.J., Chattopadhyay A., Tracey Y., Dahl D.W. (1997), Effects of Color as an Executional Cue in Advertising: they're in the Shade, "Management Science, nr 43 (10).
  • Hoch J.S., Deighton J. (1989), Managing what consumers Learn from Experience, "Journal of Marketing", nr 53.
  • Hoch J.S. (2002), Product Experience Is Seductive, "Journal of Consumer Research", nr 29.
  • Keller K.L. (1993), Conceptualizing, measuring, and managing customer-Based brand equity, "Journal of Marketing", nr 57.
  • Lakoff G., Johnson M. (1999), Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought, Basic Books, New York.
  • Lindstrom M. (2009), Brand sense. Marka pieciu zmysłów, Helion, Gliwice.
  • Mandel N., Johnson E.J. (2002), When Web Pages Influence Choice: Effects of Visual Primes on Experts and Novices, "Journal of Consumer Research", nr 29 (2).
  • Norton D.W. (2003), Toward meaningful brand experience, "Design Management Journal", nr 14 (1).
  • Pine B.J., Gilmore J.H. (1998), Welcome to the Experience Economy, "Harvard Business Review", July - August.
  • Pinker S. (1997), How the Mind Works, Norton, New York.
  • Richins M.L. (1997), Measuring emotions in the consumption experience, "Journal of Consumer Research", 24 (2).
  • Smith S., Milligan A. (2002), Uncommon Practice: People Who Deliver a Great Brand Experience, Financial Times, Prentice Hall, Harlowe.
  • Sahin A., Zehir C., Kitapci H. (2012), The effect of brand experience and service quality on repurchase intention: The role of brand relationship quality, "African Journal of Business Management", nr 6 (45).
  • Schmitt B. (1999), Experiential Marketing, "Journal of Marketing Management", nr 15.
  • Słownik języka polskiego, www.sjp.pwn.pl
  • Swaminathan V., Fox R.J., Reddy S.K. (2001), The Impact of Brand Extension. Introduction on Choice, "Journal of Marketing" nr 64 (4).
  • Teczka Mikro Trendów 2013, 4P Research Mix, http://www.4prm.com/trendy/ teczka_mikrotrendow_4p.html [dostęp: 10.04.2013].
  • Teczka Trendów 2012, 4P Research Mix, http://www.4prm.com/trendy/teczka_ trendow.html [dostep: 10.04.2013].
  • Best Experience Brands, KRC Research, http://www.krcresearch.com/pdfs/ BestExperienceBrands.pdf [dostęp: 04.04.2013].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276815

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.