PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 (4) | 98--111
Tytuł artykułu

Diagnoza poziomu etnocentryzmu konsumenckiego Polaków z wykorzystaniem metody CETSCALE

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Diagnosis of the Level of Consumer Ethnocentrism of Poles Using the CETSCALE Method
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono istotę etnocentryzmu konsumenckiego. Zaprezentowano metodologię badawczą tego zjawiska, ze szczególnym uwzględnieniem CETSCALE, i dokonano przeglądu wybranych badań empirycznych prowadzonych wśród konsumentów polskich. Szczególną uwagę poświęcono badaniom bezpośrednim (wywiad indywidualny) zrealizowanym w regionie Podkarpacia na próbie 400 respondentów. Na kanwie przeprowadzonych analiz można wyciągnąć wniosek, że Polacy w swoich wyborach rynkowych wykazują postawy etnocentryczne. Widoczny jest również wpływ cech społeczno-ekonomicznych na poziom etnocentryzmu konsumenckiego badanej grupy. (abstrakt oryginalny)
EN
This article discusses the nature of consumer ethnocentrism. The research methodology of this phenomenon with a particular emphasis on CETSCALE has been presented and a review of selected empirical studies conducted among Polish consumers has been done. A particular attention is paid to empirical research (individual interviews) conducted in the Podkarpacie region on the sample of 400 people. In general, based on the carried out analyses, it can be concluded that Poles in their market choices have ethnocentric attitudes. There has also been a clear effect of socio-economic characteristics on the level of consumer ethnocentrism of the group surveyed. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
98--111
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska
Bibliografia
  • Bandyopadhyay S., Muhammad M., Consumer Ethnocentrism in South Asia, retrieved from: http://www.sbaer.uca.edu/research/sma/1999 [dostęp: 09.10.2012].
  • Bawa A. (2004), Consumer Ethnocentrism: CETSCALE Validation and Measurement of Extent, "Vikalpa", Vol. 29, No. 3.
  • Błaszczyk A. (2006), Kupujemy patriotycznie, "Rzeczpospolita", 30.03.2006, http://new-arch.rp.pl/artykul/607496.html.
  • Chryssochoidis G., Krystallis A., Perreas P (2007), Ethnocentric beliefs and country- of-origin (COO) effect: impact of country, product and product attributes on Greek consumers' evaluation of food products, "European Journal of Marketing", No. 41(11/12).
  • Douglas S.P., Nijssen E.J. (2002), Examining the Construct Validity of the CETSCALE in the Netherlands, Working Paper, Stern School of Business, New York.
  • Falkowski A., Rożnowski B., Witkowski T.H. (1996), Etnocentryzm konsumencki - nowe wyzwanie dla marketingu, cz.1 i 2, "Marketing i Rynek", nr 3 i 4.
  • Good L. K., Huddleston P. (1995), Ethnocentrism of Polish and Russian consumers: are feelings and intentions related, "International Marketing Review", No. 12.
  • Imbert G., Jiddou K., Kumar S., Murillo A., Zhao P. (2003), Analysis of Russian Values, Wayne State University, Detroit, retrieved from, http://www.gerardimbert.com/files/mkt7995_research.pdf [dostęp: 15.10.2012].
  • Jagiełło P. (2008), Polak - konsument czy patriota?, "Gazeta Wyborcza", 22.12.2008, http://gospodarka.gazeta.pl.
  • Karcz K., Kędzior Z. (1999), Postawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych, CBiE, AE w Katowicach, Katowice.
  • Kędzior Z. (2003), Konsument na rynku. Postawy wobec produktów, Akademia Ekonomiczna - CBiE, Katowice.
  • Khan M.N., Rizvi S.R. (2008), Consumer Ethnocentrism: Relevance and Implications for Marketers, "The Icfai Journal of Consumer Behaviour", Vol. III, No. 1.
  • Luszniewicz A., Słaby T. (2001), Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Martinez T.L., Zapata J. A. I., Garcia S.B. (1998), Consumer Ethnocentrism Measurement: An Assessment of the Reliability and Validity of the CETSCALE in Spain, "European Journal of Marketing", Vol. 34, No. 11/12.
  • Mynarski S. (2000), Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, wyd. Zakamycze, Kraków.
  • Sajdakowska M. (2003), Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności, Acta Scientiarum Polonarum, "Technologia Alimentaria", 2, www.food.actapol.net/tom2 [dostęp: 10.09.2012].
  • Sharma S., Shimp T.A., Shin J. (1995), Consumer ethnocentrism: A test of Antecedents and Moderators, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 1.
  • Shimp T.A., Sharma S. (1987), Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE, "Journal of Marketing Research", 24(3).
  • Sinkovics R.R. (2002), International Business Research in Times of Structural Modeling: Is it Really that Simple to Transfer Scales?, Proceedings of 28th European International Business Academy (EIBA) Conference, Athens.
  • Style życia w Polsce, GfK Polonia, http://www.gfk.pl/podstrona.php [dostęp: 16.09.2004].
  • Szromnik A. (1998), Etnocentryzm konsumencki jako zjawisko społeczne i problem badawczy, (w:) Konsument. Przedsiębiorstwo. Przestrzeń, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • Szromnik A., Figiel A. (1997), Etnocentryzm konsumencki jako bariera rozwoju i wymiany towarowej, (w:) Wybrane problemy handlu międzynarodowego, Materiały V ogólnopolskiej konferencji naukowej; Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
  • TNS OBOP, Polskie zachwalali, wielu przekonali, http:www.tns-global.pl/2004-06
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276849

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.