PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 (4) | 138--151
Tytuł artykułu

Informacyjne walory reklamy - mit czy rzeczywistość

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Information Values of Advertising - Myth or Reality?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We współczesnym świecie, charakteryzującym się bogactwem oferty produktowej i wszechobecną konkurencją, przedsiębiorstwa poszukują dróg podniesienia własnej konkurencyjności. Do najczęściej wykorzystywanych narzędzi jej kształtowania należy reklama. Działania reklamowe przedsiębiorstw zorientowane są na dostarczanie konsumentom wiedzy i wywieranie dzięki temu wpływu na zachowania rynkowe. Celem artykułu jest analiza postrzegania przez konsumentów treści informacyjnych reklamy i ocena ich znaczenia w procesach decyzyjnych. Artykuł ma charakter badawczy. Podstawą rozważań są wyniki badań ilościowych prowadzonych przez autora w 1999 i 2009 roku. Pokazują one zmiany, jakie zachodzą w sferze zaufania do informacji reklamowych - w większości obserwuje się zwiększenie krytycyzmu w ich odbiorze, co jednak wcale nie oznacza, że spada zakres wykorzystywania reklamy w procesie dokonywania wyborów rynkowych. (abstrakt oryginalny)
EN
In the contemporary world, characterising by an opulence of the product offer and omnipresent competition, enterprises are looking for ways of raising their own competitiveness. The most often used tools of its shaping are advertising. Enterprises' advertising actions are oriented on providing consumers with knowledge and exerting, owing to that, impact on their market behaviour. The aim of the article is to analyse perception by consumers of advertising information contents and to evaluate their importance in the decision-making processes. The article is of a research nature. The grounds for deliberations are findings of quantitative research carried out by the author in 1999 and 2009. They show the changes occurring in the sphere of confidence in advertising information - there is mostly observed an increase of criticism in their perception what, however, does not mean at all that there is decreasing the range of the use of advertising in the process of making market choices. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
138--151
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie
Bibliografia
  • Albin K. (2000), Reklama - przekaz, odbiór, interpretacja, PWN, Warszawa.
  • Bennett P.D. (1988), Dictionary of Marketing Terms, AMA, Chicago.
  • Budzyński W. (2002), Wizerunek firmy - kreowanie, zarządzanie, efekty, Poltext, Warszawa.
  • Churchill G.A. (2002), Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN, Warszawa.
  • Cialdini R. (1996), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Doliński D. (2003), Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Falkowski A., Tyszka T. (2001), Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Gawlik K. (2011), Stosunek Polaków do reklamy. Raport z badania, TNS Pentor, Warszawa.
  • Jachnis A., Terelak J.F. (1998), Psychologia konsumenta i reklamy, Branta, Bydgoszcz.
  • K. Mazurek-Łopacińska K. (1997), Zachowania nabywców jako podstawa strategii marketingowych, Wydawnictwo AE, Wrocław.
  • Kall J. (2000), Reklama, PWE, Warszawa.
  • Krugman H. (1972), What makes advertising effective?, "Harvard Business Review", No. 2.
  • Kurtz D., Boone L. (1987), Marketing, The Dryden Press, Chicago.
  • Mullen B., Johnson C. (1990), The psychology of consumer behavior, Lawrence Erblaum Associates Publishers, Hillsdale.
  • Nowacki R. (2011), Procesy zarządzania działalnością reklamową w przedsiębiorstwach, (w:) Nowacki R., Strużycki M. (red.) Reklama w procesach konkurencji, Difin, Warszawa.
  • Nowacki R., Strużycki M., (2002), Reklama w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa.
  • Ogilvy D. (1985), Ogilvy on advertising, Vintage Books, New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276869

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.