PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | R. 11, nr 1, cz. 3 | 27--39
Tytuł artykułu

Wybrane problemy sukcesji w firmach rodzinnych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Problems of Succession in Family Businesses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie problematyki sukcesji, po-przez omówienie wybranych zagadnień. Temat sukcesji w firmach rodzinnych jest istotny, ponieważ gospodarka rynkowa opiera się w dużej mierze na funkcjonowaniu firm rodzinnych. Artykuł zwraca uwagę na potrzebę kształtowania działania firmy rodzinnej w sposób taki, aby mogła ona funkcjonować, gdy dotychczasowy prezes nie będzie już obecny w jej strukturach. Znaczna część artykułu poświęcona została też argumentacji przemawiającej za wczesnym planowaniem i wdrażaniem procesu sukcesji. Poruszony został również problem podejścia do przekazania stanowiska przez dotychczasowego prezesa. Rozważaniom poddano również wątek przeglądu potencjalnych sukcesorów oraz ewentualne konflikty pokoleniowe. Autor opracowania stara się zasugerować możliwe sposoby rozwoju kompetencji potencjalnych przyszłych sukcesorów firm rodzinnych. Podejmowana jest również próba określenia ram czasowych procesu sukcesji oraz wdrożenia sukcesora w zarządzanie firmą. Ostatnim elementem artykułu jest przybliżenie procesu przekazania władzy przez dotychczasowego prezesa oraz wyselekcjonowanie i przygotowanie do swej roli sukcesora. W tym celu autor przywołuje kilka potencjalnych scenariuszy związanych z odejściem z firmy dotychczasowego prezesa. Artykuł stanowi opracowanie o charakterze praktyczno-dydaktycznym. Jest elementem budowy świadomości problemu sukcesji w firmach rodzinnych. Temat opracowania jest odzwierciedleniem aktualnego i niebezpiecznego zjawiska, które występuje w Polsce. Z doświadczeń innych krajów wynika, iż tylko 50% przedsiębiorstw rodzinnych przechodzi pierwszą sukcesję bez zmiany formy własności i tylko 15% poradzi sobie z przekazaniem firmy trzeciemu pokoleniu. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to introduce the issue of succession, through the discussion of selected issues. Succession in family businesses is important because the market economy is largely based on the functioning of family businesses. Article draws attention to the recipients, the need for development of family business, is to form the organization in such a way that it can function when the President will no longer be present in the structures. Much of the article is devoted to the well argumentation in favor of early planning and implementation process of succession. The issue that was also affected is the problem of approach to forward its position to the former President. Review of potential successors and possible generational conflicts were the subject of further consideration. Also made an attempt to determine the timing and implementation of the succession process successor in the management of the company. The last part of the article is to present the process of transfer of power by the current president, and selecting and preparing for his role as successor. For this purpose, the author cites a number of potential scenarios related to the departure of the former President of the company. The article is the development of a practical and didactic character of subject. This is creation of an awareness of the issue of succession in family businesses. Article subject is a view of development the actual and dangerous practices which are actual in Poland market now. The experience of other countries shows that only 50% of family businesses passed the first succession without changing the form of ownership, and only 15% can handle the transfer of the third generation. (original abstract)
Rocznik
Strony
27--39
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Aronoff. E., McClure S.L., Ward J.L., prof. Surdej A. (red.) (2012), Sukcesja w firmach rodzinnych, Wydawnictwo MiP.
  • Bracci E., Vagnoni E. (2011), Understanding Small Family Business Succession in Knowledge Management Perspective, The IUP "Journal of Knoeledge Management".
  • Breton-Miller I.L., Miller D., Steier L.P. (2004), Towards an Integrative Model of Effective FOB Succession, ET&P, Baylor University.
  • Budziak T. (2012), Sukcesja w rodzinie biznesowej spojrzenie praktyczne, Poltext, Warszawa.
  • Higginson N. (2005), Preparing the next generation for the family business: relational factors and knowledge transfer in mother-to-daughter succession, "Journal of Management and Marketing Research".
  • Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A. (2004), Przedsiębiorstwo rodzinne funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
  • Lee K.S., Lim G.H., Lim W.S. (2003), Family Business Succession: Appropriation Risk and Choice of Sccessor, "The Academy of Management Review", National University of Singapore.
  • Maury B. (2006), Family ownership and firm performance: Empirical evidence from Western European corporations, "Journal of Corporate Finance".
  • Meijard J., Uhlaner L., Floren R., Diephuis R, Sanders B. (2005), The relationship between successor and planning characteristics and the success of business transfer in Dutch SMEs, "EIM Business & Policy Research", Zoetermeer.
  • Noga A. (2011), Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Stavrou E.T. (1999), Succession in Family Businesses: Exploring the Effects of Demographic Factors on Offspring Intentions to Join and Take Over Business, "Journal of Small Business Management".
  • Sułkowski Ł., Mariański A. (2009), Firmy rodzinne, jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
  • Surdej A., Wach K. (2010), Przedsiębiorstwo rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa.
  • Surdej A., Wach K. (2010), Succession Planning in Polish Family Businesses. An Exploratory Investigation (chapter 4), w: Exploring the Dynamics of Entrepreneurship, Publishing House.
  • Wojtysiak-Kotlarski M. (2011), Teoria Przedsiębiorstwa a Koncepcje Zarządzania i Praktyka Biznesu, Oficyna Wydawnicza - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276881

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.