PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 (4) | 152--163
Tytuł artykułu

Prosumpcja i prosument na rynku e-usług

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Prosumption and Prosumer in the Market for e-Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zjawisko prosumpcji określane jest jako splatanie się procesów konsumpcji i produkcji, aż do zatarcia się różnic między nimi. W dobie społeczeństwa informacyjnego wzrost zachowań prosumenckich nie byłby możliwy bez rozwoju technologii ICT. Interaktywność współczesnych mediów sprzyja rozwojowi zjawiska prosumpcji. Artykuł przedstawia podstawowe zagadnienia dotyczące zjawiska prosumpcji, w tym determinanty rozwoju prosumpcji, charakterystykę prosumpcji na rynku e-usług, a także wybrane wyniki badań dotyczące zachowań prosumenckich na rynku e-usług. Badania wykorzystane w pracy zostały przeprowadzone techniką ankiety on-line (WEB) we wrześniu 2012 r. na ogólnopolskiej próbie 1200 konsumentów (w ramach grantu NCN). (abstrakt oryginalny)
EN
The phenomenon of presumption is described as intertwining of the processes of consumption and production, till an erase of differences between them. In the epoch of information society, growth of prosumer's behaviour would not possible without development of ICT. Interactivity of the contemporary media facilitates development of the phenomenon of prosumption. The article presents the basic issues concerning the phenomenon of prosumption, including the determinants of presumption development, characteristics of presumption in the market for e-services as well as chosen results of research relating to prosumers' behaviour in the market for e-services. The research used in the work was carried out by the method of on-line (WEB) questionnaire in September 2012 on a nation-wide sample of 1200 consumers (within the framework of NCN grant). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
152--163
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bywalec Cz., Rudnicki L. (2002), Konsumpcja, PWE, Warszawa.
  • Cyrek M., (2012), Rozwój sektora usług a gospodarka oparta na wiedzy, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
  • Dąbrowska A., Janoś-Kresło M. (2010), Konsument na rynku e-usług w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Difin, Warszawa.
  • Domańska K. (2009), Kim jest prosument, "Marketing w Praktyce", nr 29.
  • Gach D. (2008), Pozyskiwanie i wykorzystywanie wiedzy klientów, "E-Mentor", nr 23.
  • Gonciarski W. (2009), Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania stosowane w przedsiębiorstwach postindustrialnych, (w:) Zarządzanie w gospodarce postindustrialnej, praca zbiorowa pod red. K. Piotrkowskiego i M. Świątkowskiego, Wydawnictwo Almamer WSE, Warszawa.
  • Guido G., Peluso A.M. (2008), Preconditions for the diffusion of prosumption among firms: a case study approach, "Problems and Perspectives in Management", Vol. 6, Issue 4.
  • Hackley Ch. (2003), Doing Research Project in Marketing Managament and Consumer Research, Routledge, London-New York.
  • Jaciow M. (red.) (2008), Handel i usługi. Diagnoza i perspektywy rozwoju w Polsce i województwie śląskim, CBiE AE, Katowice.
  • Kędzior Z., Karcz K. (1998), Modele zachowań gospodarstw domowych i przedsiębiorstw (lata 2000-2010), CBiE AE, Katowice.
  • Kolny B., Kucia M., Stolecka A. (2011), Produkty i marki w opinii e-konsumentów OnePress, Gliwice.
  • Kramer J. (red.) (1990), Zachowania podmiotów rynkowych, PWE, Warszawa.
  • Masłowski A. (2004), Produktywność i wynagrodzenia w sektorze usług, "Handel Wewnętrzny", nr 4-5.
  • Rupik K. (2010), Prosument w procesie planowania marketingowego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 608, "Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu" nr 15.
  • Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Szopiński T. (2012), E-konsument na rynku usług, CeDeWu.pl, Warszawa.
  • Toffler A. (1985), Trzecia fala, PIW, Warszawa.
  • Troye S.V., Xie Ch. (2007), The active consumer: Conceptual, methodological and managerial challenges of prosumption, Norwegian School of Economics and Business Administration.
  • Wolny R. (2012), Od konsumenta do e-konsumenta - ewolucja czy rewolucja zachowań, "Handel Wewnętrzny", maj-czerwiec.
  • Wolny R. (2013), Rynek e-usług w Polsce - funkcjonowanie i kierunki rozwoju, UE, Katowice.
  • Xie Ch. (2005), Trying to prosume. Toward a perspective on prosumption, Norwegian School of Economics and Business Administration.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276885

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.