PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 2 (38) Zdrowie dzieci i młodzieży. Wybrane zagadnienia | 65--87
Tytuł artykułu

Nierówności w zdrowiu dzieci i młodzieży z perspektywy całego życia

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Children's and Adolescents' Health Inequalities from the Life-Course Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój dzieci i ich doświadczenia z dzieciństwa mają długotrwały wpływ na zdrowie w okresie dorosłości. Istnieje wiele dowodów na to, że osoby, charakteryzujące się lepszym zdrowiem i bardziej korzystnymi warunkami życia w dzieciństwie, osiągają lepsze wyniki zdrowotne w późniejszym życiu. Na lepsze lub gorsze funkcjonowanie w dzieciństwie wpływa wiele czynników, takich jak osiągnięcia szkolne, umiejętności poznawcze, rozwój fizyczny, społeczna i emocjonalna zdolność do tworzenia trwałych więzi, jak również umiejętności związane z pracą, np. wytrwałość, rzetelność czy też zdolność do pracy zespołowej. Kontekst rodzinny i środowiskowy wpływa na rozwój tych cech - niektóre rodziny lepiej wypełniają swoje funkcje opiekuńcze i wychowawcze, niektóre społeczności są bezpieczniejsze, a niektóre państwa oferują większą pomoc socjalną niż pozostałe3. Ze względu na zakres tematyczny tego numeru "Studiów BAS" warto spróbować określić, w jakim stopniu okres prenatalny, niemowlęcy, dzieciństwo i wiek młodzieńczy wpływają na zdrowie w późniejszych latach życia. Zrozumienie mechanizmów powyższej zależności jest podstawą opracowywania programów profilaktycznych opartych na zasadzie wczesnej interwencji, która sięga już nie tylko okresu ciąży, ale także okresu prekoncepcyjnego. (fragment tekstu)
EN
The paper looks at the theoretical basis of research on social inequalities in health from the life-course perspective. The author states that numerous studies have proven that the living conditions in the prenatal period, childhood and adolescence influence health at the later stages of life. The article introduces recent international publications focusing on effective intervention programs and systemic solutions implemented in various countries. Examples of interventions aimed at different age groups and specific health-related problems are also discussed.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
65--87
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Instytut Matki i Dziecka w Warszawie
Bibliografia
  • Astana J., Halliday J., What works in tackling health inequalities? Pathways. Policies and practice through the lifecourse, The Policy Press, Bristol 2006.
  • Bruun B. et al., Early years, family and education task group: report. European review of social determinants of health and the health divide in the WHO European Region, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen 2013.
  • Lakrin M., Health and Well-Being across the Life Course, SAGE Publ. Ltd., London 2013.
  • Review of social determinants of health and the health divide in the WHO European Region, Marmot M. (ed.), WHO Regional Office for Europe, Copenhagen 2013.
  • Status materialny rodziny i otoczenia a samopoczucie i styl życia młodzieży 15-letniej, J. Mazur (red.), Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2012.
  • Ubóstwo dzieci. Najnowsze dane dotyczące ubóstwa dzieci w krajach rozwiniętych, UNICEF Innocenti Research Centre, Report Card 10, Florence 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276969

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.