PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 2 (3) | 56--66
Tytuł artykułu

Gospodarstwo domowe jako kreator przemian społecznych i gospodarczych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Household as a Creator of Socio-Economic Transformations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wskazanie kreatywnej roli gospodarstw domowych w rozwoju społecznym i ekonomicznym, co wynika przede wszystkim z ich istoty i pełnionych funkcji gospodarczych i społeczno-kulturowych. Polskie gospodarstwa domowe aktywnie uczestniczyły w procesie zmian transformacji ustrojowej, rozwijały przedsiębiorczość i wysoką skłonność do ponoszenia wydatków konsumpcyjnych. Istotnie ważna okazała się tu rola gospodarstw domowych w kształtowaniu kapitału ludzkiego oraz ich zapobiegliwość w tworzeniu materialnych podstaw bytu i skłonność do wydatków na cele konsumpcyjne. Konsumpcja gospodarstw domowych napędza produkcję i tym samym gospodarkę kraju. Jednocześnie zmienia się kondycja gospodarstw domowych i sposób gospodarowania ich zasobami, przy czym w podejmowanych decyzjach ważna jest suwerenność oraz skłonność do wywierania i przejmowania wpływów w otoczeniu rynkowym. (abstrakt oryginalny)
EN
The creative role of households in socio-economic development is discussed, resulting from the essence and nature of economic and socio-cultural functions performed by households. Polish households played an active role in the process of systemic transformation, by stimulating the entrepreneurship and propensity to consume. Other significant factors include the role of households in human capital development and their prudence in satisfying material requirements of existence, as well as high propensity to consume. Household consumption boosts production and, consequently, the national economy. At the same time, the c ondition of households changes, together with preferences for resource management methods, while the decision-making process is invariably focused on sovereignty and strong inclination to influence and be influenced by the market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
56--66
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bywalec Cz., Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, PWN, Warszawa 2012.
  • Kusińska A., Hierarchia uznawanych wartości jako czynnik kreujący popyt i konsumpcję, "Konsumpcja i Rozwój" 2011, nr 1.
  • Mazurek-Łopacińska K., Postmodernistyczna kultura konsumpcyjna w kształtowaniu popytu i stylów życia współczesnego konsumenta, "Konsumpcja i Rozwój" 2011, nr 1.
  • Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. Raport z wyników, GUS, Warszawa 2012.
  • Noga A., Konsument a triada: właściciel-przedsiębiorca-menedżer w teorii przedsiębiorstw, "Konsumpcja i Rozwój" 2011, nr 1.
  • Piotrowski J., Społeczne problemy rodziny (w:) Polityka społeczna, PWE, Warszawa 1979.
  • Światowy G., Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa 2006.
  • Sytuacja gospodarstw domowych w 2011 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych, Informacja sygnalna, Wyniki badań GUS, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/wz_sytuacja_gosp_dom_2011.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277119

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.