PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 2 System informacji marketingowej a decyzje rynkowe przedsiębiorstwa : wybrane problemy | 23--36
Tytuł artykułu

Makrootoczenie przedsiębiorstwa handlowego w systemie informacji marketingowej

Warianty tytułu
Macro-Environment of a Trade Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pomimo oczywistego wpływu informacji na efektywność przedsiębiorstwa tylko nieliczne z nich podejmują zarządzanie strategiczne informacjami. Przyczyną dla której przedsiębiorstwa powstrzymują się przed rozwijaniem zarządzania strategicznego informacjami jest fakt, że "[...] informacje postrzegane są najczęściej w postaci fragmentarycznej i rozproszonej". Informacja nie mając żadnej postaci globalnej nie zawsze staje się przedmiotem zainteresowania na poziomie strategicznym, gdyż najczęściej nie jest też traktowana jako istotny zasób strategiczny. Innymi barierami są wyłączność dysponowania pewnymi modułami informacyjnymi przez komórki organizacyjne, brak osób czy służb odpowiadających za spójne i skoordynowane przepływy informacji w skali całego przedsiębiorstwa oraz cząstkowe podejście do informacji. Początkowy etap rozwoju gospodarki rynkowej w Polsce charakteryzuje się dużym przyrostem na ogół małych i średnich przedsiębiorstw handlowych. Małych firm nadal nie stać na utrzymanie specjalistycznych służb do pro-wadzenia serwisu informacyjnego. Nastąpił, co prawda, wzrost zapotrzebowania na usługi informacji, ale nadal jest to jedynie zapotrzebowanie potencjalne. Sytuacja ta może jeszcze potrwać zarówno ze szkodą dla samych przedsiębiorstw, jak i całego kraju. (fragment tekstu)
EN
The aim of the article is to identify the company's external conditions forming the so-called "macro-environment" of that company and to specify the main sources of information about that environment. Part I contains general characteristics of a macro-environment. It gives detailed information on what the environment of a trading company is and what it consists of. The macro-environment is examined according to several factors connected with the environment. The factors are as follows: demographies, technological, political, natural cultural and economic. There are two more factors taken into account, a domestic an an international one. Various ways of influence of the macro-environment upon the company are also shown, together with its decision-making processes, achieving its aims, formulating its goals and strategies. Part II concentrates on the sources of information about the company s macro-environment. It presents the most important sources as well as their advantages and drawbacks. The following classification of the sources has been adopted; sources are divided into original (direct) and derivative (processed). Domestic and external sources are also taken into account. Numerous examples of the previously mentioned sources and their meaning are given. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Ph. Kotler: Marketing. Analiza. Planowanie. Wdrażanie i Kontrola. Gebethner & Ska, Warszawa 1994, s. 135.
  • H.J. Ansoff: Zarządzenie strategiczne. PWE, Warszawa 1985, s. 31.
  • M. Sławińska, E. Urbanowska-Sojkin: Marketing w zarządzaniu firmą handlową. PWE, Warszawa 1995, s. 56.
  • T. Szapiro: Dane ważne jak kapitał. "Businessman" 1994, nr 2, s. 51.
  • J. Goliszewski: Koordynacja systemu zasilania w informacje. "Przegląd Organizacji" 1990, nr 11, s. 22.
  • J. Czekaj, Z. Martyniak: Zarządzanie systemem informacji w przedsiębiorstwie. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw"1995, nr 3, s. 10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277121

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.