PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 1 (2) | 48--60
Tytuł artykułu

Orientacja na przyjemność w zachowaniach konsumentów

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Orientation towards Pleasure in Consumer's Behaviour
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcony jest prezentacji rozwoju orientacji na przyjemność w konsumpcji i konsekwencjom tego rozwoju dla marketingu. Główny przedmiot rozważań stanowi konsumpcja przyjemności. W opracowaniu poddano analizie zmiany wartości konsumpcyjnych w kierunku orientacji na przyjemność. Przedstawiono przesłanki kształtowania się tej orientacji w konsumpcji. Skupiono się na opisie cech charakteryzujących konsumenta przyjemności i wzorów jego zachowań w sferze konsumpcji. W celu opisu specyfiki konsumenta przyjemności przedstawiono wyniki badań nad zachowaniami konsumpcyjnymi ukierunkowanymi na zaspokojenie potrzeby przyjemności. Wskazano na wyzwania stojące przed marketingiem w związku ze wzrostem trendu na poszukiwanie przyjemności i przygody w sferze konsumpcji. (abstrakt oryginalny)
EN
The article is devoted to presentation of development of the orientation towards a pleasure in consumption and consequences for marketing. The main subject of deliberations is consumption of pleasure. In his study, the author analyses the changes in consumption values towards the orientation on a pleasure. He presents the premises of formation of that orientation in consumption, focusing on the description of features characterising the consumer of pleasure and patterns of their behaviour in the sphere of consumption. In order to describe the specificity of the consumer of pleasure he presents the findings of surveys on consumer behaviour aimed at satisfaction of the need for pleasure. He also points out to challenges faced by marketing due to the growth of the trend to seek after a pleasure and adventure in the sphere of consumption. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
48--60
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Bauman Z., Globalizacja, PIW, Warszawa 2000.
  • Biernacka M., Człowiek korporacji. Od normatywizmu do afirmacji własnego Ja, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.
  • Bylok F., Konsumpcja w Polsce i jej przemiany w okresie transformacji, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2005.
  • Cambell C., Zakupy, spędzanie czasu wolnego i wojna płci, (w:) Socjologia codzienności, red. P. Sztomka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2008.
  • Etkins P., A Sustainable Consumer Society. A Contradiction in Terms, "International Environment Affairs" 1991, nr 4.
  • Featherstone M., Koncepcje kultury konsumenckiej, (w:) Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, red. M. Lambkin, G. Foxall, F. van Raaij, B. Heilbrunn, PWN, Warszawa 2001.
  • Floch J. M., Rola semiotyki strukturalnej w projektowaniu hipermarketu (w:) Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, red. M. Lambkin, G. Foxall, F. van Raaij, B. Heilbrunn, PWN, Warszawa 2001.
  • Górnik-Durose M., Ważność dóbr materialnych w kontekście indywidualnych wartości i orientacji społecznych, "Kolokwia Psychologiczne" 2007, nr 16.
  • Haubl R., Welcome to the pleasure dome. Einkaufen als Zeitvertrieb, (w:) Freizeit in der Erlebnisgesellschaft. Armüsement zwischen Selbstverwirklichung und Komerz, red. H. Hartmann, R. Haubl, Verlag Leske+Budrich, Opladen 1999.
  • Ingelhart R., The Silent Revolution. Changing values and Political Styles among Western Publics, Princeton University Press, Princeton 1977.
  • Kroeber- Riel W., Konsumentenverhalten, 4 Auflage, Verlag Vahlen, München 1990.
  • Kroeber-Riel W., Erlebnisbetontes Marketing, (w:) Realisierung des Marketing - Marketing in unterschidlichen Situationen von Markten und Unternehmen, red. Ch. Belz, Band 2, Savosa -st. Gallen 1986.
  • Opaschowski H. W., Freizeit, Konsum und Lebensstil, (w:) Wertwandel und Konsum, red. R. Szallies, G. Wiswede, Verlag Moderne Industrie, Landsberg/Lech 1990.
  • Opaschowski H. W., Konsum 2000 - Szenarien über die Zukunft von Konsum und Freizeit, (w:) Konsum 2000. Veränderung im Verbraucheralltag, red. G. Rosenberger, Verlag Campus, Frankfurt /M. 1992.
  • Prisching M., Die zweidimensionale Gesellschaft. Ein Essay zur neokonsumistischen Geisteshaltung, VS Verlag für Sozialwisenschaft, Wiesbaden 2009.
  • Schneider N. F., Konsum und Gesselschaft, (w:) Konsum: soziologische, ökonomische und psychologische Perspektiven, red. D. Rosenkranz, Verlag Leske+Budrich, Opladen 2000.
  • Schrage D., Friederici M. R. (red.), Zwischen methodenpluralismus und Datenhandel. Zur Soziologie der kommerziellen Konsumforschung, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden 2008.
  • Schulze G., Erlebnisse am laufenden Band, "Absatzwirtschaft" 1996, nr 6.
  • Schulze G., Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart, Verlag Campus, Frankfurt /M. 1992.
  • Stihler A., Die Entstehung des modernen Konsums. Darstellung und Erklärungsansätze, Verlag Duncker und Humbold, Berlin 1998.
  • Stihler A., Ausgewählte Konzepte der Sozialpsychologie, (w:) Konsum: soziologische, ökonomische und politische Perspektiven, red. D. Rosenkranz, Verlag Leske+Budrich, Opladen 2000.
  • Weinberg P., Erlebnisorienterte Einkaufsstattengestaltung im Einzelhandel, "Marketing ZFP" 1986, nr 8.
  • Zdziech P., Ronalda Ingelharta teoria rozwoju ludzkiego, Wydawnictwo NOMOS, Kraków 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277335

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.