PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 3-4 | 51--62
Tytuł artykułu

Endogeniczne uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Endogenous Conditions of Human Resource Management in Organizations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Uwarunkowania endogeniczne zarządzania zasobami ludzkimi zakreślają ramy funkcji kadrowej w organizacji. Celem artykułu jest wskazanie wybranych uwarunkowań, których wpływ na zasięg, identyfikację grup docelowych, cele, zadania, dobór narzędzi i praktyk zarządzania kadrami jest współcześnie szczególnie istotny. Uwagę skupiono na tendencjach przekształceń strukturalno-organizacyjnych, wirtualizacji narzędzi ZZL i ambiwalentnej roli kultury organizacyjnej w realizacji procesów i praktyk kadrowych. Wspomagane pogłębioną analizą struktury zasobów ludzkich identyfikują podstawowe, teraźniejsze i przyszłe problemy ZZL, skoncentrowane wokół postępującego zróżnicowania pracowników organizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Endogenous conditions of human resource management create the framework of the personnel function in an organization. The aim of the article is to indicate selected conditions that currently influence range, identification of target groups, objectives, tasks, and tool and practice selection in a substantial way. Attention is focused on the tendencies of organizational and structural transformations, virtualization of human resource management tools, and the ambivalent role of the organizational culture in human resource practice and processes. Supported by an in-depth analysis of human resource structures, actual, present and future human resource management problems that concentrate on the progressing diversity of employees are identified. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
51--62
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Antczak Z. (2009), Relacja kultura organizacyjna a funkcja personalna. Rozważania systemowe, w Juchnowicz M. (red.), Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim, Kraków, Wolters Kluwer Polska.
  • Antczak Z., Kołodziejczyk A. (2013), Inteligencja emocjonalna zespołu oraz menedżera w strukturach wirtualno-sieciowych, w Antczak Z. (red.), Kapitał ludzki w strukturach wirtualno-sieciowych, Warszawa, Difin.
  • Borkowska A., Czerw A. (2013), Zróżnicowane systemy wartości pracowników w różnych typach zawodów, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 1 (90), s. 35-47.
  • Combe C. (2006), Introduction to e-business, management and strategy, Amsterdam-Boston-Heidelberg-London-Oxford-Paris.
  • Gustaw P. (2012), Intuicja chmury, Personel Plus, nr 10 (59).
  • Iellatchitch A., Mayrhofer W., Meyer M. (2003), Career fields: a small step towards a grand career theory?, International Journal of Human Resource Management, vol. 14, nr 5, sierpień, s. 728-750.
  • Inteligentne organizacje - zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników (2010), praca zbiorowa, Warszawa, Polska Agencja rozwoju Przedsiębiorczości. http://pi.gov.pl/PARPFiles/file/Raporty/20110103_Raport_Inteligentne_organizacje-zarzadzanie_wiedza_i_kompetencjami_pracownikow.pdf
  • Jamka B. (2011), Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał? Od zarządzania kompetencjami do zarządzania różnorodnością, Warszawa, Wolters Kluwer.
  • King W.R. (2008), Questioning the conventional wisdom: culture-knowledge management relationships, Journal of Knowledge Management, vol. 12, nr 3, s. 35-47.
  • Kostera M. (1996), Postmodernizm w zarządzaniu, Warszawa, PWE.
  • Łobejko S. (2010), Przedsiębiorstwo sieciowe. Zmiany uwarunkowań i strategii w XXI wieku, Warszawa, Szkoła Główna Handlowa.
  • Łódzkie firmy a kryzys. Badanie rynku HR 2009 w łódzkich firmach produkcyjnych (2009), opr. P. Przyłęcki, Raport z badań ankietowych przygotowany na zlecenie firmy BEAVER Doradztwo Personalne, Łódź. http://www.beaver.com.pl/UserFiles/File/RAPORT-%20BADANIE%20RYNKU%20HR%202009r.pdf
  • Molenda M. (2012), Znaczenie wartości organizacyjnych w rozwoju kultury jakości, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie, z. 63a, s. 209-219.
  • Nogalski B., Staciwa B. (2012), Rola kultury organizacyjnej w zarządzaniu wiedzą - case research, Management, vol. 16, nr 1.
  • Nohria N., Groysberg B., Lee L. (2008), Employee Motivation. A Powerful New Model, Harvard Business Review, lipiec-sierpień.
  • Oliver S., Kandadi K.R. (2006), How to develop knowledge culture in organizations? A multiple case study of large distributed organizations', Journal of Knowledge Management, vol. 10, nr 4, s. 6-24.
  • O'Reilly III C.A., Chatman J., Caldwell D.F. (1991), People and Organizational Culture: A Profile Comparison Approach to Assessing Person-Organizational Fit, Academy of Management Journal, s. 487-516.
  • Piątkowska M. (2012), Weryfikowany, weryfikowana, Personel Plus, nr 05 (54), s. 6-10.
  • Plucińska K. (2011), Czego firmie nie da outsourcing kadr i płac? Personel Plus, nr 07 (44).
  • Płoszajski P. (2001), Organizacja przyszłości: wirtualny splot kontraktów, w Grudzewski W.M., Hajduk I.K. (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości, Warszawa, Difin.
  • Schein E.H. (2004), Organizational Culture and Leadership, San Francisco, Jossey-Bass.
  • Simon J. (1981), The Ultimate Resource, Princeton University Press.
  • Strużyna J. (2013), Propozycja sposobu analizy i doskonalenia ZZL w małej firmie sieciowej, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4 (92-93), s. 161-180.
  • Zbiegień-Maciąg L. (1999), Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Zu Xingxing (2006), Organizational Culture and Quality Practices in Six Sigma, The 2006 Annual Meeting of the Academy of Management, czerwiec. http://om.aomonline.org/dyn/award/Best%20paper%202006.pdf
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277337

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.