PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 71 | nr 127 | 125--146
Tytuł artykułu

Nauka rachunkowości, proces poznawczy, paradygmaty i prawda w rachunkowości - garść ustaleń i refleksji

Autorzy
Warianty tytułu
The Science of Accounting, Cognitive Proces, Paradigms and Truth in Accounting - Handful of Findings and Reflections
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł zawiera wiązkę refleksji odnoszących się ogólnie do nauki, w tym nauki rachunkowości, paradygmatów, procesu poznawczego i prawdy w rachunkowości. Autorka wyraża przekonanie, że przechodzenie do ery gospodarki opartej na wiedzy wyzwala okoliczności i czynniki, które środowisko naukowe rachunkowości powinno szczególnie uważnie identyfikować, badać i oceniać w kategoriach wartości wnoszonych do rozwoju praktyki i nauki rachunkowości. Ten imperatyw stawia szczególne wymagania w zakresie odpowiedzialności środowiska naukowego rachunkowości za dalszy rozwój tej dyscypliny naukowej i praktyki przez nią badanej. Autorka przedstawia różne odsłony nauki rachunkowości, nakreśla sekwencję myślenia i działania w badaniach naukowych w obszarze rachunkowości, komunikuje istotne, jej zdaniem, dla rachunkowości zmiany w paradygmatach ekonomii i naukach o zarządzaniu, przedstawia - opartą na intuicji - strukturę potencjalnych paradygmatów w nauce rachunkowości, identyfikuje także pewne czynniki prawdy ważne zarówno w nauce, jak i w praktyce rachunkowości.(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents some reflections on science in generał and accounting science in particular, including the paradigms. cognitive process and truth in accounting. The author believes that the transition to the era of knowledge-based economy triggers the circumstances and factors that the academic accounting com-muniry should especially carefully identify, investigate and evaluate in terms of value contributed to the development of accounting practice and theory. This imperative sets special reąuirement for researchers in the field of accounting, who should take on responsibility for further development of this discipline and its practice. The author presents different views within the science of accounting and directions of accounting research, and indicates changes in the paradigms of economic and management sciences that she considers relevant to accounting. She also highlights, basing on own intuition, the structure of potential paradigms in accounting science and identifies some factors influencing "truth" in accounting, important both for the theory and the practice of accounting.(original abstract)
Rocznik
Tom
71
Numer
Strony
125--146
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Barabasz A. (2012), Paradygmat kliniczny v naukach o organizacji i zarządzaniu, [w:] A. Sopińska (red.), Wspóiczesne przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 35-43.
  • Bartkowiak R. (2010), Paradygmat ekonomii. Od Kartezjusza do Darwina, czyli od ekonomii klasycznej do ewolucyjnej teorii ekonomicznej i ekonomii rozwoju, [w:] R. Bartkowiak, J. Ostaszewski (red.), Nauki ekonomiczne w świetle nowych wyzwań gospodarczych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 15-24.
  • Garbicz M. (2010), Zapowiada się długa i wyczerpująca wojna pozycyjna (kryzys ekonomii, jej głównego nurtu czy incydent bez znaczenia?), [w:] R. Bartkowiak, J. Ostaszewski (red.), Nauki ekonomiczne w świetle nowych wyzwań gospodarczych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 46-61.
  • Glapiński A. (2010), Ekonomia ewolucyjna a rozwój i kryzys, [w:] R. Bartkowiak, J. Ostaszewski (red.), Nauki ekonomiczne w świetle nowych wyzwań gospodarczych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 73-79.
  • Gniszczyński M. (2012), Empiryczne finanse przedsiębiorstw. Mikroekonometria finansowa, Difin, Warszawa.
  • Karmańska A. (2009), Wartość ekonomiczna w systemie informacyjnym rachunkowości, Difin, Warszawa.
  • Karmańska A. (2013), Wiara w liczby. 8-3-6-4-7 - kontekst sprawozdawczości przedsiębiorstwa. Spojrzenie holistyczne, [w:] R. Bartkowiak, P. Wachowiak (red.), Wiedza i bogactwo narodów. Kapitał ludzki, globalizacja i regulacja w skali światowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa (w druku).
  • Kuhn T. S. (2001), Struktura rewolucji naukowych, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
  • Niemczyk L. (2012), Rachunkowość finansowa aktywów kompetencyjnych i kapitału intelektualnego. Nowy dział rachunkowości, Pacioli Institute, Rzeszów.
  • Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania (2010), K. Kuciński (red.), Difin, Warszawa.
  • Mróz B. (2010), Teoria versus niepokorna rzeczywistość. Czy nauki ekonomiczne potrafią sprostać wyzwaniom XXI wieku?, [w:] R. Bartkowiak, J. Ostaszewski (red.), Nauki ekonomiczne w świetle nowych wyzwań gospodarczych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 62-71.
  • Stemplewska-Żakowicz K. (1996), Osobiste doświadczenie a przekaz społeczny. O dwóch czynnikach rozwoju poznawczego, "Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej", Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Szpaderski A. (2012), Prakseologia a nauki o zarządzaniu, [w:] A. Sopińska (red.), Współczesne przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, s. 13-25.
  • Wojciechowska R. (2010), Zastosowanie logiki w ekonomii. Analiza metodologiczna nauk ekonomicznych, [w:] R. Bartkowiak, J. Ostaszewski (red.), Nauki ekonomiczne w świetle nowych wyzwań gospodarczych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 25-32.
  • Blikle A. J. (2013), Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu, www.moznainaczej.com.pl, (dostęp: 20.03.2013).
  • Chudzian C., Gronat J., Klimasara E., Sobieszek J., Wierzbicki A. P. (2011), Wykrywanie wiedzy w dużych zbiorach danych: przykład personalizacji inżynierii ontologicznej, "Telekomunikacja i Techniki Informacyjne", nr 1-2, www.itl.waw.pl/czasopisma/TiTI/2011/1-2/3.pdf (dostęp: 20.03.2013).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277437

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.