PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 52 | 5--26
Tytuł artykułu

Wykorzystanie potencjalnych kontraktów futures do spekulacji na krzywej dochodowości

Warianty tytułu
Traiding the NOB Spread: Capitalizing on Changes in the Yield Curve
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prezentacja możliwości praktycznego wykorzystania procentowych kontraktów futures w celach spekulacyjnych. W pierwszym i drugim rozdziale zaprezentowane zostały teoretyczne aspekty dotyczące genezy powstania oraz specyfiki kontraktów, a w szczególności procentowych kontraktów futures. W trzecim rozdziale w całości skupiono się na syntetycznym przedstawieniu najbardziej znanych strategii spekulacyjnych na rynku stopy procentowej. W rozdziale czwartym w sposób analityczny przedstawiono strategię NOB Spread jako przykład wykorzystania procentowych kontaktów futures do spekulacji na krzywej dochodowej. (fragment tekstu)
EN
Insurance awareness may be defined as a knowledge and skills that enable rational usage of insurance protection. This knowledge regards to the three aspects: understanding of protective function of the insurance and its using in risk managing, understanding type of risk and rational matching the insurance products to different kinds of risks, knowledge how to act in a particular stage of an insurance relation, including understanding the general terms of insurance. Lack or a low level of insurance awareness causes very undesirable economic results in a range of housekeeping, companies gains or even country's budget. Therefore it is very important to increase the social insurance consciousness. The best way is to spread and develop the knowledge and skills needed to understanding insurance matters via educational programs. Many institutions are involved into this process. First of all, some of the insurance matters are included into high school's and some studies programs, especially in economic studies. However in many cases the present and the range of the principles of insurance knowledge in studies programs seem to be conditioned by decision of school authorities. This school knowledge is complemented by information supplied by different initiatives driven by stakeholders that aim is to support social desirable behaviours and to equipped the citizens with the knowledge they need when making important decisions for themselves. Public authorities, non-profit organisations, institutions that are in charge of insurance market are actively involved in increasing insurance awareness through country and Europe-wide actions. They try to get to the citizens via attractive instruments as leaflets brochures etc., printed toolkits/handbooks website, films, TV, radio programmes, information hotline, games, articles in national newspapers, e-leaming portals. In education of the insurance-awareness customers should be also involved the main players on the insurance market. By correctly developed products and selling process insurance companies may increase knowledge and skills of their customers. Also the right shaped marketing campaign and public relations should bring the knowledge of insurance the customer forward. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Bystry T., Procentowe kontrakty fmancial futures, w: Hedging i nowoczesne usługi finansowe., red. M. Biegański, A. Janc, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2001.
  • Hull J., Kontrakty terminowe i opcje, wprowadzenie, Wig-Press, Warszawa 1998.
  • Jackiewicz K., Zarządzanie ryzykiem stopy procentowej - metoda duracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Jajuga K, Jajuga T, Inwestycje, instrumenty finansowe, ryzyko finansowe, inżynieria finansowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Kolb R.W., Understanding futures market, Foresman and Company, Chicago 1983.
  • Ritchken P., Collins H., Derivatives markets - theory, strategy, and applications, College Publishers, New York 1996.
  • Weron A., Weron R., Inżynieria finansowa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2005.
  • Widz E., Strategie giełdowe na rynku finansowych kontraktów futures w Polsce, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008.
  • Wiśniewska E., Giełdowe instrument pochodne, CeDuWu Sp. z o.o., Warszawa 2007.
  • Wszeborowski T.K., Instrumenty pochodne - istota, geneza, rozwój, w: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277457

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.