PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 594 Dylematy rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce | 33--50
Tytuł artykułu

Marketing terytorialny jako rynkowa koncepcja pozyskiwania czynników rozwojowych regionów

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawione w artykule przykłady pokazują, że marketing terytorialny może być koncepcją pozyskiwania czynników rozwojowych przez regiony wykorzystującą narzędzia typowe dla promocji dóbr rynkowych. Marketing terytorialny poprzez typową dla marketingu dóbr rynkowych orientację na klienta, tu rozumianego jako interesariusza danego miejsca, tworzy i promuje produkty mające zaspokoić jego potrzeby. Przyjmując działanie w warunkach konkurencji, marketing terytorialny stosuje narzędzia, które mają zwiększyć skuteczność oddziaływania na interesariuszy. Przytoczony przykład "Doliny Zielawy" ukazuje, że współpraca kilku niedużych jednostek terytorialnych może przybierać formę "organizacji szczupłej", działającej w warunkach konkurencji ze strony większych jednostek terytorialnych sprawnie i skutecznie. Zaprezentowane w artykule tradycyjne i nowoczesne instrumenty marketingu terytorialnego mogą być wykorzystywane w różnych proporcjach, czego dowodzą przykłady Rzeszowa czy Katowic, realizujących swoje strategie marketingowe za pomocą zestawu różnorodnych instrumentów w kompleksowy sposób. Dzięki rozwojowi marketingu terytorialnego oraz profesjonalizacji jego kadr i podmiotów świadczących usługi w jego obszarze, możliwe staje się skuteczne promowanie każdego, nawet uchodzącego za względnie mało interesujący obszar. Dodatkowym, nieporuszonym wcześniej przykładem, mogą być miejscowości szwajcarskie, które brak dostępu do Internetu przekuły w walor, jakim jest możliwość spędzenia wakacji wolnych od telefonów i sprawdzania poczty elektronicznej ze względu na brak zasięgu . W związku z wpływem marketingu terytorialnego na rozwój jednostek terytorialnych, w tym potrzebę podnoszenia napływu kapitału rezydencjonalnego oraz inwestycyjnego marketing terytorialny jest zagadnieniem, któremu warto poświęcać uwagę na gruncie akademickim i w praktyce samorządowej. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.
  • Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.
  • Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.
  • Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarką 2007-2013, Narodowe Odniesienia 2007-2013, Warszawa 2011.
  • Szczegółowy opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Narodowe Odniesienia 2007-2013, Warszawa 2012.
  • Glaeser E., Triumph of the City. How Our Greatest Invention Makes Us Richer, Smarter, Greener, Healthier and Happier, Pan Books, 2012.
  • Gummesson E., In search of marketing equilibrium: relationship marketing versus hypercompetition, "Journal of Marketing Management" 1997, vol. 13, no. 5.
  • Gospodarka regionalna i lokalna, pr. zb. pod red. Z. Strzeleckiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Miasto jako analog przedsiębiorstwa. Inspiracje dydaktyczne i badawcze, pr. zb. pod red. K. Kucińskiego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011.
  • Naipaul S., WangY., Okumus F., Regional destination marketing: a collaborative approach, "Journal of Travel and Tourism Marketing" 2009, vol. 26.
  • Szromnik A., Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kl.uwer Business, Warszawa 2010.
  • Wilken R., Sinclair J., Global Marketing Communications and Strategie Regionalism, "Globalizations" 2011, vol. 8.
  • http://bip.erzeszow.pl - biuletyn informacji publicznej Rzeszowa.
  • http://www.dolinalotnicza.pl - portal internetowy Doliny Lotniczej.
  • http://www.dolinazielawy.pl - oficjalny portal internetowy "Doliny Zielawy".
  • https://www.facebook.com -internetowy portal społecznościowy.
  • http://www.flickr.com - portal internetowy służący publikacji i dzieleniu się zdjęciami . wykonanymi przez jego użytkowników.
  • http://www.gorzow.pl - oficjalny portal internetowy Gorzowa Wielkopolskiego.
  • http://www.holidayswithoutinternet.com - portal internetowy poświęcony turystyce w Szwajcarii.
  • http://www.imprezy.katowice.eu - oficjalny portal internetowy poświęcony wydarzeniom kulturalnym w Katowicach.
  • http://www.marketing.dresden.de - oficjalny portal internetowy Dresden Marketing GmbH,
  • http://www.minigetawaystockholm.com - oficjalny portal internetowy poświęcony wydarzeniu marketingowemu Gateway Stockholm 2010.
  • http://www.kostrzyn.um.gov.pl - oficjalny portal internetowy Kostrzyna nad Odrą.
  • http://kobus.blox.pl/2011/11/Katowice-Miasto-wielkich-wydarzen-Inwazja-kultury. html - blog poświęcony marketingowi terytorialnemu.
  • http://www.krainaserdecznosci.pl - oficjalny portal internetowy produktu terytorialnego Radzynia Podlaskiego.
  • http://www.kreatywna.lodz.pl - portal internetowy poświęcony budowie wizerunku. Łodzi.
  • http://www.lublin.eu/ - oficjalny portal internetowy miasta Lublin.
  • http://www.marketingmiejsca.com.pl - portal internetowy poświęcony marketingowi miejsc.
  • http://www.mmsilesia.pl - portal internetowy Moje Miasto Silesia.
  • http://www.ostrowmaz.pl - oficjalny portal internetowy Ostrowi Mazowieckiej.
  • http://www.paiz.gov.pl - portal internetowy Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
  • http://www.podkarpackie.org.pl - portal internetowy "Kongresu Marketingu i Innowacji w Samorządach" w Rzeszowie w 2011 r.
  • http://www.poznan.pl - oficjalny portal internetowy Poznania.
  • http://www.radom.pl - oficjalny portal internetowy Radomia.
  • http://www.rzeszow.pl - oficjalny portal internetowy Rzeszowa.
  • http://www.szczecin.eu - oficjalny portal internetowy Szczecina.
  • http://www.serwersms.pl - portal internetowy podmiotu świadczącego usługi marketingu mobilnego.
  • http://www.slaskie.pl - oficjalny portal internetowy województwa śląskiego.
  • http://wewrocku.wordpress.com - blog prowadzony przez pracowników Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
  • http://www.wro2016.pl - portal internetowy Wrocławia - Europejskiej Stolicy Kultury 2016.
  • http://www.wroclawskafontanna.pl - portal internetowy wrocławskich fontann.
  • http://www.um.zabrze.pl - oficjalny portal internetowy Urzędu Miejskiego w Zabrzu.
  • http://www.youtube.com - portal internetowy służący upublicznianiu treści multime-dialnych.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277631

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.