PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 5 (CD) | 156--160
Tytuł artykułu

Wybrane determinanty procesu wykorzystywania okazji w zarządzaniu strategicznym

Autorzy
Warianty tytułu
The Selected Determinants of the Process of Exploiting the Opportunities in the Strategic Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest identyfikacja czynników, które wpływają na skuteczność procesu wykorzystywania okazji przez współczesne organizacje. Opierając się na studiach literatury tematu i dostępnych wynikach badań, określono determinanty, które nazwano mechanizmami pomocniczymi, wspierającymi podstawowe procesy warunkujące proces rozpoznania (versus kreowania) okazji przez organizację i ich rozwoju. Jednoznacznie należy podkreślić, iż umiejętności wychwytywania (i/lub tworzenia) i wykorzystywania okazji są w niniejszym artykule traktowane jako fundamenty dynamicznego procesu zarządzania strategicznego. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the article was to identify features that affect the efficiency of the process using the opportunities by contemporary organizations. Based on the study of literature and available studies, recognized the determinants, which was named the auxiliary mechanisms, which are supporting the major processes conditioning the process of diagnosis (versus creating) the opportunities by the organization. Evidently, it should be emphasized that the skills capture (and / or creation) and exploitation the opportunities are regarded as the foundations of a dynamic process of the strategic management. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
156--160
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • 1. Ardichvili A., Cardozo R., Ray S. (2003), A Theory of Entrepreneurial Opportunity Identification and Development, Journal of Business Venturing, 18.
  • 2. Baron R.A. (2006), Opportunity Recognition as Pattern Recognition: How Entrepreneurs "Connect the Dots" to identify New Business Opportunities, Academy of Management Perspectives, 20, 1.
  • 3. Baron R.A., Ensley M.D. (2006), Opportunity Recognition as the Detection of Meaningful Patterns: Evidence from Comparisons of Novice and Experienced Entrepreneurs, Management Science, 52, 9.
  • 4. Bygrave B., Zacharakis A. (2003), The Portable MBA in Entrepreneurship, 3th ed., Wiley, New York.
  • 5. Fiet J.O. (2007), A Prescriptive Analysis of Search and Discovery, Journal of Management Studies, 44, 4.
  • 6. Fitzsimons P., O'Gorman C. (2012), Entrepreneurship in Ireland 2011, Global Entrepreneurship Monitor, http://gemconsortium.org/docs/download/2432.
  • 7. Hamel G., Prahalad C.K. (1996), Competing for the Future, Harvard Business School Press, Boston, Mass.
  • 8. Hitt M.A., Ireland R.D., Sirmon D.G., Trahms C.A. (2011), Strategic Entrepreneurship: Creating Value for Individuals, Organizations, and Society, Academy of Management Perspectives.
  • 9. Huff A.S., Floyd S.W., Sherman H.D., Terjesen S. (2011), Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • 10. Kaish S., Gilad B. (1991), Characteristics of Opportunities Search of Entrepreneurs versus Executives: Sources, Interest, and General Alertness, Journal Business Venturing, 6.
  • 11. Kirzner I.M. (1973), Competition and Entrepreneurship, University of Chicago Press, Chicago.
  • 12. Kirzner I.M. (1997), Entrepreneurial Discovery and the Competitive Market Process: An Austrian Approach, Journal of Economic Literature, 35.
  • 13. Kirzner I.M. (2009), The Alert and Creative Entrepreneur: a Clarification, Small Business Economics, 32.
  • 14. Kirzner I.M. (2010), Konkurencja i przedsiębiorczość, Fijorr Publishing Company, Warszawa.
  • 15. Krawiec F. (2003), Strategiczne myślenie w firmie, Difin, Warszawa.
  • 16. Kwiatkowski S. (2002), Przedsiębiorczość intelektualna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 17. Muzychenko O. (2008), Cross-cultural Entrepreneurial Competence in Identifying International Business Opportunities, European Management Journal, 26.
  • 18. Seng P. (2002), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • 19. Shane S. (2000), Prior Knowledge and the Discovery of Entrepreneurship Opportunities, Organization Science, 11.
  • 20. Shaver S., Scott L.R. (1991), Person, Process, Choice: the Psychology of New Venture Creation, Entrepreneurship Theory and Practice, 16/2.
  • 21. Simon T. (1999), Routes to Intellectual Capital Formation: The Genesis and Development of Wealth Creating Knowledge in the Entrepreneurial Minds, w: Knowledge Café for Intellectual Entrepreneurship, eds. S. Kwiatkowski, L. Edvinsson, Leon Koźmiński Academy of Entrepreneurship and Management, Warszawa.
  • 22. Skat-Rørdam P. (2001), Zmiany decyzji strategicznych. Wykorzystywanie okazji rynkowych do rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
  • 23. Stańczyk S., Sus A. (2013), Intuicja w zarządzaniu, w: Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie, nr 52, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • 24. Sus A. (2012), Strategic Planning on the Basis of Heuristic Forecasting, w: Theory of Management 5, ed. S. Hittmar, Scientific Papers, EDIS, Żylina.
  • 25. Tang J., Kacmar K.M., Busenitz L. (2012), Entrepreneurial Alertness in the Pursuit of New Opportunities, Journal of Business Venturing, 27.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277653

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.