PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 5 (CD) | 198--205
Tytuł artykułu

Pozytywne rezultaty przedsiębiorczości

Warianty tytułu
Positive Outcomes of Entrepreneurship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule opisano niektóre pozytywne rezultaty procesów zachodzących w przedsiębiorczości organizacyjnej. Podstawą teoretyczną są teoria przedsiębiorczości i pozytywna teoria zarządzania. W artykule skupiono się na efektach przedsiębiorczości organizacyjnej wykraczających poza kategorie ekonomiczne, takich jak humor, poczucie kompetencji i twórczość. Efekty takie są często pomijane, a są one istotne ze względu na udowodniony pozytywny wpływ na efektywność organizacji. Celem artykułu jest zbadanie wpływu przedsiębiorczości organizacyjnej na zmienne pozytywne - humor, poczucie kompetencji oraz twórczość. W artykule przedstawiono teorię dotyczącą opisywanych zjawisk, następnie zaprezentowano wyniki badań autorskich przeprowadzonych na próbie 581 przedsiębiorstw. Ich wyniki wskazują na to, że przedsiębiorczość organizacyjna wzmacnia wszystkie rozpatrywane zmienne zależne. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents some of the positive outcomes of corporate entrepreneurship. The theoretical background is provided by the theory of entrepreneurship and positive organizational scholarship. The paper focuses on consequences of entrepreneurship beyond the economic outcomes, such as humor, self-efficacy and creativity. Those consequences are often neglected, on the other hand they are important as their positive impact on performance has been proven. The objective of the paper is to empirically test the impact of corporate entrepreneurship on positive phenomena - humor, self-efficacy and creativity. The paper presents the theory for the research, then the results of the research carried out on the sample of 581 organizations are presented. The results show that corporate entrepreneurship enhances all three positive phenomena. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
198--205
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • 1. Avolio B.J., Howell J.M. i Sosik J.J. (1999), A Funny Thing Happened on the Way to the Bottom Line: Humor as a Moderator of Leadership Style Effects, Academy of Management Journal, vol. 42(2), s. 219-227.
  • 2. Bosma N., Wennekers S., Amoros J.E. (2012), Global Entrepreneurship Monitor. 2011 Extended Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe, GERA London/Babson Park/Santiago de Chile/Kuala Lumpur.
  • 3. Bratnicka K. (2012), Twórczość i przedsiębiorczość w małych i średnich przedsiębiorstwach, materiał niepublikowany, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • 4. Bratnicki M., Kulikowska-Mrożek M., Marzec I., Zbierowski P. (2007), Empowerment and Entrepreneurship: Conceptual Issues and Empirical Tests, Journal of Economics and Management, vol. 3, s. 35-54.
  • 5. Cameron K.S., Dutton J.E., Quinn R.E. (2003), Positive Organizational Scholarship. Foundations of a New Discipline, Berrett-Koahler Publishers, Inc., San Francisco.
  • 6. Cooper C.D. (2005), Just Joking Around? Employee Humor Expression as an Ingratiatory Behavior, Academy of Management Review, vol. 30(4), s. 765-776.
  • 7. Cooper C.D., Sosik J.J. (2012), The Laughter Advantage: Cultivating High-quality Connections and Workplace Outcomes Through Humor, w: The Oxford handbook of positive organizational scholarship, red. K.S. Cameron, G.M. Spreitzer, Oxford University Press, Oxford/New York, s. 474-489.
  • 8. Covin J.G., Slevin D.P. (1988), The Influence of Organization Structure on the Utility of an Entrepreneurial Top Management Style, Journal of Management Studies, vol. 25(3), s. 217-234.
  • 9. Covin J.G., Slevin D.P. (1991), A Conceptual Model of Entrepreneurship as Firm Behavior, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 16(1), s. 7-25.
  • 10. Csikszentmihalyi M. (1996), Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention, Harper/Collins, New York.
  • 11. Galagher M.W., Lopez S.J., Preacher K.J. (2009), The Hierarchical Structure of Well-being, Journal of Personality, vol. 77(4), s. 1025-1049.
  • 12. Gist M. (1987), Self-efficacy: Implications for Organizational Behavior and Human Resource Management, Academy of Management Review, vol. 12(3), s. 472-485.
  • 13. Goddard R.D., Salloum S.J. (2012), Collective Efficacy Beliefs, Organizational Excellence and Leadership w: The Oxford handbook of positive organizational scholarship, red. K.S. Cameron, G.M. Spreitzer, Oxford University Press, Oxford/New York, s. 642-650.
  • 14. Hmieleski K.M., Corbett A.C. (2006), Proclivity for Improvisation as a Predictor of Entrepreneurial Intentions, Journal of Small Business Management, vol. 44(1), s. 45-63.
  • 15. Khandwalla P.N. (1977), The Design of Organizations, Harcourt Brace Janovich, New York.
  • 16. Kreiser P.M., Marino L., Weaver K.M. (2002), Assessing the Psychometric Properties of the Entrepreneurial Orientation Scale: A Multi-country Analysis, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 26(4), s. 71-94.
  • 17. Lumpkin G.T., Dess G.G. (2001), Linking Two Dimensions of Entrepreneurial Orientation to Firm Performance: The Moderating Role of Environment and Industry Life Cycle, Journal of Business Venturing, vol. 16(5), s. 429-451.
  • 18. Lumpkin G.T., Dess G.G. (1996), Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance, Academy of Management Journal, vol. 21(1), s. 135-172.
  • 19. Miles M.P., Arnold D.R. (1991), The Relationship Between Marketing Orientation and Entrepreneurial Orientation, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 15(4), s. 49-65.
  • 20. Miller D. (1983), The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms, Management Science, vol. 29(7), s. 770-791.
  • 21. Miller D., Friesen P.H. (1978), Archetypes of Strategy Formulation, Management Science, vol. 24(9), s. 921-933.
  • 22. Miller D., Friesen P.H. (1982), Innovation in Conservative and Entrepreneurial Firms: Two Models of Strategic Momentum, Strategic Management Journal, vol. 3(1), s. 1-25.
  • 23. Miller D., Friesen P.H. (1983), Strategy Making and Environment: The Third Link, Strategic Management Journal, vol. 4(2), s. 221-235.
  • 24. Mintzberg H. (1973), Strategy-making in three modes, California Management Review, vol. 16(2), s. 44-53.
  • 25. Oldham G.R., Cummings A. (1996), Employee Creativity: Personal and Contextual Factors at Work, Academy of Management Journal, vol. 39(3), s. 607-634.
  • 26. Pfeffer J. (2010), Building Sustainable Organizations. The Human Factor, Academy of Management Perspectives, vol. 24(1), s. 34-45.
  • 27. Porath C., Spreitzer G.M., Gibson F.G., Garnett (2012), Thriving at Work: Toward its Measurement, Construct Calidation, and Theoretical Refinement, Journal of Organizational Behavior, vol. 33(2), s. 250-275.
  • 28. Spreitzer G.M. (1995), Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation, Academy of Management Journal, vol. 38(5), s. 1442-1465.
  • 29. Stajkovic A.D., Luthans F. (1998), Self-efficacy and work-related performance: A meta-analysis, Psychological Bulletin, vol. 124(2), s. 240-261.
  • 30. The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship (2012), red. K.S. Cameron, G.M. Spreitzer, Oxford/New York, Oxford University Press.
  • 31. Thomas K.W., Velthouse B.A. (1990), Cognitive Elements of Empowerment: An "Interpretive" Model of Intrinsic Task Motivation, Academy of Management Review, vol. 15(4), s. 666-681.
  • 32. Xavier S.R., Kelley D., Kew J., Herrington M., Vorderwuelbecke A. (2013), Global Entrepreneurship Monitor. 2012 Global Report, GERA, London/Babson Park/Santiago de Chile/Kuala Lumpur.
  • 33. Zhou J., Ren R. (2012), Striving for Creativity: Building Positive Contexts in the Workplace. w: The Oxford handbook of positive organizational scholarship, red. K.S. Cameron, G.M. Spreitzer, Oxford University Press, Oxford/New York, s. 97-109.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277719

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.