PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 1 | 27--35
Tytuł artykułu

Ekonomia doświadczeń a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Economics of Experience and the Enterprise Competitive Advantage
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W skali mikroekonomicznej konkurencyjność odnoszona jest głównie do przedsiębiorstw, które aby odnieść sukces rynkowy muszą zdobyć przewagę konkurencyjną. Dążenie do osiągnięcia stabilnej i wysokiej pozycji konkurencyjnej wywołuje stałe poszukiwania nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Na podstawie badań literaturowych autorka sugeruje, że w drugiej dekadzie XXI wieku takim źródłem mogą być wartości niematerialne, które w znacznej mierze decydują o pozycji rynkowej przedsiębiorstwa, a także są podłożem do kreowania potencjału kapitału intelektualnego. Ich znaczenie dostrzegane jest w ekonomii doświadczeń, która po gospodarce agrarnej, epoce przemysłu i gospodarce usług może być kolejnym etapem rozwoju gospodarki. Ekonomia doświadczeń, której stosowanie wymaga interdyscyplinarnego podejścia, jest obecnie jednym ze światowych trendów, wynikających ze zwiększonych żądań i doznań konsumentów, niedocenionych jednak przez naukę i praktykę gospodarczą. (abstrakt oryginalny)
EN
In the microeconomic scale competitiveness concerns namely companies, that in order to achieve market success must gain a competitive advantage. Striving to obtain a stable and high competitive position exerts a constant search for new sources of competitive advantage. Based on the literature research the author suggests, that in the second decade of the twenty-first century such source may be intangible assets, which largely determine the market position of the company and are medium to create the intellectual capital potential. Their importance is noticed in economics of experience that after the agrarian economy, the era of industrial and services economics, could be the next step in the development of the economy. Economics of experience, which use requires a multidisciplinary approach, is now one of the world trend, resulting from increased demands and experiences of consumers, however underestimated by the science and practice of business. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
27--35
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Bibliografia
  • Alderson W., A Marketing View of Competition, "Journal of Marketing", 1937, January, Vol. 1, No. 3, pp. 189-190.
  • Barney J., Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management", 1991, No. 1.
  • Coyne K., Sustainable Competitive Advantage: What it is and what it isn't, "Business Horizons", 1986, January, pp. 54-61.
  • Dierickx I., Cool K., Asset Stock Accumulation and Sustainability of Competitive Advantage, "Management Science", 1989, Vol. 36, Issue 12, INFORMS, Maryland USA, pp. 1433-1442.
  • Foss N.J., Research in Strategy. Economics and Michael Porter, "Journal of Management Studies", 1996, No. 33, pp. 1-24.
  • Ghemawat P., Competition and business strategy in historical perspective, "Business History Review", 2002, No. 76.
  • Hagel J., Brown J.S., Organizacja jutra. Zarządzanie talentem, współpracą i specjalizacją, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006, s. 35.
  • Hall R., A Framework Linking Intangible and Capabilities to Sustainable Competitive Advantage, "Strategic Management Journal", 1993, Vol. 14.
  • Hall W.K., Survival Strategies In a Hostile Environment, "Harvard Business Review", 1980, September-October.
  • Henderson B.D., The Anatomy of Competition, "Journal of Marketing", 1983, Vol. 17, Issue 3, pp. 72 -7 7.
  • Hutter M., Infinite Surprises. On the Stabilization of Value in the Creative Industries,[in:] The Worth of Goods. Valuation and Pricing in the Economy, Beckert J., Aspers P. (eds.), Oxford University Press, Oxford-New York 2011, pp. 201-220.
  • Krzyżanowska M., Wczesne koncepcje przewagi konkurencyjnej, "Marketing i Rynek" 2007, Nr 8, s.6.
  • Lindgreen A., Vanhamme J., Beverland M.B., Memorable Customer Experiences, Gower Publishing, Burlington 2009, pp. 253-266.
  • Majchrzak M., Konkurencyjność przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych w Polsce. Perspektywa mikro-, mezo- i makroekonomiczna, CeDeWu, Warszawa 2012.
  • Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2007, s. 105-107.
  • Pine J., Gilmore J., Experience Economy, Harvard Business School Press, Boston 1999.
  • Prahalad C.K., Hamel G., The Core Competence of the Corporation, "Harvard Business Review", 1990, May-June.
  • Wrzosek W., Przewaga konkurencyjna, "Marketing i Rynek", 1999, nr 7, s. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171278123

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.