PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 | 2--10
Tytuł artykułu

Dlaczego definiowanie marketingu w kategoriach menedżerskich szkodzi marketingowi jako nauce

Autorzy
Warianty tytułu
What Defining Marketing from the Managerial Perspective is Detrimental to Marketing as the Science
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł jest kontynuacją tekstu zamieszczonego w lipcowym numerze "Marketingu i Rynku" z 2013 r., w którym - na podstawie aktualnie obowiązującej definicji marketingu AMA - określono przedmiot i zakres zainteresowania nauki o marketingu (marketing science). Nie zawsze jednak marketing definiowany jest zgodnie z oficjalną definicją marketingu. Praktycy, konsultanci oraz część nauczycieli akademickich skłonna jest definiować marketing w kategoriach menedżerskich. W artykule omówiono konsekwencje, jakie dla nauki o marketingu wynikają z tego sposobu definiowania marketingu. Wyjaśniono, dlaczego takie definiowanie szkodzi nauce o marketingu, hamując jej rozwój. (abstrakt oryginalny)
EN
The article is a continuation of the text published in July's edition of "Marketing and Market" from 2013 in which, based on the currently applicable definition of the marketing provided by AMA, have been presented the subject and scope of the interest in the marketing science. However, the marketing is not always defined in accordance with its official definition. Practitioners, consultants and some academic teachers are willing to define the marketing from the managerial perspective. In the article are discussed the consequences of defining the marketing in this manner to the marketing science. It has been explained why it is detrimental to the marketing science by impeding its development. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2--10
Opis fizyczny
Twórcy
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Bibliografia
  • Altkorn, J. i Kramer, T. (red.) (1998). Leksykon marketingu. Warszawa: PWE.
  • AMA (2014). http://www.marketingpower.com/aboutama/pages/definitionofmarketing.aspx (17.02.2014).
  • Batra, R. (1997). Executive Insights: Marketing Issues and Challenges in Transitional Economies. Journal of International Marketing, 5 (4), 95-114.
  • Białecki, K. (1968). Elementy marketingu eksportowego. Warszawa: PWE.
  • Białecki, K., Borowski, J. i Krzymiński, A.H. (1980). Marketing w handlu zagranicznym. Warszawa: PWN.
  • Canton, I.D. (1973). A Functional Definition of Marketing. Marketing News, 15 (July), 4-5.
  • Duliniec, E., Garbarski, L., Mazur, J., Strzyżewska, M. i Wrzosek, W. (red.) (2006). Ekspansja czy regres marketingu? Warszawa: PWE.
  • Figiel, S. (2006). Problem poznania naukowego w marketingu. W: E. Duliniec, L. Garbarski, J. Mazur, M. Strzyżewska i W. Wrzosek (red.). Ekspansja czy regres marketingu? (s. 30-37). Warszawa: PWE.
  • Firat, A.F. i Dholakia, N. (1982). Consumption Choices at the Macro Level. Journal of Macromarketing, 2 (Fall), 6-16.
  • Garbarski, L. (red.) (2004). Kontrowersje wokół marketingu w Polsce. Warszawa: WSPiZ im. Leona Koźmińskiego.
  • Garbarski, L. (red.) (2011). Marketing - koncepcja skutecznych działań. Warszawa: PWE.
  • Garbarski, L., Rutkowski, I. i Wrzosek, W. (1994). Marketing. Warszawa: PWE.
  • Garbarski, L., Rutkowski, I. i Wrzosek, W. (2001). Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. Warszawa: PWE.
  • Hunt, S.D. (1976). The Nature and Scope of Marketing. Journal of Marketing, 40 (July), 17-28.
  • Hunt, S.D. i Goolsby, J. (1988). The Rise and Fall of the Functional Approach to Marketing: A Paradigm Displacement Perspective. W: T. Nevett i R.A. Fullerton (red.). Historical Perspectives in Marketing - Essays in Honor of Stanley C. Hollander. Lexington: D.C. Heath.
  • Kall, J. (2011). Recenzja książki "Marketing. Koncepcja skutecznych działań". Marketing i Rynek, (6), 38-39.
  • Kamiński, J. (2009). Nowa definicja marketingu AMA. Marketing i Rynek, (5), 7-12.
  • Kamiński, J. (2011). Kiedy powstał marketing? Marketing i Rynek, (6), 2-9.
  • Kamiński, J. (2012). Czym naprawdę jest makromarketing. Marketing i Rynek, (10), 2-8.
  • Kamiński, J. (2013). Czego na temat przedmiotu i zakresu nauki o marketingu można dowiedzieć się z definicji marketingu? Marketing i Rynek, (7), 2-8.
  • Karasiewicz, G. (2013). Marketing - podstawa orientacji na klienta. W: J. Bogdanienko i W. Piotrowski (red.). Zarządzanie. Tradycja i nowoczesność (s. 128-156). Warszawa: PWE.
  • Kleiber, M. (2012). Supermedium. Od redakcji. Akademia. Magazyn Polskiej Akademii Nauk, 31 (3).
  • Kotler, P. (1967). Marketing Management: Analysis, Planning and Control. Englewood Clifs: Prentice Hall.
  • Kotler, P. (1972). A Generic Concept of Marketing. Journal of Marketing, 36 (2), 46-54.
  • Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebetner i S-ka.
  • Kotler, P. (2005). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Kotler, P. (2010). Kotler o marketingu. Jak tworzyć, zdobywać i dominować na rynkach. Warszawa: New Media.
  • Kotler, P. i Levy, S.J. (1969). Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing, 33 (1), 1-15.
  • Kowal, W. (2006). Dylematy ewolucji koncepcji marketingowej w kontekście starej i nowej ekonomii. W: E. Duliniec, L. Garbarski, J. Mazur, M. Strzyżewska i W. Wrzosek (red.). Ekspansja czy regres marketingu? (s. 271-279). Warszawa: PWE.
  • Layton, R.A. (2011). Towards a Theory of Marketing Systems. European Journal of Marketing, 45 (1/2), 259-276.
  • Lusch, R.F. (2007). Marketing's Evolving Identity: Defining Our Future. Journal of Public Policy & Marketing, 26 (2), 261-268.
  • Mazur, B. (2010). Przeszłość i przyszłość marketingu. Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH, (27), 19-42.
  • Meade, W.K. i Neason, R.W. (1991). Toward A Unified Theory of Macromarketing: A System Theoretic Approach. Journal of Macromarketing, (Fall), 72-82.
  • Mruk, H., Pilarczyk, B. i Sławińska, M. (2012). Marketing. Koncepcje, strategie, trendy. Poznań: Wyd. UE.
  • Niestrój, R. (red.) (2009). Tożsamość i wizerunek marketingu. Warszawa: PWE.
  • Popper, K. (2002). Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Sagan, A. (2012). Paradygmaty w marketingu - próba syntezy. Marketing i Rynek, (11), 2-8.
  • Shultz, C.J. (2007). Macromarketing. W: G.T. Gundlach, L.G. Block i W.L. Wilkie (red.). Explorations of Marketing in Society. Mason: Thompson.
  • Vargo, S.L. i Lusch, R.F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, 68 (January), 1-17.
  • Webster, F.E. i Lusch, R.F. (2013). Evaluating Marketing: Marketing Is Dead! Long Live Marketing! Journal of the Academy Marketing Science, 41,389-399.
  • Wilkie, W.L. (1997). Developing Research on Public Policy and Marketing. Journal of Public Policy & Marketing, 16 (1), 132-136.
  • Wilkie, W.L. i Moore, E.S. (1999). Marketing's Contributions to Society. Journal of Marketing, 63 (Special Issue), 198-218.
  • Wilkie, W.L. i Moore, E.S. (2006). Macromarketing as a Pillar of Marketing Thought. Journal of Macromarketing, 26 (2), 224-232.
  • Wilkie, W.L. i Moore, E.S. (2007). What Does the Definition of Marketing Tell Us About Ourselves? Journal of Public Policy & Marketing, 26 (2), 269-276.
  • Wilkie, W.L. i Moore, E.S. (2013). A Larger View of Marketing. Marketing's Contributions to Society. W: P.E. Murphy i J.F. Sherry Jr. (red.). Marketing and the Common Good: Essays from the Notre Dame on Social Impact (s. 13-40). Abingdon: Routledge.
  • Wojciechowski, T. (2014). Potknięcia marketingu. Marketing i Rynek, (1), 2-4.
  • Zakrzewski, Z. (1957). Ekonomika handlu jako nauka. Zeszyty Naukowe, (3), 9-10.
  • Zakrzewski, Z. (1985). Nauka o handlu wewnętrznym w świetle literatury polskiej (1945-1983). Ekonomista, (4-5), 771-789.
  • Zif, J. (1980). A Managerial Approach to Macromarketing. Journal of Marketing, 44 (Winter), 36-45.
  • Żabiński, L. (red.) (2004). Zarządzanie marketingowe. Podstawy teoretyczne, węzłowe specjalizacje badawcze. Katowice: Wyd. AE.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171278367

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.