PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 | 20--26
Tytuł artykułu

Zachowania konsumentów podczas zakupów spożywczych w Internecie - wybór kierunków i propozycji badawczych

Warianty tytułu
Consumer Behavior While Grocery Shopping On-line - Research Propositions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pomimo powszechnego rozwoju handlu elektronicznego, zakupy on-line (zwłaszcza w odniesieniu do dóbr spożywczych) rzadziej stanowią punkt odniesienia dla badań naukowych niż zakupy w tradycyjnych kanałach sprzedaży. Z tego względu należy zintensyfikować działania poznawcze w tym zakresie, szczególnie że responsywność i mechanizmy zachowań nabywców znacząco różnią się w środowisku internetowym i poza nim. Niniejszy artykuł skupia się na wyznaczeniu kluczowych wątków badawczych, formułuje kilka pytań i propozycji badań empirycznych dla przyszłych przedsięwzięć naukowych i wskazuje na kluczowe braki w wybranych obszarach. Poruszana problematyka odnosi się do racjonalności i irracjonalności decyzji zakupowych, roli czynników sytuacyjnych i psychologicznych, nawyków konsumentów oraz kapitału i wartości marki w kontekście zakupów produktów spożywczych w handlu elektronicznym. (abstrakt oryginalny)
EN
Despite the pervasive growth of e-commerce, on-line shopping (especially regarding grocery goods) has received less academic scrutiny than traditional shopping. The substantive reasoning behind this paper is that online consumer behaviours considerably differ from what is observed in the traditional market. Additionally, the research on on-line behavior patterns is very limited. This is, therefore, a conceptual paper which formulates several research propositions for future empirical endeavors and indicates crucial deficiencies in selected areas. The issues considered here relate to rationality vs. irrationality of on-line shopping decisions, the role of situational factors, psychological factors, habits, and customer-based brand equity in grocery shopping on-line. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
20--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Aaker, D. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.
  • Cherniak, C. (1986). Minimal Rationality. Cambridge, Londyn: MIT Press.
  • Chodak, G., Jarosz, P., Kunkowski, J., Polasik, M., Tkaczyk, P. i Wrzalik, P. (2012). E-handel Polska. Analiza wyników badania polskich sklepów internetowych, https://www.sklepy24.pl/raport-ehandel-polska-2012 (14.10.2013).
  • Cox, K.R. (1964). The Responsiveness of Food Sales to Shelf-Space Changes in Supermarkets. Journal of Marketing Research, 1 (5), 63-68.
  • De Sousa, R. (2002). Why think? Evolution and the Rational Mind. Oxford, New York: Oxford Unversity Press.
  • Dholakia, R. i Uusitalo, O. (2002). Switching to Electronic Stores: Consumer Characteristics And The Perception Of Shopping Benefits. International Journal of Retail and Distribution Management, 30 (10), 459-469.
  • Elliot, S. i Fowell, S. (2000). Expectations versus Reality. A Snapshot of Consumer Experiences with Internet Retailing. International Journal of Information Management, 20, 323-336.
  • Erdem, T., Swait, J., Broniarczyk, S., Chakravarti, D., Kapferer, J.-N., Keane, M., Roberts, J., Steenkamp, J.-B. i Zettelmeyer, F. (1999). Brand Equity, Consumer Learning and Choice. Marketing Letters, 10 (3), 301-318.
  • Eurostat (2012). E-Commerce by individuals and enterprises, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/information_society/data/database (04.10.2013).
  • Geuens, M., Brengman, M. i S'Jegers, R. (2003). Food Retailing, Now and in the Future. A Consumer Perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 10, 241-251.
  • Harris, D.H. (1958). The Effect of Display Width in Merchandising Soap. Journal of Applied Psychology, 42 (8), 283-289.
  • Holland, J. i Baker, S.M. (2001). Customer Participation in Creating Site Brand Loyalty. Journal of Interactive Marketing, 15 (4), 34-45.
  • Hoyer, W.D. (1984). An Examination of Consumer Decision Making for a Common Repeat Purchase Product. Journal of Consumer Research, 11 (9), 822-829.
  • Jaciow, M. i Wolny, R. (2011). Polski e-konsument, typologia, zachowania. Gliwice: Helion.
  • Kahneman, D., Slovic, P. i Tversky, A. (1982). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kamakura, W.A. i Russell, G.J. (1993). Measuring Brand Value with Scanner Data. International Journal of Research in Marketing, 10 (1), 9-22.
  • Kapferer, J.N. i Laurent, G. (1985/1986). Consumer Involvement Profiles: A New Practical Approach to Consumer Involvement. Journal of Advertising Research, 25 (6), 48-56.
  • Kapferer, J.N. i Laurent, G. (1993). Further Evidence on the Consumer Involvement Profile: Five Antecedents of Involvement. Psychology & Marketing, 10 (4), 347-355.
  • Keller, K.L. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-based Brand Equity. Journal of Marketing, 57 (1), 1-22.
  • Keller, K.L. (1998). Strategic Brand Management. Building, Measuring, and Managing Brand Equity. New Jersey: Prentice Hall.
  • Keller, K.L. (2001). Building Customer-based Brand Equity. A Blueprint for Creating Strong Brands. Marketing Science Institute Report, 1-31.
  • Keller, K.L. (2003). Brand Synthesis: The Multidimensionality of Brand Knowledge. Journal of Consumer Research, 29, 595-600.
  • Kollat, D.T., Willett, R.P. (1967). Customer Impulse Purchasing Behavior. Journal of Marketing Research, 4 (2), 21-31.
  • Kolny, B., Kucia, M. i Stolecka, A. (2011). Produkty i marki w opinii e-konsumentów. Gliwice: Helion.
  • Koszyk cen: E- sklepy poczuły święta. Obniżają ceny, by przyciągnąć klientów (2013). http://www.dlahandlu.pl/e-commerce/e-sklepy/koszyk-cen-e-sklepy-poczuly-swieta-obnizaja-ceny-by-przyciagnac-klientow,31891.html (21.11.2013.).
  • McClure, P.J. i West, E.J. (1969). Sales Effects of a New Counter Display. Journal of Advertising Research, 9 (3), 29-34.
  • Morganosky, M.A. i Cude, B.J. (2000). Consumer Response to Online Grocery Shopping. International Journal of Retail and Distribution Management, 28 (1), 17-26.
  • Morganosky, M.A. i Cude, B.J. (2001). Consumer Response to Online Food Retailing. Journal of Food Distribution Research, 32 (1), 5-17.
  • Morganosky, M.A. i Cude, B.J. (2002). Consumer Demand for Online Food Retailing: Is It Really a Supply Side Issue? International Journal of Retail and Distribution Management, 30 (10), 451-458.
  • Muruganantham, G. i Bhakat, R.S. (2013). A Review of Impulse Buying Behavior. International Journal of Marketing Studies, 5 (3), 149-160.
  • Park, C.W., Iyer, E.S. i Smith, D.C. (1989). The Effects of Situational Factors on In-Store Grocery Shopping Behavior: The Role of Store Environment and Time Available for Shopping. Journal of Consumer Research, 15 (3), 422-433.
  • Podolski, P. (2012). Kupowanie produktów impulsowych w strefie kasy. Marketing i Rynek, (8), 33-39.
  • POPAI (2012). 2012 Shopper Engagement Study. Media Topline Report, http://www.popai.com/engage/docs/Media-Topline-Final.pdf (10.10.13).
  • Ramus, K. i Nielsen, N.A. (2005). Online Grocery Retailing: What Do Consumers Think? Internet Research, 15 (3), 335-352.
  • Robinson, H., Riley, F.D., Rettie, R. i Rolls-Willson, G. (2007). The Role of Situational Variables in Online Grocery Shopping in the UK. The Marketing Review, 7 (1), 89-106.
  • Rohm, A.J. i Swaminathan, V. (2004). A Typology of Online Shoppers Based on Shopping Motivations. Journal of Business Research, 57, 748-757.
  • Scheff, J.T. (1992). Rationality and Emotion: Homage to Norbert Elias. W: J. Coleman i T. Fararo (red.), Rational Choice Theory: Advocacy and Critique (s. 101-119). London: Sage.
  • Sepe, V. (2011). Television Ad Spending Bounces Back, Virtually Unaffected by Online Growth, http://www.emarketer.com/newsroom/index.php/2011/03/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171278403

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.