PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 5 | 189--197
Tytuł artykułu

Efektywność zintegrowanego indywidualnego systemu motywacji pracowników w małych i średnich przedsiębiorstwach

Warianty tytułu
Effectiveness of the Integrated Individual System of Motivation the Employees in Small and Medium Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym opracowaniu zbadano obszary: identyfikacji istoty funkcjonujących systemów motywacji pracowników w realiach polskich MŚP i czynników wpływających na ich efektywność oraz wewnętrzną strukturę systemów, w tym stopień ich wewnętrznego zintegrowania, a także psychospołeczne i ekonomiczne skutki funkcjonowania systemów motywacji. (fragment tekstu)
EN
The variety and the multitude of the conception of moving (latin movere - to move, to propel) the personnel to efficiency, according to generally noticed low usefulness of this conception, induces to undertake further search of the sources which disable effective and permanent motivation of human resources of the organisation. The author agrees with the opinion that building of the multiaspect models of the effective motivation is necessary and inevitable, and he pays special attention to integrated model of the individual motivation. Own conception based on R.E. Franken presentation where integrated has dual meaning - Integrated - as: internally coherent, integrated with adjusted individual instruments motivating in the global process of motivation. - Integrated - as: fitting other strategies and functions of the enterprise. Fitting the targets and rules of activity of the enterprise. Own experience and investigated research,allow to assume that this kind of searching is particularly important to optimize the trajectory of development of small and medium enterprises. The author wishes to identify economic and psycho-social factors which affect the creation and functioning of the effective, integrated individual system of motivation in small and medium enterprises. In the authors opinion achieving the research target will be possible by answering detailed questions below: • Are there any systems of integrated individual motivation of the employees in polish small and medium enterprises ? and if there are, how do they work? • Is effective functioning of integrated individual motivation system affected(and if it is- in what level?) affected by such factors as:
- factors resulting from the mission of the enterprise,
- marketing strategy,
- productivity strategy,
- financial strategy,
- qualitative strategy. • What kind of subsystems create in researched units the essence of the individual motivation system and what is the role of:
- Employment planning,
- Recruitment, selection and de-recruitment,
- Professional training and development,
- Work and employee's evaluation. • What are the economic and psycho-social effects of the activity of the integrated and individual motivation systems in small and medium enterprises? The research which has been carried out so far, point out that many of the enterprises are interested in the effects of this kind of research. Many of those enterprises are from the electrical-engineering branch. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
189--197
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Apter M.J., Reversal Theory: Motivation, Emotion and Personality, Routledge, London 1989.
  • Balewski B., Psychospołeczne i ekonomiczne uwarunkowania efektywności aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Wydział Zarządzania, Poznań 2006.
  • Balewska U., Klucz E., Skuteczność motywacji a fobie społeczne i sytuacyjne u pracowników, w: HRM w Polsce. Szanse i zagrożenia, red. G. Bartkowiak, B. Balewski, ZWSHiFM, Zielona Góra 2007.
  • Bartkowiak G., Psychologia zarządzania, ZCO, Zielona Góra 2003.
  • Hender A., Nie igraj z karą, Businessman Magazine 2000, nr 7.
  • Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983.
  • Reykowski J., Motywacja. Postawy społeczne a motywacja, Warszawa 1979.
  • Smith D., Culkin N" An Emotional Business: A Guide to Understanding the Motivations of Small Business Decision Takers, Hertford, UK.
  • Sobótka A.K., Podziel się i rządź, Businessman Magazine 2000, nr 7.
  • Stoner J.A.F., Wankel C., Kierowanie, Warszawa 1997.
  • Zimbardo Ph., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171278497

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.