PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | z. 129 | 69--83
Tytuł artykułu

Rachunkowość w klinicznym nauczaniu prawa

Autorzy
Warianty tytułu
Accounting in Clinical Teaching of Law
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W trakcie dyskusji nad modelem uniwersyteckiej edukacji prawnej za jeden z najważniejszych problemów uznaje się praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu prawnika, nierzadko wskazując przy tym, że między wykształceniem uniwersyteckim a wykonywanym później zawodem prawnika istnieje zasadnicza i głęboka sprzeczność. Dodatkowo należy zauważyć, że jedynie niewielka część absolwentów wydziałów prawa będzie wykonywała zawody czysto prawnicze. Powinno to wymuszać taką modyfikację programów studiów prawniczych, aby miały one charakter bardziej uniwersalny. Zmiany w regulacjach dotyczących funkcjonowania szkolnictwa wyższego spowodowały wzrost autonomii uczelni w konstruowaniu planów kształcenia oraz swobody nauczycieli akademickich w realizacji programów nauczania.(fragment tekstu)
EN
The article is aimed at the assessment of the place and role of accounting in the process of teaching lawyers by means of the methodology of clinical teaching. In order to achieve this, primarily the method of analysis and criticism of writing was used. Economics and law are interdependent: numerous legal categories are assessed from the perspective of economics, and a considerable part of methods and instruments used by economists are used in the analysis, creation and interpretation of law. Accounting is a part of microeconomics, which is particularly strongly connected with law. Changes in the model of teaching lawyers should, on the one hand, lead to a broader openness to other areas of knowledge whose acquisition is becoming indispensable for the adequate completion of tasks by lawyers, and on the other hand allows for a better preparation of graduates for practical and professional application of law. Rachunkowość jest tą częścią mikroekonomii, która szczególnie mocno wiąże się z prawem. The application of clinical teaching is to meet these postulates. It allows for an effective acquisition the skill of legal analysis and legal reasoning by students and it allows them to acquire knowledge of other areas of social sciences, including accounting.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Andrzejewski M., Grabiński K. [2006], Polskie prawo bilansowe - rozwój i perspektywy zmian, "Rachunkowość" 6/2006.
  • Barzycka-Banaszyk M. [2009] Metodologia pracy kliniki prawa w sekcji prawa pracy, w: Metodologia pracy w SPP, red. I. Kraśnicka, C. H. Beck, Warszawa.
  • Bereźnicki F. [2009], Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej, Wyższa Szkoła Humanistyczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie, Szczecin.
  • Bieliński A. [2009], Metodologia pracy w sekcji prawa cywilnego, w: Metodologia pracy w SPP, red. I. Kraśnicka, C. H. Beck, Warszawa.
  • Bojarski Ł. [2005], Cele działania uniwersyteckich poradni prawnych, w: Studencka poradnia prawna. Idea, organizacja, metodologia, red. D. Łomowski, Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Warszawa.
  • Brzezin W. [2006], Ogólna teoria współczesnej rachunkowości, Częstochowskie Wydawnictwo Naukowe, Częstochowa.
  • Bucior G. [2012], Rachunkowość w akademickim kształceniu prawników, w: Rachunkowość. Dydaktyka i certyfikacja zawodu księgowego, red. D. Dziawgo, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń
  • Ciapała J. [2008], Świadczenie pomocy prawnej przez poradnię, w: Studencka Poradnia Prawna: zbiór kazusów, red. M. Chmielewska, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
  • Czernicki F. [2005], Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych - droga do powołania, cel oraz opis działań, w: Studencka poradnia prawna. Idea, organizacja, metodologia, red. D. Łomowski Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Warszawa.
  • Dziedziak W., Mikociak T. [2012], Symulacja rozprawy sądowej jako nowoczesna metoda edukacyjna na studiach prawniczych i jej przydatność dla nauczania klinicznego, Klinika Nr 12-2012.
  • Dziurnikowska-Stefańska M., Winczorek J. [2002], Miejsce nauk prawno-humanistycznych w kształceniu prawników w opinii środowiska, w: Humanizacja zawodów prawniczych a nauczanie akademickie, red. A. Turska, LIBER, Warszawa.
  • Furman-Łajszczak K. [2012], Ograniczenia pomocy świadczonej przez uniwersyteckie poradnie prawne, Klinika. Czasopismo Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych Nr 13-2012.
  • Jabłońska-Bonca J. [2008], Wprowadzenie do prawa, LexisNexis, Warszawa.
  • Jarugowa A. [2002], Istota zmian w ustawie o rachunkowości i ich skutki ekonomiczne, w: Komentarz do ustawy o rachunkowości, red. A. Jarugowa, T. Martyniuk, ODDK, Gdańsk.
  • Kabza J., Przywora B. [2010], Ekonomia dla prawników, Wolters Kluwer Sp. z o.o., Warszawa
  • Karmańska A [2009], Wartość ekonomiczna w systemie informacyjnym rachunkowości finansowej, Difin, Warszawa.
  • Kmak M., Tokarz B. [2006], Klinika prawa uchodźczego i migracyjnego - organizacja i zasady funkcjonowania, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa.
  • Korybski A. [2004], O standaryzacji nauczania na studiach prawniczych, "Państwo i Prawo", Nr 3-2004.
  • Korybski A. [2012], Kształcenie kliniczne na studiach prawniczych w perspektywie reform szkolnictwa wyższego w Polsce, Klinika Nr 12-2012.
  • Kraśnicka I., Namysłowska-Gabrysiak B. [2009], Organizacja studenckiej poradni prawnej oraz formy kształcenia klinicznego, w: Studencka poradnia prawna: podręcznik dla opiekunów, red. B. Namysłowska-Gabrysiak, C. H. Beck, Warszawa.
  • Nowak C. [2010], Nauczanie kliniczne prawa jako nowa metoda nauczania prawa, w: Wybrane problemy nauki i nauczania prawa, red. E. Kozerska, P. Sadowski, A. Szymański, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  • Lowenstein A., Sowell, R. [1992] Clinical case studies: A strategy for teaching leadership and management, Nurse Educator 17.
  • Łojko E. [1999], Zawody prawnicze w demokratycznym państwie, w: Studenci prawa o swojej przyszłości zawodowej, red. E. Łojko, Wydawnictwo Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Łojko E. [2005], Role i zadania prawników w zmieniającym się społeczeństwie, Wydawnictwo Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Namysłowska-Gabrysiak B. [2008], Studencka poradnia prawna: kompendium dla studentów, C. H. Beck, Warszawa.
  • Płatek M. [2008], Fajna sprawa, uczę prawa: "Prawo na co dzień" zajęcia kliniczne typu Street Law: nowe tendencje w metodologii nauczania prawa - idea, organizacja, doświadczenia, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Podkowik J. [2010], O potrzebie zmiany modelu kształcenia prawników w Polsce, "Edukacja Prawnicza", nr 4 (115) 04-2010.
  • Rekosh E. [2005], Rozwój prawniczej edukacji klinicznej: perspektywa globalna - doświadczenia zagraniczne, historia uniwersyteckich poradni prawnych, w: Studencka poradnia prawna. Idea, organizacja, metodologia, red. D. Łomowski, Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Warszawa.
  • Runyan W. M. [1982], In defense of the case study metod, American Journal of Orthopsychiatry 52 (3).
  • Safjan M. [2004], Rola prawnika we współczesnym świecie, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin
  • Szewczyk M. [1999], Idea uniwersyteckich poradni prawnych, Klinika Nr 1-1999.
  • Szwarc A. J. [2010], Problemy kształcenia prawniczego, Państwo i Prawo Nr 1-2010.
  • Turska A. [2002], Humanizacja zawodów prawniczych a nauczanie akademickie, LIBER, Warszawa
  • Warylewski J. [2006], Problemy modelu edukacji prawniczej w Polsce, "Edukacja Prawnicza", nr 6 (81) 06/09-2006.
  • Wyroczyńska M. [2012], Od studenta po adwokata, radcę, rejenta. Model kształcenia prawników na różnych poziomach edukacji w doświadczeniach nauczyciela akademickiego UŁ - radcy prawnego OIRP w Łodzi, Edukacja Prawnicza nr 6-9-2012.
  • Zoll F., Namysłowska-Gabrysiak B. [2005], Metodologia klinicznego nauczania prawa, w: Studencka poradnia prawna. Idea, organizacja, metodologia, red. D. Łomowski, Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Warszawa.
  • Zoll F. [2007], Jaka szkoła prawa, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa.
  • Zoll F. [2010], Przyszłość kształcenia prawników, "Państwo i Prawo", Nr 6-2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171278697

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.