Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Pamięć jest zdolnością do przechowywania informacji i późniejszego jej wykorzystania. Jest też definiowana jako zespół procesów poznawczych zaangażowanych w nabywanie, przechowywanie i późniejsze odtwarzanie informacji. Definicja ta daje sprzeczne odpowiedzi na pytanie o jedność czy wielość systemów pamięci. W psychologii poznawczej przedstawiane są różnorodne modele mające nam przybliżyć sposób działania pamięci, niestety nie udało się dokonać jednoznacznej falsyfikacji potwierdzającej prawdziwość jednego z nich i odrzucającej pozostałe. Nieco dokładniejszą odpowiedź na to pytanie możemy otrzymać sięgając do anatomii i fizjologii mózgu. Uszkodzenie określonego miejsca w mózgu powoduje zaburzenia pamięci. Na przykład uszkodzenie hipokampa powoduje zanik pamięci, jednakże nie oznacza to, że możemy zlokalizować położenie pamięci w mózgu. (...) Tak więc również z punktu widzenia biologii mózgu pamięć to nie jeden prosty mechanizm, lecz bardzo złożony i do końca niepoznany proces działania co najmniej kilka systemów. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
55--71
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
autor
- Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Bibliografia
- Nęcka E. Orzechowski J., Szymura B.: Psychologii poznawcza. Academica, PWN, Warszawa 2006.
- Kalat J.: Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Academica, Warszawa 2006.
- Melchior M.: Społeczna tożsamość jednostki. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1990.
- Maruszewski T.: Psychologia poznania. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
- Wójcik K.: Public Relations od A do Z. Placet, Warszawa 2001.
- Anderson J.R.: Uczenie się i pamięć, Integracja zagadnień. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.
- Małkowska-Szozda A.: Piękna ulica Clear Channel promuje sztukę plakatową. "Media Marketing Polska" 2003, nr 7.
- Caples J.: Skuteczna reklama. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
- Csiksentmihalyi M.: Przepływ. Studio Emka, Warszawa 1990.
- Jaworska-Jamruszkiewicz J.: Czytam błyskawicznie. Vidcogaf II Sp. z o.o., Chorzów 2008.
- Ries A., Ries L.: Upadek reklamy i wzlot public relations. PWE, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171279099